Проучване сред близо 200 български компании показва оптимизъм у работодатели и служители за новата ситуация, в която се намират
Близо 70% от мениджърите и служителите са абсолютно или по-скоро оптимистично настроени за новосъздалата се ситуация, касаеща пандемията от коронавирус, ограничителните мерки и новата среда за работа. Основният приоритет на отделите по човешки ресурси е кризисната комуникация, която се фокусира върху изясняване на организирането на работата от вкъщи, здравето на служителите и нови вътрешнофирмени мерки.
Това показват резултатите от проучване на Leadership Support, проведено през март и април 2020 година на тема „Влияние на мерките срещу COVID-19 върху работната продуктивност, управлението на човешки ресурси и организационното развитие на компаниите в България“. В него са взели участие над 200 респонденти от 198 компании с разнообразен профил. Анкетата е проведена изцяло онлайн. Респондентите са преобладаващо мениджъри и експерти в областта на човешките ресурси или на други позиции в управленските екипи.
Друга позитивна новина от изследването е, че повече от половината от компаниите приоритизират подпомагането на своите служители. Работата на мениджърите също търпи промени – 71% от тях трябва да адаптират основната си дейност за работа в извънредно положение, а при 30% основната им дейност в този период е отстраняване на оперативни проблеми.
Същото изследване се провежда паралелно и в Германия заедно с партньори на Leadership Support. Така е изготвен и сравнителен анализ на резултатите, който позволява да се направят изводи за влиянието на ситуацията с коронавируса върху компаниите в различни държави.
Сравнителният анализ показва, че немските компании, които смятат, че положителен ефект от ситуацията ще е по-голямо одобрение и насърчаване на работата от вкъщи са с 44% повече. Дейностите с най-голям приоритет за българските компании са свързани с развиване на нови концепции, които да се предлагат след като извънредната ситуация приключи. Немските организации се фокусират върху преразглеждане на планираните дейности за по-късна дата. Разликата в нагласите в това отношение е 15%, отбелязват от LS-S.
И българските, и германските компании са единодушни, че настоящата ситуация ще бъде използвана като възможност за разработване на нови продукти и решения. Българските мениджъри, чиято основна задача е планиране на „рестарт“ след кризата е са с 14% повече от германските си колеги, които са концентирани в посока разговори със служители, клиенти и дискусии с управленския екип.
Проучването показва високата способност за адаптация към непредвидени обстоятелства на бизнеса в България: реорганизация на работния процес, преустановяване на срещи на живо, нови обучения за по-голяма ефективност при работа от вкъщи. Въпреки засегната производителност, компаниите работят върху своите планове за „рестарт“ след кризата.