събота, 15 май 2021   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    1610 прочитания

    Как Covid-19 се отрази на нагласите за образование и избор на професия?

    Съветваме учениците да не избират професия на база заплата, престижност и лесно намиране на работа, казват Ивелина Гаджева и доц. д-р Драгомир Бояджиев, инициатори на проекта „Професия за теб“
    09 ноември 2020, 12:33 a+ a- a

    Ивелина Гаджева - основател е на Фондация „Дизайн за всички България“, и доц. д-р Драгомир Бояджиев - основател и ръководител на „ДБ Интерконсулт“

    Какво да уча? Каква професия е за мен? Това са въпроси, които си задават всички зрелостници, поставени пред избор на образование и професия. За да помогне на учениците в този важен момент в живота, това лято в България стартира проектът „Професия за теб”. Проектът е съвместна инициатива на фондация „Дизайн за всички - България” и консултантско дружество „ДБ Интерконсулт“. Той се реализира в 23. СУ „Фредерик Жолио Кюри”- София, чиито ученици от 12. клас преминаха професионална ориентация. 

    Повече за проекта и какво съветват учениците във време на пълна трансформация на образованието, професиите и пазара на труда, пред Economy.bg разказват Ивелина Гаджева основател на Фондация „Дизайн за всички България“, и доц. д-р Драгомир Бояджиев, основател и ръководител на „ДБ Интерконсулт“.

    Кога стартира проектът и каква е целта му?
    Ивелина Гаджева: Времетраенето на проекта бе от 1 юли до 31 октомври.  Основната цел на проекта бе да осъществи професионална ориентация и кариерно консултиране на ученици, да помогне да направят професионално самоопределение и избор на образование и професия,  да намерят отговори на въпросите „Какво да уча?”, „Каква професия ми подхожда?”. 

    Благодаря на програма „Европа” 2020, с чиято финансова подкрепа се реализира проектът и на ръководството на 23. СУ и класните ръководители на 12. клас, които независимо от трудните условия на коронакризата, съдействаха за безупречната организация.

    Доц. д-р Драгомир Бояджиев е основател и ръководител на DB INTERCONSULT- Management & Human Resource Consulting. Преподавател в Университета за национално и световно стопанство. Автор е на над 100 публикации по проблемите на мениджмънта, управлението на човешките ресурси, професионалната ориентация, сред които първите български учебници и монографии в областта на управлението на персонала. HR и кариерен консултант.

    Проектът се основава на интернет базирана тестова система - може ли да ни разкажете малко повече за нея, какви въпроси включва и как помага за професионалната ориентация на учениците? 
    Доц. д-р Драгомир Бояджиев: Тестовата система ProCareer е създадена на основа световни постижения в областта на кариерното консултиране като съвременен, точен инструмент за избор на образование, професия, кариера. Основното предимство е, че се основава на самооценка на личностни качества, интереси, ценности, което максимално повишава нейната достоверност.  Това е потвърдено от хилядите потребители, които от 2006 г., до днес я използват за професионална ориентация.

    Тестовете в системата анализират изключително важни при избор на професия характеристики: стил на работа, умения за екипно взаимодействие, темперамент. 

    Всеки решил ProCareer получава 10 страници доклад с подробна информация за личността си, на основа на която е очертан подходящ професионален път. 

    Информацията в доклада помага за кариерното ориентиране на всеки от учениците. В него те намират конкретните области за образование и работа, професии и длъжности, в които ще имат успех. Това повишава тяхната увереност в направения избор и намалява вероятността за грешки.Системата е базирана на сайта www.businesstest.bg 

    Как протичаха консултациите с учениците?
    Доц. д-р Драгомир Бояджиев: След като решиха теста в интернет и получиха своите доклади, преминахме към консултиране. За първи път в нашата практика то бе изцяло онлайн. На организирани сесии бяха обсъдени резултатите и отговаряхме на зададени въпроси. Основните изводи за нас са, че този начин не намали ефективността на консултирането и както досега ProCareer беше “уловил” личностните профили, учениците се бяха самооценили в групи, отговарящи на личностните качества, интересите, ценностите на всеки един от тях. Това е изключително важно при последващия избор на професия, който те направиха.

    Интересен и показателен бе случаят с ученик, самооценил се в група, за която са характерни възможности и желание за физически труд, работа на открито. На нашия въпрос дали счита, че това е така, правилно ли го е “уловил” теста, той потвърди и даде пример, че в свободното си време работи в строителството. 

    Подобен бе примерът за ученик от група, свързана с анализи, изследвания, който в списъка на професии в доклада бе намерил тази, която вече е решил да работи и се е насочил към образование, чрез което да я придобие. Той бе изключително доволен, че консултирането потвърди избора му и премахна съмнения дали тази професия е за него.

    Ивелина Гаджева е специалист по включващ дизайн, основател на Фондация „Дизайн за всички България“ (член-организация на „Дизайн за всички Европа), съосновател на „Дизайн на услугите на България“ и член на Глобалната мрежа за дизайн на услуги. Има богат опит в обучението на професионалисти, бизнес и неправителствени организации за това как да използват методите на включващия дизайн в полза на социални иновации и бизнес трансформации. Нейната мисия е да помага на децата и младите хора да намират талантите си, да разгръщат потенциала си, да събужда любопитството и развива творчеството у всеки.

    Наясно ли са българските ученици каква професия е за тях?
    Ивелина Гаджева: Бих разделила учениците на две групи. Едната, които сериозно обмисляха предстоящия избор и бяха предприели действия в тази насока. Част от тях се бяха ориентирали към няколко професии, със задоволство ги откриха в доклада и чрез консултирането направиха конкретен избор. Други използваха списъка от професионални области и професии, за да получат насоки за професионалния си път.

    Втората група ученици са тези, за които проектът бе първият сблъсък в търсене отговор на въпроса “Каква професия ми подхожда?”. И за двете групи проектът бе една добра възможност да получат инструментариум и консултиране в избора на професия.

    Кои са най-предпочитаните области и сфери за професионална реализация? 
    Доц. д-р Драгомир Бояджиев: Една от целите на проекта е да даде на участниците знания за правилния начин на избор на професия. Той изключва ориентиране, основно базирано на идея за висока заплата, престижност, лесно намиране на работа. Завършващите средно образование днес ще работят в следващите 40 години. Дали престижните и високо платени длъжности днес ще са такива и след години? В тази връзка предпочитани трябва да бъдат професии, за които човек има способности и възможности да работи, които съвпадат с интересите и уменията, които му носят радост.

    Имат ли отражение коронавирусът и настоящата ситуация на нагласите за избор на професия?
    Доц. д-р Драгомир Бояджиев: За съжаление, да. И то във възможността младите хора, завършващи средно образование, да неглижират идеята за продължат да учат. Да си кажат: годината е тежка, има криза, няма да продължа да уча, ще чакам по добри времена. Практиката показва, че когато човек реши да отложи образованието си, животът го поема и често отлагането е завинаги.

    А Вие какво ги съветвате в това променливо и пълно с неизвестни и предизвикателства време?
    Доц. д-р Драгомир Бояджиев: В това, че всеки от тях е уникален, има свой път, който да следва. Независимо от трудностите, препятствията. Те са поколение живяло “безоблачно” до днес. Нещата се променят. В трудни времена има ориентири, които те водят по пътя.   Нашият проект целеше да даде такива ориентири при избор на професия. 

    Има ли универсален съвет, който бихте дали на всички, които са на прага на избор на професия?
    Проф. Драгомир Бояджиев: Да следват сърцето си. Да избират образование и професия, които ще им носят радост, ще отиват и се връщат от работа щастливи. Методологията, която използваме, помага изборът да постигне това.

    Ивелина Гаджева: И аз мисля, че най-важно е човек да следва себе си, сърцето си. Понякога обаче е трудно да разберем кой глас идва от сърцето и кой от семейството, съвременните тенденции, приятелите, учителите. Важно е да има и подкрепа по пътя, именно това си поставихме за цел с този проект – не да наставляваме, а да бъдем компас по пътя за избор на образование и кариера.

    Планирате ли да работите и с други училища? Могат ли и други ученици да се свържат с Вас, да направят теста и да получат консултация?
    Ивелина Гаджева: Това бе пилотен проект, който наред с другите постигнати резултати показа силната необходимост от професионална ориентация на учениците  и от инструментариум, който да помага за това. Надяваме се да мултиплицираме проекта в други училища. Онлайн провеждането значително повишава възможностите за това.

    И фондацията, и консултантският екип сме силно мотивирани да помогнем на младите хора да направят този изключително важен избор в живота си. Всеки, който проявява интерес, може да ни пише на: office@dbinterconsult.com igadzheva@dfa.bg или да позвъни на тел: 0888 608 650.

     
    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 1 ден
    Над 81 000 дози ваксини пристигнаха у нас
    В понеделник пристигат над 270 хил. дози от производителя Pfizer/BioNTech
    преди 1 ден
    В „Пирогов“ намаляват цената на PCR теста
    Ваксинационните зони в болницата ще работят без почивен ден, а в „Александровска“ и в събота
    преди 1 ден
    Отпада карантината при пътуване до щата Ню Йорк
    Остават в сила въведените на федерално ниво изисквания за пътуване до САЩ
    преди 1 ден
    Италия глоби Google
    €102 млн. за злоупотреба с господстващо положение
    преди 1 ден
    Ректорите искат отваряне на университетите
    В момента присъствено се провеждат само практически занятия, обучения и изпити по практика на студенти, специализанти и докторанти
    преди 1 ден
    НСИ: Средната заплата за първото 3-месечие у нас е 1454 лв.
    Тя бележи близо 2% ръст спрямо края на миналата година