четвъртък, 02 юли 2020   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    955 прочитания

    Как изглежда кривата на безработицата в извънредно положение?

    Анализ на Петър Ганев от Института за пазарна икономика
    16 април 2020, 13:39 a+ a- a

    Броят на безработните лица в страната се е увеличил от 201 хил. до 272 хил. души в периода 13 март – 14 април 2020. Това се посочва в анализ на кривата на безработицата в страната на Петър Ганев от Института за пазарна икономика.

    От ИПИ представят картината на безрботицата в страната на база предсотавени от Агенцията по заетостта дневни данни за работата на бюрата по труда. Дневната разбивка позволява много ясно да се проследи входящия и изходящия поток в бюрата по труда по време на кризата.

    По-сериозното нарастване на новорегистрираните безработни започва на 23 март и достига своя пик на 6 април 2020 г., когато само за ден броят им достига над 9 хил. души. През последните дни се наблюдава известно успокоение, но все още по 4-5 хил. души на ден минават през бюрата по труда. "Тепърва предстои да видим какво ще е поведението на кривата на безработицата в идните седмици и доколко мярката „60 на 40” може да ограничи нарастването ѝ", коментира Петър Ганев.

    По думите му мярката „60 на 40” предизвика много спорове, но на практическо ниво нейната оценка ще дойде категорично от данните за броя на новорегистрираните безработни в рамките на извънредното положение, съпоставен с броя на работниците, които са се ползвали от мярката. 

    "В общия случай, ако по мярката „60 на 40” минат сходен или по-голям брой работници от общия брой на новорегистрираните безработни – освободени от български работодатели поради коронавируса, то може да се твърди, че мярката е постигнала целта си – да запази заетост в някакъв смислен обхват. По последни данни знаем за 45 хил. работници, които ще минат по мярката „60 на 40”, което показва, че тя набира скорост. Тепърва ще видим как се представя спрямо ръста на безработицата", обяснява Петър Ганев и завършва с коментар за ефекта на мярката:

    "През последните седмици слушаме много за кривата на заболеваемостта от коронавируса и опитите да се избегне голям пик на заразените чрез мерките за социално дистанциране. Много сходен е аргументът с безработните и мярката „60 на 40”. Целта е да се запазят работни места и да се избегне голям пик в безработицата, а механизмът „60 на 40” следва да натиска кривата на безработицата надолу – точно както социалното дистанциране натиска кривата на заболеваемостта надолу. След няколко седмици ще можем да съпоставим дневните данни за безработицата с повече данни за прилагането на „60 на 40” и ефектът на механизма ще може да се оцени на практика."

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 5 часа
    Д. Ливингстън, Citi: Има ползи от влизането в чакалнята на еврозоната, но възстановяването ще зависи от политиката на правителството
    Главният изпълнителен директор на американската банка за EMEA коментира за Economy.bg плюсовете за страната ни от евентуално влизане в ERM 2
    преди 6 часа
    Великобритания предлага нова програма за гражданство на жители на Хонконг
    Решението идва, след като Китай одобри нов закон за сигурност
    преди 7 часа
    Tesla надмина Toyota като най-скъпа марка кола в света
    Това се случи след като акциите на електромобилопроизводителя достигнаха рекордна цена
    преди 8 часа
    Захариева: Не трябва да допускаме разделения в ЕС заради кризата с коронавируса
    Никога не трябва да пропиляваме криза, чрез която можем да намерим работещи и по-добри решения за бъдещето, заяви посланикът на Германия в България Кристоф Айххорн по време на дискусия
    преди 11 часа
    PPF Group разделя търговските от инфраструктурните дейности в операторите с марката Теленор
    Компанията създава CETIN България, която ще оперира в рамките на CETIN Group