сряда, 02 декември 2020   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    773 прочитания

    БАУХ: Нямаме нито един проект в застой, стартираме и Тренинг академия за HR специалисти

    За предстоящия есенен форум на БАУХ, Годишните HR награди и новите проекти - Миглена Узунова-Цекова, председател на УС на Асоциацията
    18 ноември 2020, 09:19 a+ a- a

    Пандемията, трансформацията на работните процеси и широкото налагане на дистанционната работа поставиха много предизвикателства пред управлението на хората в компаниите. Как единствената професионална организация на HR специалистите в България посреща тези динамични промени, какво се промени през последните месеци и предстоят ли нови проекти?  С тези въпроси се обърнахме към Миглена Узунова-Цекова, председател на УС на Българска асоциация за управление на хора (БАУХ) и старши директор „Човешки ресурси“, член на Лидерския екип на А1 България. Разговоряме и за акцентите на предстоящата есенна международна конференция, която ще с проведе между 23 и 27 номеври, и Годишните HR награди на асоциацията.

    Вие представлявате единствената професионална организация на HR специалистите в България. Как се промени дейността на Българска асоциация за управление на хора (БАУХ) през последните месеци и кои от проектите ви продължават своето развитие, има ли такива, които са стопирани, съответно – кои са новите неща при вас?
    Динамиката на новото време ни наложи да вземаме бързи решения, да се адаптираме и да променяме начина си на работа и организационните процеси за дни. Радвам се да кажа – справихме се! Българската асоциация за управление на човешките ресурси не прави изключение – и ние навлязохме много бързо в живота на организациите, които се нуждаеха от спешна помощ по отношение на нови инструменти, решения и нови практики за осъществяване на промените. Ключови приоритети са запазването на здравето и сигурността на хората и не на последно място – работните им места. Радвам се, че успяваме да следваме ритъма на промените и да предоставяме на членовете на БАУХ адекватна и навременна информация като споделяме опит чрез различни виртуални формати – дискусии, уебинари, конференции. От началото на годината направихме десетки събития, създадохме собствена платформа за въпроси и отговори в рамките на гилдията, разчетохме нуждите на регионалните ни представители и им предоставихме полезно съдържание по разнообразни теми. 

    Гордея се с факта, че въпреки затруднената ситуация, няма нито един проект на БАУХ, който да е в застой.  Дори бих могла да кажа, че в последните месеци сме по-активни от всякога. Организацията на традиционните ни проекти - Годишните конференции и Годишните награди, се движи по план. Сертификационната ни програма все повече се припознава като необходимост за валидиране на професионална експертиза и форма за утвърждаване стандартите на БАУХ. Взаимодействаме активно и с университетите и участваме в срещи със студенти.

    Новината, която се радвам да споделя с Вас и читателите, е, че наскоро стартирахме официално Тренинг академия за HR професионалисти. Първите три обучения са планирани за декември и очакваме много колеги да се включат. Тренинг академията е по утвърдено от БАУХ съдържание и следва модела на Сертификационната ни програма, така че естествена следваща стъпка след обучението би била и преминаване през процес на сертифициране. Убедена съм, че по-амбициозните представители на сектора ни ще оценят тази възможност.

    Защо професията „Специалист по управление на човешките ресурси“ е толкова важна за бизнеса и с какво допринася тя за организациите и хората?
    Защото хората са тези, които правят бизнеса. Нашата роля като специалисти по управление на човешките ресурси, е да създаваме мотивираща и ангажираща работна среда. Основните ни цели са да подпомагаме служителите да учат и да развиват умения, които ще движат бизнеса не само в настоящия момент, но и в бъдеще. Важна част от ролята ни е да подкрепяме мениджърите в предизвикателството да бъдеш лидер, да съдействаме за устойчивото развитие на организацията. За тази цел ние адаптираме и прилагаме утвърдени успешни практики или създаваме нови процеси и методи на работа.

    Кои са новите възможности пред професионалистите за развитие на човешките ресурси и кои са основните предизвикателства?
    Новото време ражда нови възможности. Извънредното положение, обявено през март, наложи HR колегите ми бързо да адаптират организациите си към режим на дистанционна работа. За някои компании това беше напълно нов начин на работа, който обаче трябваше да осигури непрекъсваемост на бизнеса. Затварянето по домовете ни научи да бъдем по-бързи, по-адаптивни и по-дигитални. Развитието на дигитални умения е ключово за развитието на всички професионалисти, а за HR специалистите важи в особено висока степен, защото ние сме пословично известни с големия документооборот, който създаваме. Това е и едно от предизвикателствата ни - да организираме процесите си по нов начин.

    В допълнение на дигитализацията на процеси и документи, предизвикателството да останем свързани, макар и дистанцирани физически, остава. Социализирането на хората в екипа е важно за поддържането на екипния дух, за постигането на резултати и споделянето на трудности и успехи. 

    В момента подготвяте есенната конференция на Асоциацията. Каква е темата и какво е новото и различното в предстоящия форум? Какви са лекторите?
    Да, след броени дни стартираме традиционната ни есенна конференция. Провеждаме я всяка година през есенния сезон. Този път ще адаптираме традицията в унисон с новата реалност и ще организираме конференцията във виртуален формат, съобразен със ситуацията в страната. Конференцията ще се проведе в рамките на 5 дни и ще включва 10 тематични събития, вкл. мастърклас на тема „Agile HR“. Съдържанието е подходящо не само за HR специалисти, но и за мениджъри на екипи. Вярвам, че темите ще са полезни реално за всеки, който управлява хора и процеси. Лектори ще бъдат международни експерти по темата, както и представители на компании, членуващи в БАУХ, които ще споделят своите agile практики.

    Всеки момент ще станат ясни и допуснатите кандидати/финалисти в седемте категории на Годишните HR награди за 2020. Кога и как ще протече конкурсът тази година?
    Планираме след 25 ноември да обявим финалистите в конкурса за Годишните HR награди на БАУХ за 2020 г. Тази година имаме над 45 номинации в седемте категории. Всеки проект минава през процес на оценка по критерии за съответствие с Регламента и оценка по допустимост, преди да се нарече „финалист“. След няколко дни ще започне и финалното оценяване на кандидатурите по критериите за съответната категория. В средата на януари 2021 г. ще обявим победителите. Използвам възможността да благодаря на нашето жури от HR професионалисти, представители на бизнеса и общественици за ентусиазма, професионализма и ангажираността, които влагат в тази инициатива.

    Споменахте, че стартирате и Тренинг академия. На какъв етап е и каква е целта ѝ, за кого е подходяща и кой и как може да се включи?
    Тренинг академията на БАУХ е най-новата ни инициатива. Започнахме работа по проекта още в миналата година и сега можем вече да отбележим старта ѝ с първите обучения. Целта на Академията е да подпомогне HR специалистите в тяхното професионално развитие, като гарантира, че темите и учебното съдържание са съобразени със стандартите на Асоциацията и модулите в Сертификационната програма. В началото на декември стартираме с три обучения по модулите „Планиране и подбор“, „Трудови отношения“ и „Организационен дизайн“. В духа на новия начин на работа и надграждане на знанията  обученията ще бъдат виртуални. Информация за детайли по съдържанието на модулите можете да намерите на сайта на Българската асоциация за управление на хора.

    Наред с тези проекти през цялата година създадохте поредица от събития, с които следвахте динамиката на времето и нуждите на гилдията. Кое е обединяващото между тях?
    Тази година БАУХ празнува своя 20-ти рожден ден и в тази връзка стартирахме кампания „20 години споделяме заедно“. С нея искаме да отбележим своето устойчиво развитие и да благодарим на своите членове за подкрепата им през годините. Вече 20 години обединяваме HR професионалистите в България, споделяме общи ценности и интереси, затова и избрахме този надслов за кампанията. Провокираме постоянно взаимодействие с цел нови познания, различна гледна точка и по-добри решения. Това ни позволява да следваме динамиката на събитията и да останем устойчиви в тези предизвикателни времена. Стремим се да бъдем заедно, да бъдем по-добри, по-човечни, по-сплотени в подкрепа на бизнеса и хората.

    През 2020 г. Българска асоциация за управление на хора навърши 20 г. Каква е равносметката, която правите за тези две десетилетия?
    Спомням си, че когато преди 20 години аз навлизах в професията на специалистите по човешки ресурси, в някои организации „личен състав“ беше по-популярно като название, а някои мениджъри не разбираха разликата. В този смисъл, 20 години са дълъг път на развитие и утвърждаване на професията, който Българската асоциация за управление на хора извървя заедно с колегите от гилдията. В същото време в сравнение с други професионални организации, ние сме още млади и имаме много възможности, които предстои да реализираме, за да продължим да подпомагаме популяризирането и развитието на професията. 

    В следващите години аз виждам ролята на БАУХ като стожер на ценностите и етичните принципи в нашата професия. Смятам, че асоциацията ще продължи да бъде гарант за висок стандарт на професионална компетентност и двигател за промяна, за иновация, за модерност. Уверена съм, че и занапред БАУХ ще дава пример и ще популяризира добри практики за актуалност на HR програмите и инициативите, които носят добавена стойност за бизнеса и развитието на човешкия потенциал в организациите. 

     
    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 52 минути
    преди 1 час
    Парламентът прие на първо четене закона за индустриалните паркове
    Законопроектът дели индустриалните паркове по два критерия
    преди 1 час
    Paynetics разширява присъствието си в Европа
    Това става в рамките на програмата Mastercard Accelerate
    преди 3 часа
    Великобритания одобри ваксината на Pfizer
    Ваксинацията ще започне в началото на следващата седмица
    преди 3 часа
    ОИСР: За възстановяване са необходими продължителна фискална подкрепа и действия в сферата на здравеопазването
    Възстановяването ще бъде неравномерно между страните и секторите и може да доведе до трайни промени в световната икономика
    преди 4 часа
    Приет е Националният план за готовност при пандемия
    До края на седмицата ще бъдат осигурени фризери и хладилници за обезпечаване на първата доставка на ваксина срещу Covid-19