За професията и възможностите разказва Величко Василев, който създава анимации за екипа на Game Studio Asia в технологичната компания
Величко Василев започва професионалното си развитие като 2D и 3D артист преди 14 години. В последните 5 години се занимава с анимация.
Започва работа в Anakatech през септември 2019 г., като формират изцяло нов екип - Game Studio Asia - за разработка на игри с азиатска тематика. Много злато и наситени червени цветове! Занимава се със стрийминг и различни геймърски проекти в България - сега е ко-водещ в предаване на живо в YouTube.
Свързахме се с Величко, за да ни разкаже повече за работата си. За какво отговаря, какви умения и качества са нужни, как поддържа квалификацията си и кои са най-големите заблуди за професията.
Какво образование имате?
Средно специално като програмист и хардуерен специалист. Признавам, че много професии изискват завършено висше образование (право, социология, психология и др.) - това далеч не е така за креативните професии. С помощта на интернет, достатъчно желание и практика, човек може да се подготви адекватно за дадена професия. Входна задача и портфолио винаги са били с по-голяма тежест от завършено образование при интервютата ми за работа. Не съм против образованието, но трябва да попаднеш на качествени учители и материал. Най-добрата подготовка си остава самата работа.
Как стартира Вашата кариера?
На 17 години започнах работа като интериорен визуализатор. Изготвях 3D визуализации на стаи и цели апартаменти. Оттогава съм работил като 2D илюстратор, видео обработка, графичен дизайнер, видео ефекти и аниматор (плюс период като уеб програмист). Имам голяма страст към всяка една от тези професии и намирам за изключително полезно знанията, натрупани за всяка. Често се случва една сфера да допълва друга. Например 3D-то тренира описването и разбирането на форма и обем в 2D илюстрация. Анимацията използва от всичко по много! Колкото повече неща разбираш и се интересуваш, толкова по-добър аниматор си.
Какви са основните отговорности на аниматора?
Създаването на внушителни и красиви анимации в определен срок. Запознаване и усвояване на различни подходи и програми за направа на дадена анимация/ефект. Балансирането на качество и време идва с практиката.
Консултации с артистите и мениджъра за това как ще бъдат изработени анимациите. Диалог за визуалния стил на продукта и инструкции за нарязване на символите. Рисуване и обработка на изображения, изготвяне на 3D модели и видео монтажи (с цел например за желания финален резултат).
Как типично протича един работен ден?
Шумно събуждане от котката (винаги преди алармата) заради липсата на внимание поради спане. Всички от компанията работим от вкъщи вече година и дисциплината е от изключителна важност. Винаги започваме със сутрешна онлайн среща на екипа, където споделяме своя прогрес и се консултираме с останалите за мнения и критика. Разкриваме върху какво възнамеряваме да работим днес. След това преминаваме към добрата стара работа с обичайната едночасова почивка за обяд.
Понякога денят минава в четене и учене на нови неща, защото задачата е нещо, с което не съм се сблъсквал преди. Човек никога не спира да учи.
Какви умения и качества са необходими за тази професия?
Да „анимираш”, значи да вдъхнеш живот на нещо. Уважението и любовта към професията идват от само себе си. 12-те принципа на анимацията са едно добро начало. Чувството за тайминг и ритъм е изключително важно в анимацията. Четене на книги, гледане на примери и много практика (The Animator's Survival Kit на Ричард Уилямс е задължителна). Запознаването с програми, които се използват професионално в сферата, е задължително.
Най-важните качества са желание за учене на нещо ново и любопитство. Анимацията е съвкупност от много и различни аспекти. 3D-то помага да разберем как един обект се трансформира в пространството. Илюстрацията ни помага с подбиране на цветове и композиция. Винаги да си на гребена на вълната що се отнася до нови подходи, ефекти и трикове. Не определям нищо като жизнено важно, но всичко е от помощ - понякога от огромна помощ.
Как поддържате знанията и квалификацията си?
Гледам много анимационни филми (особено по-старички класики). Играя най-различни компютърни игри. Всеки месец си избирам дадена сфера, в която да науча нещо ново. Изпитвам удоволствие от научаването на нови неща и се радвам, когато ми се наложи да ги използвам.
Предпочитаният ми метод за учене е чрез видео уроци - друго си е някой да ти го покаже, докато ти обяснява.
Какви са възможностите за развитие?
Индустрията и самата професия търпят постоянно развитие и непрекъснато си принуден да се развиваш като аниматор. Предстои ни да имплементираме и използваме повече 3D анимация, което ме вдъхновява.
Компанията е в процес на разрастване - напълно възможно е един ден да оглавя група аниматори. И да обсъждаме как „ходене” е едно от най-трудните неща за една анимация.
След години опит и запознаване с индустрията в дълбочина, може да пробвам късмета си като тийм лидер, но тогава работата ми по анимиране значително ще намалее за сметка на други задължения.
Кои са най-големите заблуди за тази професия?
За голяма заблуда бих казал рисуването. Невинаги аниматорът изготвя обектите и материалите за анимацията. В моя случай работя с артисти, с които обсъждаме каква ще бъде анимацията и как да подготвят нещото за тази стъпка.
Като аниматор за слот игри бях много приятно изненадан от визуалното разнообразие. Анимирал съм дракони, хора, маймуни, хора-маймуни, огън и вода. Очаквах само плодове и зеленчуци - бях се заблудил.
Попадане в капана на мислене, че знаете всичко и няма накъде да се развивате повече. Това често води до стагнация, загуба на желание и най-важното - никога не е вярно.
Какви са хобитата Ви и какво обичате да правите след края на работния ден?
Играя много компютърни игри, които не само ме забавляват, но и пряко обогатяват визуалната ми библиотека и ми дават невероятни примери в анимацията. Стриймвам поне веднъж в седмицата - игри или рисуване. Ко-водещ съм на геймърско предаване в YouTube. Понякога изпълнявам частни поръчки за 2D илюстрации и анимация. Пробвам късмета си като инди-гейм дивелопър (изготвяне на 2D и 3D асети и анимации), но наистина не ми остава много време. Всичко това включва много седене на стол - така че ходене на фитнес поне 3 дни в седмицата (или някакъв вид спорт) е препоръчително!