четвъртък, 06 август 2020   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    3337 прочитания

    Какво се случва, ако в компания бъде установен случай на коронавирус?

    Разяснява доц. д-р Андрей Александров, ръководител на практиката Трудово право и миграционни въпроси в „Камбуров и съдружници“
    11 юли 2020, 08:04 a+ a- a

    Какво се случва, ако в компания бъде установен случай на коронавирус? Какви са стъпките и процедурите, които се предприемат? Може ли да продължи дейността си и при какви мерки? Задължително ли е да се тестват всички служители/работници в компанията и да се карантинират контактните лица?

    С тези въпроси се обърнахме към доц. д-р Андрей Александров, ръководител на практиката Трудово право и миграционни въпроси в „Камбуров и съдружници“. Андрей има значителен опит в областта на социалното осигуряване, структуриране на трудови договори в контекста на големи международни групи, мониторинг на спазването на трудовите права, защита от дискриминация и др.

    Какво се случва, ако в компания бъде установен случай на коронавирус?
    Въпреки че в последните месеци, белязани от пандемията на коронавирус, бяха предприети и доста законодателни промени, трудно може да се твърди, че поставеният въпрос има еднозначен отговор. От гледна точка на работодателските задължения, които ни интересуват тук, могат да се формулират няколко по-съществени извода.

    На първо място, както преди, така и сега, работодателят е носител на задължението да осигури здравословни и безопасни условия на труд. Проявленията на този принцип в контекста на опасността от разпространение на коронавирус се разкриваха в различни насоки още от първите дни след обявяването на извънредното положение в страната. Контролните органи по спазване на трудовото законодателство подчертаха необходимостта от подновяване на оценката на риска. В  Закона за мерките и действията по време на извънредното положение бяха предвидени нови възможности за възлагане на надомна работа и работа от разстояние, с цел предприятията да не спират дейността си, но – доколкото е възможно – да ограничат рисковете от събиране на персонала в служебните помещения. Заповедите на министрите на здравеопазването и на труда и социалната политика бързо се превърнаха във важен източник и на трудовото право. Не се наемам да коментирам юридическата стойност на правилата, въведени по този ред, но със сигурност динамиката на измененията им постави работодателите пред предизвикателството ежедневно да се съобразяват с нови и не особено ясно формулирани задължения.

    Същевременно самото установяване на заразно (или каквото и да било друго заболяване) не е от компетентността на работодателя, а на съответните здравни органи. Няма как да се изисква и очаква от работодателите да „диагностицират“ своите служители. И в настоящата редакция на Заповед РД-01-369/30.06.2020 г. на министъра на здравеопазването е предвидено недопускане до работните помещения на лица „с прояви на остри респираторни болести“ (повишена температура, кашлица, затруднено дишане, загуба на обонянието, нарушение или загуба на вкуса и др.). Как обаче се установява наличието на тези симптоми? На много места се наложи практиката да се измерва температурата на лицата, влизащи в служебните помещения, с ясното съзнание, че тя може да породи редица възражения от гледна точка на обработването на лични данни, съответно прекомерно интензивна намеса в личната сфера на лицата.

    На практика работодателят може да се изправи пред две мислими ситуации: или да установи сам проявата на симптоми у даден служител, например повишена телесна температура, или да получи тази информация от самия служител. И в двата случая неговата компетентност за по-нататъшен анализ на здравословното състояние на служителя приключва дотук. Разследването на случаите на заразни болести и тяхното регистриране става от компетентните здравни органи (Наредба № 21 от 18.07.2005 г. за реда за регистрация, съобщаване и отчет на заразните болести). Това, което може да направи работодателят, е да уведоми РЗИ за установените обстоятелства и да потърси по-нататъшни указания. Служителят не следва да бъде допускан на работа, а насочен към медицински преглед. Междувременно трябва да се спазват всички предписани противоепидемични мерки в работните помещения: осигуряване на физическа дистанция между лицата, дезинфекция съгласно алгоритъм, посочен в приложение към заповедта на министъра на здравеопазването и т.н.

    Какви са стъпките и процедурите, които предстоят?
    Със ЗИД на Закона за здравето (обн. ДВ, бр. 44/13.05.2020 г.) COVID-19 изрично бе включен сред заболяванията, при които се налага задължителна изолация и/или болнично лечение на заразените лица. На задължителна карантина подлежат контактни лица на лицата, болни от тази заразна болест. Компетентността да налага тези мерки е на директора на съответната регионална здравна инспекция. Тези правила са доразвити в Заповед на министъра на здравеопазването № РД-01-371/30.06.2020 г.

    Може ли да продължи дейността си и при какви мерки? При какви обстоятелства и за какъв период може да бъде затворена?
    Въведените противоепидемични мерки са задължителни за прилагане от всички работодатели, чиято дейност не е преустановена с акт на държавен орган за времето на обявената извънредна епидемична обстановка. Ако е установен един или няколко случая на служители, заразени с коронавирус, съответната РЗИ ще определи начина за изследване на контактните лица, без това непременно да води до затваряне на предприятието/дейността. Разбира се, не е изключено и карантинирането на голям процент от персонала да обуслови временно спиране на дейността за срока на наложената карантина.

    Удачно е тук отново да се напомни, че правилата за здравословни и безопасни условия на труд, към които в случая спадат и противоепидемичните мерки, се контролират от органите по спазване на трудовото законодателство (ГИТ). Те също имат правомощията да налагат принудителни административни мерки, в т.ч. да спират дейността на предприятия, производства и обекти, когато нарушенията на правилата за здравословни и безопасни условия на труда застрашават живота и здравето на хората.

    Задължително ли е да се тестват всички служители/работници в компанията и да се карантинират контактните лица?
    Както беше посочено, тези въпроси са от медицинско естество и решението зависи от здравните власти. Вероятно ще се предприеме тестване на всички лица, които са били в контакт със заразения. Как се определя кръгът на „близките контактни лица“ е установено в приложение № 4 към Заповед № РД-01-371/30.06.2020 г. на министъра на здравеопазването. Например като близък контакт с пациент с COVID-19 се определя престоя в затворено помещение от 15 и повече минути на разстояние от 2 метра. 

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 18 минути
    Uber придобива британската технологична компания Autocab
    Това ще позволи на приложението да оперира в региони, където в момента това не е възможно
    преди 46 минути
    ОИСР: Мерките на правителствата омекотиха ефекта на Covid-19 върху домакинствата
    Въпреки спада на БВП се наблюдава лек ръст в реалния доход на домакинствата, отчитат от организацията
    преди 3 часа
    Предлагането на индустриални площи с ръст през първата половина на2020 г.
    Свободните площи отчитат лек ръст и достигат 8%, показва анализ на Colliers на пазара на индустриални имоти в София
    преди 4 часа
    Фондът на фондовете гарантира кредити за социални и стартиращи предприятия
    УниКредит Булбанк ще отпуска заеми до €50 000 за срок до 10 години
    преди 5 часа
    Доц. Кунчев: Никой не може да даде прогноза какво ще се случи в следващите месеци
    Ако е необходимо има готовност да бъде оборудвана цяла болница за Covid пациенти