HR-и на водещи компании в България разказват пред Economy.bg за предизвикателствата в новите условия на работа
Борислава Георгиева, HR мениджър на DHL ESS
Изминалата година беше различна! Изискваше адаптивност и бързи решения, а ролята на HR-а беше ключова. Специалистите по Човешки ресурси трябваше да дават адекватни отговори в непредвидима среда, да вземат своевременни решения, с които да опазят здравето на служителите си, но и да осигурят непрекъснатост на бизнес процесите. Да реорганизират режима на работа, да ангажират, мотивират и привличат хора в онлайн среда, но и да поддържат връзката с тях жива... И всичко това в бързопроменящи се и екстремни условия, за които никой не беше подготвен.
Борислава Георгиева е мениджър човешки ресурси в DHL ESS. Тя е доказан специалист в управлението на човешките ресурси, лектор, преподавател, кариерен консултант и автор на множество статии. Визионер за създаването на една по-благоприятна среда за развитие на младите таланти и улесняването на обмяната на опит между специалистите в сферата на човешките ресурси в ИТ. Тя има 12 години успешна кариера в ИТ сферата като мениджър „Човешки ресурси“. Работила е в три други технологични международни компании, като част от ръководните екипи. Носител е на няколко награди от Бизнес Лейди, B2B медия и други отличия. Има MBA от американски институт.
Борислава е и основател на HR#IT - първата група в България за специалисти в сферата на човешките ресурси в ИТ индустрията с повече от 1300 члена, която регулярно има тематични срещи по актуални теми.
Име: DHL ESS ( ИТ отдел на DHL Freight)
Сфера на дейност: развойна дейност
В България е от: 2017
Брой служители глобално: 13 000
Брой служители в България: 40
Основни продукти/марки: EVO (платформа за управление на логистични процеси)
Клиенти/Пазари: вътрешни клиенти
Кои бяха най-големите предизвикателства, с които се сблъскахте през изминалата година и как се справихте с тях?
Целият ни свят се промени, а всяка промяна е стрес. За един сплотен екип да мине от офис режим в изцяло отдалечен не е лек процес, но се справихме успешно с това предизвикателство и всички бързо се адаптираха към новата действителност.
Колегите работят по Scrum методологията и провеждането на всички срещи премина в онлайн формат. Заменихме дори сутрешното кафе със среща в Zoom.
Най-голямата тежест от промяната падна върху HR и IT Аdmin екипите.
Първите с цялата отговорност по документирането на процеса за работа от вкъщи спрямо законовата рамка и изисквания, а вторите с осигуряването на техника, достъпи и всичко друго необходимо за процеса на отдалечена работа.
За мен впечатляващото в DHL ESS е подкрепата, която компанията оказва на служителите си в този процес. Беше даден Covid бонус за всички служители и бяха въведени правила за работа от вкъщи, но не каквито очакваме всички (напр. да се пази тишина по време на срещи и т.н), а съобразени с различните потребности на служителите (напр. свободата да се погрижиш за близък по време на срещата, ако това е необходимо). Ако децата ти са околко теб и вдигат шум, това също е приемливо и не трябва да е повод за притеснение. Грижата и разбирането за нуждите на служителите наистина са вплетени в ценностите на компанията и това не са само гръмки лозунги, а част от нашето ежедневие.
Предизвикателството - липсата на личен контакт си остава, но го адресираме с онлайн забави като настолни онлайн игри, правихме виртуално коледно парти с дегустация на вино (така нареченото хибридно събитиe), шоу с комик и винаги изпращаме подаръци по домовете на колегите по празниците.
Кои от въведените от компанията мерки дават най-добри резултати?
За нас работата от вкъщи дава добри резултати, защото служителите ни винаги са били добре организирани и коректни. Плюсовете, които аз виждам, са спестяването на стреса от трафика и времето за придвижване от и до офиса. Липсата на проблеми, свързани с паркирането, климатизацията, шумът на работното място и други битовизми също не са за подценяване. Друг аспект е, че компаниите се убедиха в по-високата продуктивност при работа от вкъщи. Дори има случаи, в които служителите работят повече часове. Работата от вкъщи ще си остане опция дори и да има завръщане към офис средата, дори чувам все повече компании да премахват изцяло офисите си, а вместо това да наемат споделени пространства за работа в града, но и извън града. Последната тенденция е да се наемат къщи и вили за отдалечена работа, за да могат служителите да са на чист въздух и да са заедно на малки групи.
Кои нови практики ще запазите и след ковид пандемията?
Със сигурност в DHL ESS ще запазим опцията за работа от вкъщи, грижата и вниманието към менталното и физическото здраве на служителите ни.
Повече информация за компанията и свободните позиции в момента вижте в профила на DHL ESS в JOBS.bg тук
Какво е да си HR във време на пандемия разказват още:
Северина Мицова, HR специалист в AtScale
Ваня Георгиева, HR мениджър, Astea Solutions
Миглена Узунова-Цекова, старши директор „Човешки ресурси“, А1 България
Благослава Данаилова, Recruitment Business Partner, Endava
Кремена Лефтерова, HR бизнес партньор, Mars