Ясен Узунов е Head of Delivery в българския офис на технологичната компания Coretech. Завършил е гимназия със засилено изучаване на английски език, математика и компютърни системи и технологии в Бургас. Висшето си образование получава в Нов български университет, специалност „Компютърни системи и технологии“. За себе си разказва, че никога не е бил пред дилема с какво иска да се занимава. От ранна възраст се интересува от технологии и компютри, като започва да се занимава с програмиране на любителско ниво още в гимназията.
Срещнахме се с Ясен , за да ни разкаже повече за работата си. За какво отговаря, какви умения и качества са нужни, как поддържа квалификацията си и кои са най-големите заблуди за професията.
Какво е да работиш като Head of Delivery в Coretech?
Началото на кариерата Кариерата си стартира като QA специалист. „В един момент трябваше да избера между QA и разработчик. Предпочетох първото, защото по онова време ми се струваше доста по-интересно и разнообразно“, спомня си Ясен. Започва работа във френска компания, която разработва игри за мобилни телефони. Там работи малко над година и след закриването на отдела сменя фокуса на дейност. В продължение на няколко години работи като съпорт поддръжка на хардуер. Развитието си продължава в компания, която разработва уеб базирани приложения. Там отново започва като QA и за 7 години прогресира през различни позиции. Преминава през QA Lead, проджект мениджър, израствайки до ръководител отдел. В един момент осъзнава, че вече няма накъде да расте, работата му доскучава и решава да смени компанията. Така става част от екипа на Coretech. За компанията научава още преди да открие официално офис в България. Разглежда няколко обяви, кандидатства за деливъри мениджър и от март 2018 е част от екипа.
Какви са основните Ви отговорности на тази позиция? Моята позиция отговаря за управлението на доставките на нашия продукт на крайния клиент. Всичко, което разработи R&D екипът ни, като нови фийчъри и версии, трябва да бъде подготвено според изискванията на нашите клиенти и доставено. Това е предметът на дейност на отдела, който аз управлявам. Той е разделен на няколко екипа със съответните ръководители. Ние сме B2B (Business-to-business), т.е. доставяме нашия продукт на други бизнеси и осъществяваме интеграция с техните готови продукти. Това също е част от функциите на нашия отдел. Имаме интегрейшън мениджмънт, който ръководи целия интеграционен процес. Но извън това лично аз разбирам собствената си позиция като нещо, което трябва да направиш. Ако имаш някаква задача, която не е в твоята длъжностна характеристика, но е нужна на компанията, то тя се превръща в твоя отговорност. Ако искаш компанията да се развива и заедно с нея да се развиваш и ти, и екипа ти, и всеки човек в компанията, просто трябва да я свършиш. Няма значение на каква позиция си.
Как типично протича един работен ден? Много различно в зависимост от задачите и на какъв етап се намираме в момента. Дали имаме повече нови клиенти, с които трябва да организираме целия интеграционен и деливъри процес, или пък задачите клонят към подпомагане на R&D екипа, за да върви разработката на нови фийчъри и компоненти по-бързо. И оттам произтичат моите задачи. Ако са свързани с нови клиенти, трябва да организирам съответните екипи, да им кажа кои са новите клиенти, какъв е планът и т.н. Когато трябва да подпомагам R&D екипа, комуникираме срокове, организираме срещи, обсъждаме на какъв етап сме, докъде сме стигнали и т.н.
Какви умения и качества са необходими за тази професия? Най-важното качество е да разбираш хората и да си комуникативен. Всичко друго се учи. Всяко твърдо умение може да се усвои. Това, което не можеш да научиш, или поне е трудно да научиш според мен, е да разбираш хората и да умееш да комуникираш с тях. Защото хората са различни, характери колкото искаш и с всеки трябва да намериш общ език.
Как поддържате знанията и квалификацията си? Най-лесно с четене и ровене в интернет, когато се сблъскам с някакъв конкретен проблем. Допитвам се и до приятели с опит в сферата, които знам, че са добри специалисти.
Какви са възможностите за развитие? За да се развиваш и вървиш нагоре, конкретният бизнес, за който работиш, трябва да има нужда от това. Твоят профил и набор от умения трябва да са необходими на компанията, за да се отвори тази позиция за теб. От моята позиция пътят нагоре е Chief Operating Officer , което до голяма степен е сходно с настоящата ми длъжност. Аз съм в течение на всичко, свързано с ежедневните дейности на цялата компания в световен мащаб и имам участие в почти всички проекти.
Кои са най-големите заблуди за тази професия? Че е скучна. Много хора си мислят, че по цял ден седим пред едни компютри, цъкаме и вземаме големи заплати. Истината е, че нещата стоят по съвсем различен начин. Работата на разработчика е много креативна и е свързана с творчески труд. Истината е, че самото писане на код или т.нар. „цъкане“ е най-малката и кратката част от работата.
Какви са хобитата Ви и какво обичате да правите след края на работния ден? Отстрани изглежда, че не си почивам. Аз харесвам динамиката на ИТ сектора, разнообразието от проблеми, с които може да се сблъскаш, и задачи, които трябва да решиш. Иначе най-добре се разтоварвам като играя компютърни игри. Излизам с приятели, интересувам се от автомобили и имам доста хобита, свързани с тях. Имам и дрон, обичам да снимам. Нищо мъжко не ми е чуждо.
Със сухопътния Шенген стоките ще пътуват по-бързо и с по-малко администрация, разходите за бизнеса ще са по-ниски, а хората ще получават по-свежи продукти – Вигинтас Шапокас, управител на BILLA България, пред Economy.bg