петък, 29 март 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    5249 прочитания

    Как Covid-19 промени придобивките на компаниите в България?

    Пред Economy.bg разказват мениджъри на водещи компании от различни сектори
    25 май 2021, 14:40 a+ a- a

    Промениха ли се и как придобивките, които компаниите в България предлагат във време на пандемия и все по-широко налагане на дистанционната работа? Отговор потърсихме от HR професионалисти и мениджъри на водещи компании от различни сектори в страната. Вижте как Covid-19 промени пакетите от придобивки и какви са новите тенденции в привличането, мотивацията и ангажирането на таланти.

    Екатерина Димова, мениджър „Човешки ресурси“ в Тинкин    

    Раздадохме неизползвания бюджет за събития като семейни спа ваучери на колегите

    В цялостната ни политика за растеж сме заложили актуализация на допълнителните придобивки на годишна база, като желанието ни е да надграждаме и мотивираме служителите си, предлагайки им повече разнообразие и грижа.

    Изминалата година не направи изключение, като се фокусирахме върху въвеждането на Employee Assistance Programme и ежеседмични обучителни модули, даващи ни насоки как да се справяме с нестандартната обстановка в личен и в професионален план. В допълнение компанията ни осигурява офис мебели и техника, с които да оборудваме дистанционните си работни кътове. Смятаме, че въпреки хибридния модел на работа, който сме въвели към момента, е ключово служителите ни да се чувстват комфортно както в офиса ни, така и работейки от домовете си. 

    Провеждаме периодично виртуални тийм билдинг събития, като в края на миналата година сумата от неизползвания бюджет за корпоративни мероприятия получихме под формата на семейни уикенд спа ваучери за всички колеги. Жест от страна на компанията, благодарение на който имахме възможност да релаксираме и презаредим след нетипичната и лишена от пътувания година. 

    Милка Рачева, директор „Човешки ресурси“, Адастра

    Оптимизирахме придобивките съобразно здравословните проблеми, с които ИТ секторът се сблъсква

    Инвестицията, която правим в допълнителни придобивки, винаги е следвала принципа на грижа за колегите и семействата им, грижа за здрав дух в здраво тяло. Не сме изневерили на този принцип и по време на пандемията, но със сигурност сложихме фокус там, където преценихме за най-стойностно за колегите ни. Стандартните придобивки, свързани с офис пространствата ни, са до голяма степен вече неактуални.

    Към пакетите ни за допълнително здравно осигуряване добавихме специфични за Ковид-19 услуги и информационни кампании. Оптимизирахме организацията на психологическото консултиране и подпомагане, както и на кинезитерапевтичната услуга в условия на пандемия предвид наложената ни изолация и стационарност, така че да адресират реалните здравословни проблеми, с които нашият ИТ сектор се сблъсква.

    Сключихме и партньорски договор с платформата за онлайн обучение Ucha.se, и предоставихме на колегите ни с деца възможност за едногодишни абонаменти, така че да можем да подпомогнем запълването на празнините и адресирането на предизвикателствата в образованието, които се случиха заради преминаването му онлайн в последната година.

    Мартина Корелова, старши специалист, People Team, Progress

    Подарихме допълнителни дни почивка в знак на благодарност към служителите

    Пандемията ни постави в безпрецедентни условия на работа. За да помогнем на колегите си да се приспособят към новата реалност и да се справят с предизвикателствата, въведохме няколко нови придобивки. Допълнителната застраховка „Живот“ за Covid-19, уебинари за физическо, ментално и финансово здраве, ефективна работа от вкъщи, управление на виртуални екипи и възможност за консултация с психолог са само част от тях.  Всеки служител получи по 350 долара за оборудване на идеалното място за работа вкъщи. 

    Един от най-обичаните екипи в Progress  - този на „личните асистенти“ – продължи да помага на колегите със задачи като грижи за колата и през пандемията, когато условията позволяват това.  Още преди 2020 г. бяхме увеличили годишния платен отпуск на 30 дни и бяхме въвели ден подарък за рождения ден. Насърчаваме колегите да ползват дните си и да отделят повече време за почивка. 

    Детският ни център отново работи за децата на колегите. По време на пандемията той беше затворен и педагозите всеки ден подготвяха и споделяха обучителни материали и игри, на български и на английски в помощ на родителите.

    От началото на пандемията редовно организираме разнообразни виртуални активности, чрез които да се забавляваме заедно. Сред тях са кулинарни предизвикателства, уроци по рисуване и йога, онлайн пикници, дни за „Доведи детето си на работа“, онлайн карнавал и др. За първи път проведохме и виртуално шоу за таланти с участието на служители от цял свят. 

    Успешно трансформирахме за онлайн среда и една от най-любимите инициативи на колегите -  Holiday Vibes Week, с която отбелязваме коледните празници. Организирахме и Well-Being Vibes Week през март, а в началото на юни колегите премериха сили с отбори от цял свят и във виртуалния Science+Tech куиз.

    Колкото и предизвикателна да е настоящата обстановка, благодарение на адаптивността и отдадеността на колегите, Progress продължи да оперира както преди. В знак на благодарност през 2020 г. компанията подари 5 юни и 25 септември за неработни дни – дни за почивка. По-рано тази година подарихме и 8 март като неработен, за да отбележим заедно ролята и постиженията на жените в бизнеса и в обществото. 

     

    Пламен Тошев, управител на Acronis България

    От 2021 увеличихме годишния платен отпуск на 25 дни

    Успяхме не само да запазим, но и да разширим допълнителните придобивки за нашите служители, тъй като тяхното физическо и психическо здраве и качество на живот са от изключителна важност за нас, за да се чувстват пълноценни, оценени и стимулирани в това, с което се занимават.

    В началото на 2021 увеличихме броя на дните годишен платен отпуск в компанията от 20 на 25, давайки възможност на служителите за постигане на повече баланс между работа и личен живот.

     

    Ваня Георгиева, HR мениджър, Astea Solutions

    Даваме свобода на всеки от колегите ни да се възползва от предпочитаната придобивка

    В Astea имаме вътрешна система за управление на придобивките -  Astea Запетайки. Тя дава свобода на всеки от колегите ни да се възползва от предпочитаната придобивка спрямо собствените си индивидуални потребности: допълнителен отпуск, услуга или материална придобивка. Добавихме нови възможности за избор и от обратната връзка на колегите получаваме насоките накъде да продължим напред. 

    Гъвкавостта в работния график, съобразена с индивидуалните потребности на всеки, винаги е била важна за нас. Сега се погрижихме да добавяме допълнителни дни отпуск и олекотен режим на заявяване на такъв за всеки, на когото се налага да балансира личните си и служебните си роли. Смятаме и занапред да се грижим всеки индивидуален казус да носи общи полезни решения като това.

     

    Ивана Яламова, HR Business Partner, Proxiad Bulgaria

    Една от най-значителните придобивки, която се роди покрай пандемията, е ProxiSummer Camp

    Още с обявяването на извънредното положение в България, Proxiad премина към изцяло дистанционен модел на работа. Стартирахме активна комуникация към всички служители за информиране и спазване на обявените от Здравното министерство препоръки за хигиена и добри практики по време на пандемия. 

    Може би една от най-значителните придобивки, която се роди покрай пандемията, е ProxiSummer Camp - нова инициатива, която цели да подобри екипния дух. Миналото лято компанията осигури няколко апартамента на морето, покриващи необходимите условия за дистанционна работа, където служителите имаха възможност да прекарат време с част от колегите си  и да съчетаят работната обстановка с морски активности. След огромния интерес и положителната обратна връзка от всички участници, решихме да повторим морския Home Office и тази година, при това с удължен летен период. 

    Водени от желанието си да осигурим най-добрите условия за работа и съобразявайки се с епидемичната ситуацията в страната, въведохме и т.нар. инициатива „Пренеси работното място вкъщи”, където колегите могат да вземат монитор, десктоп или друг вид техника, както и бюро, стол или шкафче от офиса. Отчетохме и факта, че при затварянето на детски градини и училища хората с деца ще трябва да ги включат в работното си ежедневие. За да улесним този процес, създадохме и #ProxiKids за най-малките - затворена група във Facebook, в която регулярно публикуваме детски приказки и забавни игри. 

    Proxiad винаги е била компания, в която благосъстоянието на служителите е приоритет. Пандемията и всичко случило се покрай нея ни накара да обърнем още по-сериозно внимание както на физическото, така и на психическото здраве на нашите служители. Имайки предвид, че нашата ежедневна работа е на компютър, която натоварва очите и гръбначния стълб, добавихме съответните прегледи към годишните профилактики Въведохме и покрити консултации с психотерапевт, с което да поощрим колегите да не пренебрегват менталното си здраве. 

    Екипните срещи в зоните ни за почивка се трансформираха в тематични виртуални неформални сбирки като сутрешно кафе, обяд, брънч или виртуални празненства - рождени дни, годишнини, сертификации, постижения. Организирахме онлайн уроци по английски и френски език, а за по-активните колеги, сформирахме онлайн класове по йога. Към корпоративните ни отстъпки добавихме и дигитални продукти и услуги, специално подбрани и подходящи за извънредно положение и работа от вкъщи. 

    Не на последно място трябва да отбележим и предстоящата смяна на офиса ни с нов, модерен тип колаборативно пространство, съобразено с последните световни тенденции на пазара, предизвикани от COVID-19. В основата са заложени софтуерни системи и решения, които да осигурят необходимата гъвкавост за служителите при избора на работа от вкъщи или офиса.  Така например сме планирали цялостна подмяна на настолните компютри с лаптопи, с което ще постигнем 100% мобилност за нашите колеги. Членовете на компанията ще могат да се наслаждават на зони за релакс, да играят игри или да четат книги, а в сградата ще имат възможност да посетят всички спортни и уелнес съоръжения: 25-метров басейн, фитнес, 4 спортни зали и СПА център със зали за масаж, сауна, парна баня и зона за релакс. 

    Борислава Георгиева, HR мениджър на DHL Enterprise Software Solutions

    Тенденция към момента е допълнителната отпуска да не е в топ на търсените придобивки

    Придобивки като застраховка живот, допълнително здравно осигуряване и ваучери за храна продължават да са значими за служителите ни. В новата реалност имаме нужда и от някои различни придбивки - заменихме хапването в офиса с отстъпки за доставка до вкъщи на храна и подаръчни кошници за празниците. Тенденция към момента е допълнителната отпуска да не е в топ на търсените придобивки. Това може да се обясни с невъзможността за пътуване и липсата на необходимост за повече почивни дни. Като работодател ние се стремим да насърчаваме баланс между работата и личния живот и окуражаваме колегите си да използват своята отпуска.

    Междувременно сме заменили екипните събития на живо с онлайн такива. Смятам, че най-добрият пример за нов тип придобивки и грижа е инициативата, която организирахме за колегите по време на годишните профилактични прегледи: осигурихме на служителите си изследвания за анти-тела срещу Covid-19 и им оказахме съдействие за ваксинация. 

    Северина Мицова, HR специалист в AtScale

    Сред най-високо ценените предложения в момента е гъвкавото работното време

    Пандемията от Covid-19 донесе редица промени, както за хората, така и за бизнесите. Основните елементи в корпоративния свят, които претърпяха най-сериозни промени, са допълнителните придобивки, получавани от служителите. 

    Най-високо ценените бенефити бяха хубавият и модерен офис, добрата му локация, паркомясто и предоставянето на храни и напитки на работното място. Към днешна дата те остават на заден план или са напълно неактуални. Работата от дистанция на практика изцяло отмени една от най-търсените допълнителни придобивки – поемането на разходите за пътуване. В момента челна позиция заема здравето и сигурността на служителите. 

    По-голямата част от IT компаниите вече работят изцяло дистанционно. Ние от AtScale също преминахме към този тип работа, защото високо ценим нашите служители и искаме да направим всичко възможно, за да гарантираме сигурността им. Затова и една от придобивките, които не се промениха с появата на пандемията, е допълнителното здравно осигуряване.

    От ръководството на компанията взеха решение не само да покрият здравните застраховки на всички специалисти, но и тези на семействата им. Според ценностите на висшия мениджмънт на AtScalе, за да се чувстваме сигурни и спокойни, трябва и близките ни да са защитени. 

    Сред най-високо ценените предложения в момента е гъвкавото работното време. Всички ние имаме семейства и лични ангажименти и е прекрасно, дори и в условия на дистанционна работа, да получаваме възможност за съвместяване на личния и служебния живот по най-балансирания начин. За нас не е важно хората да се чувстват свободни, а да не бъдат поставени в границите на работното време. Това им позволява да бъдат по-продуктивни и по-креативни, което води и до по-добри резултати.

    Смятам, че една от най-значителните придобивки за служителите в AtScale е гъвкавостта на мениджмънта във всички аспекти. Не само относно работното време, а и за споделяне на идеи, възможности за развитие и придобиване на нови знания всеки ден.

    Всички ние оценяваме разбирането и загрижеността, които получаваме!

    Рени Минева, Director Talent Acquisition във VMware

    Въведохме стипендия за оборудване на хоум офис 

    Допълнителните придобивки за служителите на VMware са надградени с няколко, които смятаме, че са актуални спрямо ситуацията. Първата, която въведохме, е еднократна стипендия, получена от колегите, за да направят пространството вкъщи по-комфортно. За нас беше важно, те да имат всичко необходимо за своя хоум офис. Всички във VMware имаме допълнителни 10 дни платен отпуск (pandemic leave).

    Също имаме много добри програми за подкрепа – тя може да е юридическа, психологическа (защото знаем че всички се намираме в различна ситуация) или друг тип в зависимост от необходимостта.

    Имаме планове в бъдеще да разширим придобивките в посока благополучие на служителите.

    Обратната връзка от централата на компанията е, че тук се намират едни от най-добрите инженери, които имат забележителни резултати. Исторически ние растем с между 15-20% на година, защото целим здравословен ръст, който за нас се изразява в ключови проекти и много добри специалисти.

    Хората са преди всичко за нас и най-важната инвестиция, затова ще продължим да наемаме едни от най-добрите инженери и професионалисти.

    Мариела Христова, изпълнителен директор на Endava 

    В новата обстановка насочихме усилия към създаването на редица вътрешни програми за подобряване на различни умения

    Ситуацията за много компании наложи да реформират политиката си за допълнителни придобивки. Следим пазара и наблюдвахме намаляване на отпуски, премахване на допълнителни ползи за служителите и различни други промени. В Endava това не се наложи. Единствено поради ситуацията прeустановихме картите за Multisport за известен период от време, докато центровете бяха затворени.

    Запазихме всички ключови елементи на нашия пакет с придобивки. В новата обстановка компанията насочи усилия и към създаването на редица вътрешни програми за подобряване на различни умения, технически познания, както и програма за подобряването на благосъстоянитето и здравето на служителите. Всчики те се случват изцяло онлайн и имат за цел допълнително да предоставят ресурси и умения за всеки от служителите ни да продължава да се развива и да се чувства удовлетворен в Endava.

    Камелия Атанасова, Talent Acquisition Manager в Pontica Solutions

    Не сме лишавали колегите от допълнителните им придобивки 

    В Pontica Solutions не сме лишавали колегите от допълнителните им придобивки, освен когато самите партньори не спираха временно дейността си - като фитнесите, например.

    Единствено придобивките тип плодове и масажи в офиса бяха преустановени временно, но сега предстои да ги стартираме отново.  

     

     

    Христина Вакарелийска, HR директор на BULPROS

    Въведохме нова система за стимулираме на служителите

    Извънредната ситуация, пред която беше поставен бизнесът, ни предостави възможност да се ориентираме и фокусираме още повече върху служителите в компанията и да търсим нови подходи за мотивирането им и дългосрочното им развитие в компанията. 

    Преминаването към изцяло дистанционен модел на работа по време на извънредното положение даде много положителен резултат на ниво компания. Служителите ни постигнаха високи устойчиви резултати, бяха подсигурени от страна на компанията с всички необходими ресурси.

    Основен фокус на компанията беше какви мерки да се предприемат за преодоляване на социална изолация, наложена от извънредното положение. С цел намаляване на негативния аспект на влияние фокусът беше изцяло върху това как да помогнем да служители да преодолеят социалната дистанция. Внедрихме и организирахме инициативи, с които да ги подкрепим и да поддържаме екипния дух. По време на пандемията отделихме специално внимание и върху децата на служителите ни, като организирахме обучения по ментална аритметика, четене на приказки и спортни занимания.

    Дългогодишните инициативи като отличаването на топ служители помагат да се поддържат високи нива на ефективност сред служителите и продължаваме да ги реализираме, макар и работейки дистанционно.

    Въведохме нова система за стимулираме на служителите, Flex benefit платформа, с добавяне на нов пакет от социални придобивки, от които могат да се възползват - карти за спорт на преферентни цени, разширяване на корпоративното ни партньорство с различни компании, които предлагат допълнителни отстъпки на служителите ни; инициативи, стимулиращи активния и здравословен начин на живот.

    Въвели сме като дългосрочна политика и предоставянето на безплатен езиков курс по немски език за всички служители, съобразен с индивидуалното ниво на всеки. Намерихме най-оптималния вариант за ефективното му провеждане, макар и дистанционно. В пакета от социални придобивки служителите могат да се възползват и от преферентни цени и отстъпки в различни езикови школи или при стартиране на различни курсове по компетенции. Организираме вътрешни и външни обучения, събития, академии, с цел обогатяване на знанията и развитие на служителите в компанията. Развитието на човешкия капитал е водещо за компанията като по този начин гарантираме дългосрочни устойчиви резултати.

    Дългосрочно сме в очакване на по-голяма свобода за провеждане на групови събития, за да можем да подновим тази инициатива, тъй като е пряко насочена към стимулирането на служителите към по-балансиран и здравословен начин на живот, което е от съществено значение. 

    Продължаваме да работим активно в посока на развитие и увеличаване на социалните придобивки, от които могат да се възползват служителите на компания BULPROS и планираме да доразвием Flex benefit платформата с още нови и полезни функционалности, от които да могат да се възползват всички служители. 

    Радка Чамова, HR Business Partner в Atos Bulgaria Competency Center

    Пандемията остави на заден план всички придобивки, свързани с физическо присъствие

    При нас не е имало промени в социалния пакет от придобивки, които предоставяме на нашите служители. По-скоро отчитам промяна в начините, по които хората се възползват от тях. Пандемията остави на заден план всички придобивки, свързани с физическо присъствие, като например абонаментните карти за спорт. Те вече се използват от много по-малък брой хора, в сравнение с преди. 

    Предизвикателна ситуация имахме с предоставянето физически на ваучерите ни за храна, които са на хартия. Смятам, че онлайн форма на тази придобивка би помогнала значително не само при такива условия. Ситуацията, в която сме поставени, повдига въпроси за възможни иновации в тази посока и се надявам да видим добри идеи, подкрепени с необходимата регулация, за да бъдат реализирани съвсем скоро. 

     
    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 11 часа
    ТИЗ започва паневропейски интермодален проект с италианската Gruppo UniRetiCon
    Целта е у нас да бъдат създадени различни интермодални платформи
    преди 12 часа
    Авиационният сектор у нас е достигнал на 92% нивото си от преди COVID пандемията
    85% от самолетите на българските авиокомпании са работили на пазари извън България
    преди 13 часа
    Български хляб достига до 10 европейски държави с Lidl
    Пловдивският производител „Хебър” инвестира близо 15 млн. евро в 2 нови производствени линии
    преди 14 часа
    Над 10% ръст на пътуванията на българи в чужбина през февруари
    Увеличават се и посещенията на чужденци у нас, показват данните на НСИ
    преди 17 часа
    Предлагат индустриалните паркове само за един вид производства
    С промените в закона ще бъде създаден нов тип специализиран парк