Вижте интервю за Economy.bg с Лоренцо Лагорио - Мениджър „Човешки ресурси“ за Европа в авиокомпанията easyJet
Лоренцо Лагорио - Мениджър „Човешки ресурси“ за Европа в авиокомпанията easyJet
Лоренцо Лагорио е Мениджър „Човешки ресурси“ за Европа в авиокомпанията easyJet, която лети до повече от 600 маршрута между 130 летища в 30 държави. Неговата роля е фокусирана върху общото управление на човешките ресурси. Работяи за компанията от 2008, първоначално като мениджър „Човешки ресурси“ за Италия.
Преди да се присъедини към easyJet кариерата му се е развивала в авиационната индустрия, в сферата за производство на домакински уреди и в медийната индустрия. Завършил е бизнес администрация в университета „Бокони“ в Милано.
Свързахме се с него, за да ни разкаже повече за компанията и как управлява своите над 8500 служители.
Г-н Лагорио, колко служители работят в компанията easyJet и на какви позиции?
В easyJet работят малко над 8500 души, от които 5000 са кабинен екипаж (стюарди и стюардеси), 2500 са пилоти, 1000 души са административен персонал -ръководство, администрация, инженери.
Вашият централен офис е в Лондон. Имате ли офиси в други страни?
Имаме 23 бази в цяла Европа и във всеки един от нашите ключови пазари, имаме постоянно базирани мениджъри по управление на човешките ресурси. Те се подпомагат от местен мениджмънт, за да се гарантират близки отношения с кабинния екипаж.
Имате ли проблем с откриването на подходящи за Вас хора?
Не, нямаме подобни проблеми. Получаваме около 20 000 молби за кандидатстване всяка година. Привлекателната ни стратегия е достатъчна, за да генерира директен интерес към нас от всички тези кандидати – брандът easyJet става все по-силен с всяка година, което ни кара да рекламираме по-малко.
Чрез какви канали достигате до тези кандидати? Използвате ли услугите на външни консултанти?
Не използваме услугите на външни консултанти. Нашият подбор на кадри е насочен директно към пазара и използваме предимно онлайн медии да управляваме трафика към нашия собствен кариерен уеб-сайт. В редки случаи можем да използваме печатна реклама, за да засилим участието и да привлечем повече кандидати.
За вашия бизнес мобилността е от ключово значение. Забелязвате ли в последните години европейците да стават по-мобилни и склонни да се местят от една държава в друга?
Нашите служители са мобилни – това произтича от нашата сфера на дейност. Разбира се отнася се особено за пилотите. Работните позиции в нашите бази са отворени за вътрешни кандидатури, хора, които желаят да се преместят от една локация в друга, като изискването е да говорят отлично местния език, където са базирани и мога да кажа, че имаме голям интерес за тях.
За всяка компания оптимизирането на разходите е ключов въпрос, особено в ситуация като сегашната. За компания, която оперира в сектора на нискобюджетните услуги обаче това е още по-ключов въпрос. Можете ли да споделите каква част от месечните ви разходи са свързани с човешкия капитал - възнаграждения, допълнителни придобивки, обучения?
Внимателно наблюдаваме нашите разходи, за да сме сигурни, че можем да предложим ниски тарифи на пътниците. През миналата година значително инвестирахме в нашия персонал, за да сме сигурни, че сме на правилната стъпка да управляваме гладко нашите операции. Инвестициите в хората с цел да разгърнат и развиват своите лидерски качества е също ключов момент в нашата политика за управление на човешките ресурси. Бюджетът ни за персонал представлява 15% от нашия оборот.
Какъв модел прилагате за определяне на възнагражденията в компанията?
Възнаграждението в easyJet е конкурентно спрямо нивата в индустрията. Част от него е свързана с индивидуалното и колективно представяне. Заплащането не е строго свързано само със заплатата, а представлява един цялостен пакет, включващ различни придобивки.
Според вас трудната икономическа обстановка промени ли очакванията на кандидатите относно предлаганото от компаниите възнаграждение?
Не и спрямо нашия опит. Нашите екипажи получават конкурентни за ролите си тарифи. Не адаптираме нашите ставки на заплащане, спрямо икономическите фактори, а спрямо увеличенията в годишния разход на живот.
Вие стартирахте стажантска програма. Имат ли интерес младите хора към нея?
Да, имаме завишен интерес към програмата тази година спрямо миналата година, и определено увеличение в броя на европейските студенти, които кандидатстват при нас. През 2010/2011 година получихме 600 кандидатури, а за 2011/2012 година те са със 111 повече. Трябва да се има предвид и текущата ситуация с пазара на завършили студенти, и тъй като по-голям брой хора се дипломират с по-малко възможности, се счита, че една студентска програма на известна и разпознаваема марка като easyJet, е много привлекателна.
Днес все повече компании откриват стажантски програми. Това е шанс за младите хора да започнат кариера, но други виждат в мотивите на работодателя начин да си осигурят по-нископлатени служители?
Ние считаме, че даваме много голям шанс за студентите да „реализират” своите дипломи чрез практически опит. В края на двугодишната програма, easyJet цели да предложи работа на тези студенти.
Другият ключов въпрос за всяка компания е ангажираността на служителите. Как мотивирате вие вашите хора?
От съществено значение е да задържиш най-добрите таланти и да поддържаш персонала мотивиран и ангажиран към компанията. Подкрепяме нашите служители да развиват и да разгръщат своите лидерски умения. Също така имаме силна вътрешна комуникация, обвързана с политиката ни за управление на човешките ресурси.
Какви са според вас предизвикателствата пред HR мениджърите днес?
Предизвикателствата за различни за всяка страна.