вторник, 27 октомври 2020   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    4418 прочитания

    Какво се случва, ако в компания бъде установен случай на коронавирус?

    Разяснява доц. д-р Андрей Александров, ръководител на практиката Трудово право и миграционни въпроси в „Камбуров и съдружници“
    11 юли 2020, 08:04 a+ a- a

    Какво се случва, ако в компания бъде установен случай на коронавирус? Какви са стъпките и процедурите, които се предприемат? Може ли да продължи дейността си и при какви мерки? Задължително ли е да се тестват всички служители/работници в компанията и да се карантинират контактните лица?

    С тези въпроси се обърнахме към доц. д-р Андрей Александров, ръководител на практиката Трудово право и миграционни въпроси в „Камбуров и съдружници“. Андрей има значителен опит в областта на социалното осигуряване, структуриране на трудови договори в контекста на големи международни групи, мониторинг на спазването на трудовите права, защита от дискриминация и др.

    Какво се случва, ако в компания бъде установен случай на коронавирус?
    Въпреки че в последните месеци, белязани от пандемията на коронавирус, бяха предприети и доста законодателни промени, трудно може да се твърди, че поставеният въпрос има еднозначен отговор. От гледна точка на работодателските задължения, които ни интересуват тук, могат да се формулират няколко по-съществени извода.

    На първо място, както преди, така и сега, работодателят е носител на задължението да осигури здравословни и безопасни условия на труд. Проявленията на този принцип в контекста на опасността от разпространение на коронавирус се разкриваха в различни насоки още от първите дни след обявяването на извънредното положение в страната. Контролните органи по спазване на трудовото законодателство подчертаха необходимостта от подновяване на оценката на риска. В  Закона за мерките и действията по време на извънредното положение бяха предвидени нови възможности за възлагане на надомна работа и работа от разстояние, с цел предприятията да не спират дейността си, но – доколкото е възможно – да ограничат рисковете от събиране на персонала в служебните помещения. Заповедите на министрите на здравеопазването и на труда и социалната политика бързо се превърнаха във важен източник и на трудовото право. Не се наемам да коментирам юридическата стойност на правилата, въведени по този ред, но със сигурност динамиката на измененията им постави работодателите пред предизвикателството ежедневно да се съобразяват с нови и не особено ясно формулирани задължения.

    Същевременно самото установяване на заразно (или каквото и да било друго заболяване) не е от компетентността на работодателя, а на съответните здравни органи. Няма как да се изисква и очаква от работодателите да „диагностицират“ своите служители. И в настоящата редакция на Заповед РД-01-369/30.06.2020 г. на министъра на здравеопазването е предвидено недопускане до работните помещения на лица „с прояви на остри респираторни болести“ (повишена температура, кашлица, затруднено дишане, загуба на обонянието, нарушение или загуба на вкуса и др.). Как обаче се установява наличието на тези симптоми? На много места се наложи практиката да се измерва температурата на лицата, влизащи в служебните помещения, с ясното съзнание, че тя може да породи редица възражения от гледна точка на обработването на лични данни, съответно прекомерно интензивна намеса в личната сфера на лицата.

    На практика работодателят може да се изправи пред две мислими ситуации: или да установи сам проявата на симптоми у даден служител, например повишена телесна температура, или да получи тази информация от самия служител. И в двата случая неговата компетентност за по-нататъшен анализ на здравословното състояние на служителя приключва дотук. Разследването на случаите на заразни болести и тяхното регистриране става от компетентните здравни органи (Наредба № 21 от 18.07.2005 г. за реда за регистрация, съобщаване и отчет на заразните болести). Това, което може да направи работодателят, е да уведоми РЗИ за установените обстоятелства и да потърси по-нататъшни указания. Служителят не следва да бъде допускан на работа, а насочен към медицински преглед. Междувременно трябва да се спазват всички предписани противоепидемични мерки в работните помещения: осигуряване на физическа дистанция между лицата, дезинфекция съгласно алгоритъм, посочен в приложение към заповедта на министъра на здравеопазването и т.н.

    Какви са стъпките и процедурите, които предстоят?
    Със ЗИД на Закона за здравето (обн. ДВ, бр. 44/13.05.2020 г.) COVID-19 изрично бе включен сред заболяванията, при които се налага задължителна изолация и/или болнично лечение на заразените лица. На задължителна карантина подлежат контактни лица на лицата, болни от тази заразна болест. Компетентността да налага тези мерки е на директора на съответната регионална здравна инспекция. Тези правила са доразвити в Заповед на министъра на здравеопазването № РД-01-371/30.06.2020 г.

    Може ли да продължи дейността си и при какви мерки? При какви обстоятелства и за какъв период може да бъде затворена?
    Въведените противоепидемични мерки са задължителни за прилагане от всички работодатели, чиято дейност не е преустановена с акт на държавен орган за времето на обявената извънредна епидемична обстановка. Ако е установен един или няколко случая на служители, заразени с коронавирус, съответната РЗИ ще определи начина за изследване на контактните лица, без това непременно да води до затваряне на предприятието/дейността. Разбира се, не е изключено и карантинирането на голям процент от персонала да обуслови временно спиране на дейността за срока на наложената карантина.

    Удачно е тук отново да се напомни, че правилата за здравословни и безопасни условия на труд, към които в случая спадат и противоепидемичните мерки, се контролират от органите по спазване на трудовото законодателство (ГИТ). Те също имат правомощията да налагат принудителни административни мерки, в т.ч. да спират дейността на предприятия, производства и обекти, когато нарушенията на правилата за здравословни и безопасни условия на труда застрашават живота и здравето на хората.

    Задължително ли е да се тестват всички служители/работници в компанията и да се карантинират контактните лица?
    Както беше посочено, тези въпроси са от медицинско естество и решението зависи от здравните власти. Вероятно ще се предприеме тестване на всички лица, които са били в контакт със заразения. Как се определя кръгът на „близките контактни лица“ е установено в приложение № 4 към Заповед № РД-01-371/30.06.2020 г. на министъра на здравеопазването. Например като близък контакт с пациент с COVID-19 се определя престоя в затворено помещение от 15 и повече минути на разстояние от 2 метра. 

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 7 часа
    Дания въвежда изискване за отрицателен PCR тест за българи
    България е считана за „високорискова“ страна
    преди 8 часа
    преди 8 часа
    Новата работодателска организация БРАИТ обединява иновативният бизнес в България
    Тя е наследник на Асоциацията на бизнес клъстерите и е подала документи за участие в НСТС
    преди 9 часа
    Кметът на Пловдив с Covid-19
    Здравко Димитров е на домашно лечение
    преди 10 часа
    Мария Габриел: „Еразъм+“ ще обхване и училищата
    През 2021 90% от работните места ще изискват цифрови умения
    преди 10 часа
    Fibank подписа споразумение с Фонд на Фондовете за кредити с възможност за лихвена субсидия
    Целта на новия инструмент е да улесни достъпа на компаниите до финансиране за преодоляване на негативните ефекти от корона кризата