петък, 29 март 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    4253 прочитания

    Как ще работим в post-covid ерата?

    Тенденциите на пазара на труда пред Economy.bg коментират международни експерти и мениджъри от водещи компании в България, които ще се включат във форума Business Talks Better&Beyond
    06 април 2021, 10:56 a+ a- a

    Последната година преобрази из основи начина, по който работим. Много компании реорганизираха своите политики, дигитализираха процеси, въведоха нови стандарти и режими на работа. Трансформациите продължават и в момента. Как ще се промени пазарът на труда в post-covid ерата, попитахме международни експерти и мениджъри от водещи компании в България, които ще се включат във форума Business Talks Better&Beyond (може да се регистрирате тук). 

    Събитието, което е продължение на успешната серия Employer Branding REstart, познато на българската аудитория с 3 интерактивни виртуални събития със споделяне на опит „от бизнеса за бизнеса” на големи компании, ще се проведе онлайн на 8 април. Организатор е българската компания за корпоративни събития PARTY MANAGEMENT.

    Вижте какви тенденции на пазара на труда и промени в работните процеси очертаха лекторите пред Economy.bg.

    Красимир Костадинов, главен технически директор, Scalefocus

    Масовата дигитализация ще доведе втора вълна от нужда за кадри в IT сектора

    Преосмисляне на процеси и установени с десетилетия вериги за доставки на стоки и услуги ще бъдат променени в посока на бизнес устойчивост. Започна агресивно състезание по виртуализация на бизнес дейности и дигитализация на всичко възможно, което вече е автокаталитично като процес и ще доведе втора вълна от нужда за кадри в IT сектора след тази масова дигитализация.

    Ускорява се разбирането на много бизнеси, че всъщност до голяма степен или дори изцяло са бизнеси за обработка и съхранение на данни – някои от ярките примери са финансовият сектор, образованието, застраховането и дори здравеопазването до известна степен.

    Махна се стигмата на работата от вкъщи. Светът на бизнеса бе плосък (както заяви Томас Фрийдмън през 2005), а сега светът на работните места е плосък (при масова работа от вкъщи фирмите не могат да привличат или задържат персонал с работно място). Виртуалните екипи ще доведат до микрокултури в организациите и ще изчезне едно от основните и най-устойчиви конкурентни предимства на компаниите.

    Борислава Георгиева, мениджър „Човешки ресурси”, DHL Enterprise Software Solutions

    Работодателят ти може да е на другия край на земята и да има само виртуален офис

    Моите очаквания са, че няма да има връщане към онази реалност от 2019 година. Светът се промени толкова много и няма как пазарът на труда да е същият. Компаниите се дигитализираха и автоматизираха процесите си толкова бързо през 2020, колкото, ако нямаше криза, щеше да отнеме години на преход. Очаквам процесите по подбор да продължат да са онлайн и да се налага да се конкурираме със световния пазар на труда.

    Ако преди беше задължително физическото присъствие в офиса, сега вече не е фактор и дистанционната работа ще продължи да е нашата реалност. Работодателят ти може да е на другия край на земята и да има само виртуален офис. Физическият офис няма да е задължителен, което ще доведе до много свободни офис площи, които може би ще се превръщат в coworking пространства и жилищни площи.

    Все повече на дневен ред ще е грижата за психическото и физическото здраве, както и сигурността на служителите, защото самотата, професионалното прегаряне, емоционалното състояние, ще са все по-голям проблем. Успешните компании ще са тези, които инвестират в менталното и физическо здраве на служителите си и ще се грижат за техния просперитет.  Изразът People First и Diversity and Inclusion политиките, ще отличи топ компаниите, защото те наистина ще слагат хората на първо място и ще ги подкрепят във всеки аспект от пътуването наречено „живот”.

    Лучан Заборовски, директор „Маркетинг”, Creatio

    Дигитализацията и автоматизацията на процеси няма непременно да намали, а по-скоро ще трансформира работните места 

    Безпрецедентното прекъсване на нормалните работни процеси в компаниите, предизвикано от COVID-19, ускори нуждата от гъвкавост, адаптивност и дигитална трансформация на бизнеса. Пандемията даде допълнителен тласък на цифровизацията на икономиката и индустриалните структури и бизнес моделите неизбежно ще продължат да се променят.

    По-бързата дигитализация предлага много предимства и вярваме, че ще ускори производителността. Във всички случаи поддържането на растеж изисква от компаниите да използват възможностите, които новите технологии предлагат, за да са сигурни, че ще са в състояние да се адаптират бързо към нова среда, създадена от непредсказуемите сътресения, с които можем да се сблъскваме и занапред. Относно работната сила - дигитализацията и автоматизацията на процеси няма непременно да намали, а по-скоро ще трансформира работните места и ще изиска повишаване на  квалификацията и преквалификация на работниците. Пандемията нагледно показа възможността за дистанционна работа и вярваме, че в бъдеще това ще отвори повече възможности и за работниците.

    Елена Спирина, водеща на BTalks, управител на PARTY MANAGEMENT

    Дигитално номадство. Бъдеще в споделената икономика. Такава ще е тенденцията за офис пространствата и работните места, не в притежанието

    Дигитализацията със скорост 10 години напред за по-малко от 1 година доведе до отваряне на редица нови работни места и заплаши да отнеме и дори отне работата на други. Появиха се (и ще продължават) все повече нови позиции. Как ви звучи Corporate Reorganizer и Digital Removalist, Remote Dronе Pilots? 

    Промени се мисленето на по-консервативните работодатели като отношение към начина на работа, гъвкавост, повече емпатия, силно оценяване на човешкото и търсене на добър work-life баланс, особено когато „сцената” е една и съща - домът на работника. Работата от вкъщи доведе до нови нужди и искания от страна на служителите - поемане на режийни разходи, допълнителни бюджети за офис оборудване у дома. 

    Да имаш офис винаги е било въпрос на престиж, а не на необходимост, тъй като за много дейности и през предходните 10 години винаги са трябвали само лаптоп и компютър. 

    Дигитално номадство. Бъдеще в споделената икономика. Такава ще е тенденцията за офис пространствата и работните места, не в притежанието. Това е застъпено в понятията extended team, contractor, sociocracy of freelancers и т.н., които все повече ще навлизат в бизнесите.

    Емануил Тотев, търговски директор, TESY

    Работното време, дори и за компании, които няма да останат в дистанционен режим на работа, ще придобие по-различно измерение

    Промени вече са настъпили и най-вероятно ще се задържат и след отминаване на пандемията. Наблюдава се по-голяма гъвкавост както при работодателите, така и при служителите, по отношение на работните задължения. Работното време, дори и за компании, които няма да останат в дистанционен режим на работа, ще придобие по-различно измерение.

    Голяма част от по-младото поколение търсят възможност да съчетават много балансирано работния и личния живот, дори и в работните дни от седмицата. Разбира се, фокусът върху здравословната работна среда ще бъде основен приоритет за всички работодатели, не само за производствените компании, както до момента.

    Надежда Пенева, директор „Мултиченъл продажби”, RaiffeisenBank

    Ще се засили още повече търсенето на дигитални специалисти, хибридната среда се оформя като тенденция в post-covid ерата

    Това, което със сигурност мога да кажа, е, че с навлизането на иновациите и дигитализацията ще се засили още повече търсенето на дигитални специалисти, които да бъдат двигател на промените, произтичащи от тези процеси.

    Хибридната работна среда също се оформя като тенденция в post-covid ерата. Смятам, че големите компании вече са започнали постъпки и в тази посока.

    Бизнесът ще разчита все повече на внедряване на иновативни решения, базирани на изкуствен интелект, а клиентското и служителското преживяване ще продължат да бъдат на фокус.

    Адриан Селигман, член на Борда на директорите, Top Employers Institute

    Най-добрите работодатели създават в компаниите си позиции, занимаващи се с управлението на групи по социални интереси на служителите

    Предвид новите начини на работа, работодателите следва да преразгледат ролята на служителите си през следващата година. Най-добрите работодатели създават в компаниите си позиции, занимаващи се с управлението на групи по социални интереси на служителите. Те следва да прилагат високи стандарти, за да осигурят по-силно чувство за общност и добро управление.

    Миналата година беше запомняща се с добро и лошо. Всъщност, това е година на огромна промяна и повишен риск, а 2021 г. е годината за сериозни разговори относно наличието на достатъчно организационни предпазни мерки. Цел? Да се насърчи култура на етика, при която хората разбират, че поведението на всеки един служител е ключово в бизнес среда и всеки може да се чувства свободен да даде обратна връзка в случаи на неправомерни действия, преди те да се превърнат в риск.

    Понастоящем 65% от най-добрите работодатели питат своите служителите за техните възприятия за етичните стандарти на организацията. Въпреки че това е подобрение с 12% в сравнение с преди една година, практиката все още не е толкова широко разпространена, колкото бихме очаквали. Може би защото темата за етиката и спазването й обикновено е под отговорността на правния отдел.

    Искането от служителите на обратна връзка може да бъде силен инструмент за ангажирането им с усилията на организацията за спазване на високи стандарти. Това е и възможност за специалистите по човешки ресурси да придобият допълнителни знания в областта на екологичните, социалните и управленските практики.

    Всички новости около Business Talks Better&Beyond може да следите на Facebook страницата на събитието тук.

     

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 31 минути
    БСК: От 2030 най-малко 30% от пластмасовите опаковки ще трябва да се рециклират
    Системи за връщане на бутилки и кенчета предвиждат регулации на ЕП
    преди 39 минути
    Mazda и Panasonic сключиха споразумение за доставка на батерии
    Panasonic Energy произвежда батерии и за Tesla
    преди 57 минути
    Проучване: 1/3 от финансовите директори в ЦИЕ тестват решения с GenAI
    Намирането на служители с правилните компетентности е най-голямото предизвикателство при въвеждането на AI, показва анкета на Deloitte
    преди 1 час
    UBS продава активи на Credit Suisse на стойност $8 млрд.
    Сделката с Apollo е стартирала преди поглъщането на Credit Suisse от UBS
    преди 3 часа
    Очаква се пазарът на смартфони да се възстанови през 2024 г.
    Най-голям ръст се очаква в премиум сегмента, показват данни на Counterpoint Research