петък, 29 март 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    6699 прочитания

    Какво е да си HR във време на пандемия: Милка Рачева, директор „Човешки ресурси“ в Адастра България

    HR специалисти от водещи компании в България разказват пред Economy.bg за предизвикателствата в новите условия на работа
    03 юни 2021, 10:11 a+ a- a

    Милка Рачева, директор „Човешки ресурси“ в Адастра България

    Изминалата година беше различна! Изискваше адаптивност и бързи решения, а ролята на HR-а беше ключова. Специалистите по Човешки ресурси трябваше да дават адекватни отговори в непредвидима среда, да вземат своевременни решения, с които да опазят здравето на служителите си, но и да осигурят непрекъснатост на бизнес процесите. Да реорганизират режима на работа, да ангажират, мотивират и привличат хора в онлайн среда, но и да поддържат връзката с тях жива... И всичко това в бързопроменящи се и екстремни условия, за които никой не беше подготвен. Какво е да си HR във време на пандемия попитахме HR професионалисти във водещи компании от различни сектори в България. 

    Милка Рачева е директор „Човешки ресурси“ в Адастра България. Притежава 22 години опит в областта на човешкия капитал, като е избирала съзнателно предизвикателни и прогресивно все по-комплексни позиции, които да поема. От 14 години заема ръководни позиции в различни сектори – производство, комунални услуги, консултиране, бързооборотен. Работила е както самостоятелно, така и управлявайки големи HR екипи. От 8 години е част от директорския екип на Адастра България, канадска ИТ компания. 

    Име: Адастра България ЕООД
    Сфера на дейност: Консултантски услуги в информационните технологии
    В България е от: 2007 г.
    Брой служители глобално: над 2500
    Брой служители в България: над 300
    Офиси в България:
    София 1407, ул. Атанас Дуков 32
    Варна 9002, ул. Ген. Колев 113
    Пловдив 4000, Офис Парк Пловдив, бул. Свобода 65А
    Основни продукти/марки: Услуги и решения в областта на управлението на данни и информация
    Клиенти/Пазари: Северна Америка, Западна и Централна Европа, България; международни клиенти в секторите банков, автомобилен, застрахователен, телекомуникации, фармацевтичен, бързооборотен

    Кои бяха най-големите предизвикателства, с които се сблъскахте през изминалата година и как се справихте с тях?
    Като интернационална ИТ компания винаги сме имали култура на работа от разстояние в колаборация с другите компании на „Адастра“ групата и обслужвайки клиенти в различни часови пояси и точки по света.  Но да „изнесем“ всички служители да работят от вкъщи в рамките на няколко дни, беше първото ни истинско предизвикателство. Изискваше съобразяване и напасване на клиентски изисквания и очаквания, въпроси от информационна сигурност, вътрешни ресурси и ИТ инфраструктура, административни и ЗБУТ казуси. И основното, което разбрахме, е, че когато имаме една обща цел, която ни обединява (и притиска:)) и е по-голяма от индивидуалните, сме способни наистина да работим задружно, бързо и ефективно. Беше тест за нас с много положителен краен резултат.

    Икономическата обстановка в световен мащаб и отражението ѝ върху нашия бизнес, наложиха да се възползваме от кризисните мерки за намаляване на работното време, непланирано предоставяне на отпуск на нашите служители и да се разделим с определен брой колеги, така че да можем да осигурим проектни възможности за останалите. За наше щастие, това беше временно и към днешна дата някои от тези колеги са отново наши служители, и продължаваме да обогатяваме и допълваме екипите си с нови хора, знания и умения.

    Един по един трябваше да преразгледаме, оптимизираме и адаптираме основни вътрешни процеси, които движат компанията, така че да работят ефективно в remote среда. Сформирахме вътрешна Ковид-19 работна група, която да създава и модифицира правила и политики, съблюдавайки пандемичната обстановка и опазване здравето и безопасността на колегите ни, изискванията за информационна сигурност, осигуряване непрекъснатост на бизнеса и предоставянето на услуги към клиенти, както и запазване на добрите нива на продуктивност и високо качество на работата.

    В процесите по подбор се наложи да разширим онлайн платформата си за тестове и оценка на кандидати и да случваме подбора изцяло онлайн. Възможността за 100% работа от разстояние разшири пазарите и локациите, в които можем да търсим бъдещи колеги в България и извън нея.

    Разполагаме с онлайн платформа с голям набор от технически и бизнес обучения, които винаги сме случвали онлайн, но предизвикателството тук беше в колаборацията, подпомагането на преминаващите през обучения колеги от техните ментори, особено новопостъпващите, при които винаги сме държали на личния контакт. Една от основните характеристики на културата в Адастра е именно добрия дух на вътрешно подпомагане и споделяне на знания, което беше много трудно да съхраним, работейки от разстояние.

    Вътрешната комуникация и процесите по управление на представянето също претърпяха катарзис. Трябваше много бързо да създадем пространство, в което да задържим духа на колаборация, усещането за принадлежност и ангажираност с компанията, работейки от разстояние. Така създадохме нашия виртуален офис, където да случваме и работни, и неработни инициативи. В допълнение направихме и програма за вътрешна комуникация и информиране от страна на мениджмънта на Адастра, за да знаят колегите какво се случва в компанията и какво предстои. Ръководителите на екипи трябваше много бързо да намерят ефективни онлайн начини и подходи, чрез които да поддържат добра комуникация с всеки колега, да обменят информация, да дават обратна връзка.

    Под шапката на Адастра академия работим много с университетите в основните ни локации, и реализираме заедно бакалавърски програми и магистратури, гост лекции, мастър класове, отворени курсове. За самите университети беше трудно да преминат бързо на дистанционен режим на обучение, но успяхме да ги подпомогнем и успешно да започнем да случваме инициативите си онлайн.

    Кои от въведените от компанията мерки дават най-добри резултати?
    Чрез мерките и правилата за безопасност, които въведохме, успяхме да ограничим разпространението на Ковид-19 между колегите ни по работни причини не само посещавайки офиса, но и работейки от разстояние. Може би това е най-важното. През цялото време имахме и план за поетапно връщане на работа от офисите ни, ако ситуацията го налага или позволява, който беше съобразен с рискови и контактни групи от колеги, клиентски изисквания и др.

    С цел да можем по-бързо да се върнем към нормален ритъм на работа, вътрешно взаимодействие, колаборация и екипност, каквото и да означава това в новото нормално:), чрез партньорите ни от AIBEST организирахме включване в инициативи за ваксиниране за желаещите наши служители във всички локации – София, Варна и Пловдив.

    От гледна точка на процеси:

    -оптимизациите в търсенето и подбора със сигурност подобриха ефективността на екипа при време за преминаване през процеса, вътрешна комуникация със засегнатите страни, финализиране на решения за назначаване и локации, където можем да търсим; 

    -да можем да случваме обучителни инициативи онлайн, разшири много възможностите ни за участници, ментори и обучители от всякакви локации, споделяне на опит, експертиза;

    -от всички анкетирани новопостъпили колеги в последната една година получихме обратна връзка, че са удовлетворени от въвеждането си в компанията, обучителния процес, взаимодействието с ръководителя си; 

    -гъвкавостта в работата от разстояние даде възможност на колежки, които са в майчинство, да се върнат по-рано обратно на работа във възможно за тях балансиране на професионални и лични отговорности. 

    И много други малки неща, които очаквам да имат тепърва големи положителни отражения.

    Кои нови практики ще запазите и след ковид пандемията?
    Разработили сме политика за мобилност, която ще позволява на колегите ни гъвкавост в организацията на работа между офисите ни и от разстояние, в режим, който да бъде работещ както за клиентите и продуктивността, така и за баланса работа-личен живот, така и за поддържането на екипността и ангажираността в корпоративната ни култура. В момента и докато сме все още в пандемична обстановка, продължаваме да работим основно от разстояние, но от вътрешни проучвания знаем, че повечето ни колеги търсят здравословен баланс от всякаква гледна точка. Не на последно място, това ще ни позволи да оптимизираме офис пространството си, и да превърнем офисите си в място за срещи и колаборация.

    Ще запазим всички практики и промени в процесите, които пандемията наложи да автоматизираме, да случваме онлайн и които са довели до тяхната оптимизация откъм време и ресурси, без това да се е отразило негативно върху качеството на постиганите крайни резултати. За нас това е добра база, върху която да продължим да надграждаме в посока дигитализация, аналитика, продуктивност, ефективност, и да фокусираме усилията и инвестициите си там, където носят най-висока стойност за всички засегнати страни в нашия бизнес.

    Не на последно място, вътрешните инициативи и канали за информираност на колегите ни в remote среда - ще ги поддържаме и подсилим, тъй като вътрешната комуникация е основна предпоставка за задържане, ангажиране и мотивиране на колегите ни.

    Повече информация за компанията и свободните позиции в момента вижте в профила на Adastra Bulgaria Ltd. в JOBS.bg тук

    Какво е да си HR във време на пандемия разказват още:

    Борислава Георгиева, HR мениджър на DHL ESS
    Северина Мицова, HR специалист в AtScale
    Ваня Георгиева, HR мениджър на Astea Solutions
    Миглена Узунова-Цекова, старши директор „Човешки ресурси“ на А1 България
    Благослава Данаилова, Recruitment Business Partner в Endava
    Кремена Лефтерова, HR бизнес партньор в Mars


    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 6 минути
    Mazda и Panasonic сключиха споразумение за доставка на батерии
    Panasonic Energy произвежда батерии и за Tesla
    преди 24 минути
    Проучване: 1/3 от финансовите директори в ЦИЕ тестват решения с GenAI
    Намирането на служители с правилните компетентности е най-голямото предизвикателство при въвеждането на AI, показва анкета на Deloitte
    преди 40 минути
    UBS продава активи на Credit Suisse на стойност $8 млрд.
    Сделката с Apollo е стартирала преди поглъщането на Credit Suisse от UBS
    преди 3 часа
    Очаква се пазарът на смартфони да се възстанови през 2024 г.
    Най-голям ръст се очаква в премиум сегмента, показват данни на Counterpoint Research
    преди 4 часа
    Започва поетапно изключване на отоплението за град София
    Изключването на топлоподаването стартира на 31 март