Без значение дали сте начинаещ, или експерт в сферата на програмирането, всеки допуска грешки, твърди Огундиран Айобами от You Too Can Code. Айобами споделя няколко метода, с които да разрешим грешки, породени от неправилно или непълно програмиране.
Как да разрешим проблеми в програмния код?
Според Айобами има три основни метода за постигане на тази цел:
• Prebugging: намаляване на съобщенията за грешки още преди те да се появят;
• Debugging: идентифициране, поправяне и премахване на грешки;
• Post-debugging: очакване на неочаквани или непознати грешки.
Какво е Prebugging?
„Ако Debugging е процесът по премахване на грешки, то програмирането е процесът, който ги създава“, твърди компютърният учен Едсгър Диджкстра.
Prebugging е процесът преди започване на програмирането, както и самото програмиране, с които се намалява броят на грешките.
Това може да стане чрез подобряване на уменията, подобряване на концентрацията и използването на по-добри инструменти. Освен това програмистите могат да намалят броя на грешките чрез създаване на спецификация на програмата, върху която работят, по-доброто опознаване на инструментите, с които работят, подобряване на уменията за изписване на код, запознаването със съобщения за грешки и значението им.
За пример Айобами посочва, че много разработчици не помнят прости неща, като за какво служи splice() в JavaScript. Други не помнят разликите между map() и forEach().
Именно затова честото опресняване на паметта и познанието за инструментите намаляват броя на грешките.
Според Айобами най-честите грешки са тези, породени от синтаксиса, логични или семантични грешки, грешки при компилация, грешки, породени от наличните ресурси, грешки в интерфейса.
Друг проблем възниква, когато инсталацията не е подходяща за използваната среда или инструменти. За пример Айобами посочва програмирането за операционна система, различна от тази, която инструментите поддържат, като проблеми с работата на WampServer в Windows без нужните компоненти Microsoft VC. Подобни проблеми могат да бъдат забелязани при Linux и macOS.
Какво е Debugging?
Debugging е в основата на програмирането според Айобами и отнема голям процент от времето, отделено за работата по един проект. Процесът може да бъде разделен на три основни стъпки:
1. откриване на проблеми;
2. анализ;
3. поправка или премахване.
Откриването на причината за проблема започва с изграждането на познания за това какво означават различните съобщения за грешка.
Някои съобщения изискват повече време за анализ и проучвания, тъй като не съдържат информация за причината.
След откриването на проблема е важно да се установи защо се появява съобщението за грешка. Това позволява изграждането на ефикасна система.
Веднъж щом бъде изяснено какво причинява грешката, поправянето ѝ е последната фаза от този процес.
Какво е Post-debugging?
В тази фаза от програмирането се предвиждат грешки, които не са очаквани. Целта на фазата е да положи основите на стратегия за записване на грешки, когато те се случат, и стратегия за отстраняването им, която да предотврати увреждане на репутацията на разработчика или компанията.
За целта има системи, които проследяват и записват грешки в приложения, които са в експлоатация. Айобами споделя за наличието на платформи като www.sentry.io, www.honeybadger.io, www.pypi.org, www.airbrake.io и www.logrocket.com.
Според Айобами уменията за отстраняване на грешки са ключови за всеки разработчик. Те лежат в основата на процеса по създаване на софтуер.