сряда, 04 декември 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    15558 прочитания

    7-те най-ценни съвета на Георги Стоилков към начинаещи QA специалисти

    Георги е QA мениджър в българския офис на глобалната софтуерна компания DataArt с 10 години опит в ИТ сферата
    30 юли 2020, 15:17 a+ a- a

    Георги Стоилков е QA мениджър в българския офис на глобалната софтуерна компания DataArt. Работи в IT сферата от 10 години, като голяма част от опита му е фокусиран върху осигуряване на качеството. Занимавал се е с Project Management и е участвал в имплементирането и оптимизирането на процеси в няколко софтуерни компании. През последните 4 години ръководи мултинационални QA екипи.

    Какво е важно да знае всеки начинаещ QA специалист, който иска да успее в индустрията? Вижте какво казва Георги.

    Все повече хора от различни професии се насочват към ИТ сектора. И като че ли най-лесният и логичен избор за много от тях е да се ориентират към Quality Assurance. В интернет непрекъснато се появяват реклами на различни школи и курсове, които предлагат достъпно обучение и сертификация в рамките на няколко месеца. 

    Моят опит обаче показва, че невинаги очакванията и реалността се припокриват, което води до разочарование или загуба на времеви и финансов ресурс. Именно затова е добре всеки, решил да се насочи към тази професия, да се запознае по-задълбочено с някои основни етапи, както и да си даде ясна сметка с какво точно се захваща. В тази връзка, ето и някои важни детайли, които биха били полезни за начинаещи специалисти, които са решили да се насочат към професията QA:

    1. Намиране на подходящ курс

    Всеки курс независимо дали е онлайн, или присъствен е първата стъпка. Един такъв курс може да ви даде базовите познания – основните процеси и техники на тестване, основните технически познания по програмиране и бази данни, овладяване на тестовата документация. Не са рядко случаите, в които хората, записали курса, осъзнават, че материята изобщо не е за тях, трудно им е да се справят или губят интерес. Именно затова е важно и да си изясним мотивите, които ни карат да се насочим към QA – дали това са финансови мотиви, желание за промяна, интерес към технологиите, или комбинация от всички тези неща.

    2. Интервю за работа

    След като приключите своя курс, се пригответе за един дълъг и нелек процес, свързан с интервюта за работа. Много важно в случая е да не се демотивирате след няколко неуспешни опита. Това е нещо напълно нормално и не бива да ви отказва. По време на интервюто не бъдете плахи и задавайте най-важния въпрос: „Как ще ми помогне тази работа да се развия като професионалист?“. Намерете ментор, на когото да се доверите, и оттам нататък пътят става по-лесен, а и по-интригуващ. 

    3. Първа работа или стаж

    Много често изборът на първа работа или стаж се свежда до това коя е компанията, колко голяма е тя, каква е нейната репутация и т.н. По-важното обаче е да намерите правилния ментор. През цялата ми професионална кариера съм постигал най-добри резултати, когато до мен е имало силен мениджър, който да ме напътства и тласка в правилната посока и който да ме изправя пред нови предизвикателства. Усъвършенстването в осигуряването на качеството е занаят и като при всеки един занаят най-важен е човекът, който съумява да ти разкрие неговите тънкости. Добрият ментор ще ви посочи отъпканата пътека, но и ще ви извади от зоната на комфорт, което ще допринесе да се развивате.

    4. Заплащане – очаквания vs. реалност

    Важно е да сте с реалистични нагласи и очаквания - приемете това първо работно място или стаж като инвестиция в собственото ви бъдеще, за което сте склонни на компромиси относно заплащане и условия на труд. Ако се насочвате към QA само защото сте чули, че заплащането е добро, имайте предвид, че в началото, когато трупате опит, може да се наложи да работите като стажант или с минимално заплащане. 

    5. От Quality Control към Quality Assurance 

    След като сте натрупали година или две опит, идва времето да преминете от качествения контрол към подсигуряване на качеството (от Quality control към Quality assurance). Въпреки че всички обучения и курсове говорят за Quality Assurance, истината е, че винаги става въпрос за Quality Control. За огромно съжаление, в по-голямата част от програмите за обучение се наблюдава липсата на правилна дефиниция за качеството и как да го подсигурим. Основите, които биват преподавани, са изключително технически насочени, наблягайки върху практическата страна на софтуерното тестване (контрол на качеството). В това, разбира се, няма нищо лошо. Но оттук нататък вие сами трябва да поемете пътя на трансформация към подсигуряване на качеството. А то е много повече от тестването на един софтуерен продукт. 

    6. Насочване към процесите

    Обикновено след първите две години професионален опит си задаваме въпроса „Какво е качеството?“. И колкото повече опит трупаме, толкова повече осъзнаваме, че качеството не е просто  тестване или списък с описани дефекти. Разбираме, че качеството е начин на мислене и фактор, касаещ всеки един човек в организацията независимо от поста, който заема. Именно ролята на всеки човек, занимаващ се с Quality Assurance, е да се грижи този набор от процеси да е правилен и да се спазва от всички.

    Тук не става дума само за процесите, свързани с тестването, а за всички процеси, които са внедрени в една компания. От това как се събират и разписват бизнес изискванията, през това какъв е процесът на деплоймънт на продукционна среда, до това как трябва да изглежда един качествено написан user manual. Всички процеси  в една организация са основополагащи за качеството и ни дават възможност да бъдем консистентни в резултатите. Качествено описаните и внедрени процеси са предпоставка за качествени софтуерни решения. 

    И един съвет: Не се притеснявайте да поискате промяна в процесите, ако мислите, че те не допринасят за качествени резултати.

    7. Изграждане на т. нар. „quality mindset“

    Качеството е субективно и всеки един човек го разбира по свой собствен начин. И въпреки че се опитваме да оценим качеството с различни метрики и KPIs, доста често се случва клиентът да остане недоволен заради нещо изключително дребно. Като например лошо написано упътване за употреба. И независимо, че бъгове няма, клиентът пак няма да бъде доволен. 

    Всеки QA трябва да се стреми към изграждане на т. нар. „quality mindset“ както за себе си, така и в цялата организация. Често този процес е дълъг, труден и обсипан с много скептицизъм, неразбиране и недоволство. Но когато екипът осъзнае, че качеството не зависи само от QA отдела, а от всеки един в една организация, тогава разработката на качествен софтуерен продукт става реално постижима. Ако само един човек в дадена организация неглижира качеството (и няма значение дали този човек е CEO, BA, разработчик, QA или маркетинг специалист), големината на QA екипа няма значение. Тогава качеството ще е една трудно постижима илюзия.

    В заключение:

    Подсигуряването на качеството е моя професия от 10 години насам и мога смело да заявя, че обичам това, което работя. И за тези години съм осъзнал, че техническата материя се научава при добро желание и постоянство. Човек много лесно и бързо може да навлезе в сферата на тестването и да бъде добър в това. Но изграждането на quality mindset и трансформацията от Quality Control към Quality Assurance са факторите, които променят играта и превръщат една обикновена работа в страст. А когато има страст, човек се усъвършенства и расте с всеки изминал ден. 

    Вижте още:

    Любимият въпрос на интервю за работа на Любомира Атанасова, DataArt България

    Как протича интервю за работа в DataArt България?

    Повече информация за компанията и свободните позиции в момента вижте в профила на DataArt Europe Ltd в JOBS.bg тук

     

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 13 часа
    Стойността на глобалният пазар на Cloud ERP ще достигне $57,17 млрд. през 2024
    Сегментът на малките и средни предприятия се очаква да регистрира най-високият средногодишен темп на растеж, според Fortune Business Insights
    преди 14 часа
    Най-големият ритейл парк в Пловдив отвори врати
    Първите магазини в новия търговски комплекс „Парк Макс Ритейл Парк“ вече са отворени
    преди 14 часа
    Черният петък мина онлайн
    Потребителите в САЩ са похарчили $10,8 млрд. за онлайн покупки, което е над 10% ръст спрямо миналата година
    преди 17 часа
    3,7 млрд. лв. е дупката в бюджета в края на ноември
    Приходите за месеца превишават разходите с близо 300 млн. лв.
    преди 18 часа
    САЩ с нов кръг ограничения, свързани с производството на чипове в Китай
    Това е третият кръг мерки в рамките на 3 години
    преди 1 ден
    Канада обвини Google в създаване на рекламен монопол
    Делото прилича на заведеното в САЩ и цели разделяне на бизнесите на технологичния гигант