Повече за отделните проекти, тяхното приложение и как помагат на работата на HR специалистите, разказва Мирослав Долапчиев – Managing Partner в IBS
Мирослав Долапчиев – Managing Partner в IBS. Снимка: Economy.bg
В съвременната динамична бизнес среда HR функцията в България се развива изключително бързо и заема своето важно стратегическо място в управлението на компаниите. HR професионалистите и HR екипите вече проектират и изпълняват комплексни проекти, които не просто подпомагат бизнес процесите, но и добавят стойност и изграждат работодателски имидж.
В рубриката „HR проектите в България“ разказваме за конкретните проекти, зад които стоят HR екипите тук, за да покажем, че в България може да имаш интересна и успешна HR кариера, както и че работодателите в България създават условия за такава.
Мирослав Долапчиев работи повече от 20 години по проекти, свързани с решенията за управление на данни, CRM, съвместна работа, комуникации и управление на знанието. Присъединява се към IBS като директор на отдел Collaboration Services, а днес управлява всички софтуерни инициативи на компанията. Ръководи процесите по анализ, проектиране, изграждане и внедряване на цялостни информационни системи за управление на човешките ресурси в български и международни компании.
Мирослав, разкажете ни за Вашите решения в сферата на човешките ресурси.
Решенията за управление на човешките ресурси станаха част от портфолиото на IBS малко след създаването на компанията през 2003 година. Започнахме със системата за управление на обученията (IBM Learning Management System), а малко след това дойде и партньорството ни със Saba – една от най-добрите HR системи на пазара. Няколко години по-късно станахме и представител на Kenexa за България. Паралелно с това като част от нашата собствена система за управление на бизнеса развивахме и собствен модул за управление на човешките ресурси – ERM.HR. Натрупвайки все повече опит при внедряването на комплексни продукти и опознавайки по-добре локалните специфики, взехме решение да приложим по-различен подход и да адресираме нуждите на пазара по нов начин. Вместо големи, сложни и всеобхватни решения да предложим специализирани приложения за конкретни HR нужди. Като част от тази стратегия първо се появи TIMEOFF.GURU. Решение, което адресира конкретно процеса по управление на отпуските в организациите. Бяхме първите в България, които предложиха комплекс от технологично решение и метод за приложение на нормативната рамка, с което заявяването и одобрението на отсъствията става изцяло по цифров път и без нито един лист хартия.
Успешното налагане на TIMEOFF.GURU на пазара ни вдъхнови да продължим работата и по следващото ни решение: TIMEON.GURU – система за онлайн графици, планиране и отчитане на отработеното време. Там заложихме на много гъвкав подход за управление на бизнеси, обекти и смени, което ни позволи да обхванем максимално широк кръг от клиенти в най-различни индустрии.
С излизането на Наредбата на Министерски съвет за вида и изискванията за създаването и съхраняването на електронни документи в трудовото досие на работника или служителя дойде ред и на PROFILE.GURU. Освен всички необходими възможности за управление на човешките ресурси тази система отговаря и на всички нормативни изисквания за електронното трудово досие. С PROFILE.GURU може да се управлява информацията за хората в една обща, достъпна и лесна за ползване HR платформа. Пълни профили на служителите, автоматично генериране на органиграми, планиране и проследяване на обучения, управление на представянето, активи, генериране на документи и много други улеснения за HR професионалистите са събрани на едно място.
Най-актуалното предложение в портфолиото ни е платформата за електронно подписване на документи DigiSign. С нея покриваме все по-нарастващите нужди от електронен обмен и електронно подписване на документи от разстояние. DigiSign работи с всички видове квалифицирани електронни подписи на българския и европейския пазар. Платформата дава възможност да се ползват няколко различни метода за подписване върху един и същ документ според вида подпис, с който разполагат подписващите.
Защо решихте да приложите пазарния подход със специализирани решения?
IBS има огромен опит във внедряването, интеграцията и поддръжката на комплексни информационни системи. Същевременно по-голямата част от компаниите на българския пазар са малки и средни предприятия, за които закупуването на голямо и сложно приложение за управление на човешките ресурси е стъпка, към която трудно се пристъпва. Не само заради цената, но и заради промяната в процесите, които такова решение налага. Затова решихме да предложим продукти, които да адресират конкретните нужди, когато им дойде времето за решаване. Ако на дневен ред в организацията е подобряване на процеса по заявяване и одобрение на отпуските, можете да си закупите само TIMEOFF.GURU, без да е необходимо да закупувате модул за управление на хората и да плащате за нещо, което на този етап не е необходимо. По същия начин стои въпросът и с останалите ни продукти. Трябва ви управление на графиците – можете да ползвате само TIMEON.GURU. Електронни трудови досиета? PROFILE.GURU ви дава такава възможност. Същевременно всичките продукти могат да бъдат напълно интегрирани и да обменят данни непрекъснато.
Разкажете ни за приложението му при Ваш клиент.
Всички клиенти са ни важни и скъпи, но може би най-значим принос за развитието и затвърждаване на вярата ни в подхода имаше първият ни клиент: „Интрама“. Като едно от най-прогресивните производствени предприятия за оборудване в хранително-вкусовата промишленост, HR екипът му ни гласува доверие и при тях беше първото внедряване на системата ни за управление на отпуските TIMEOFF.GURU. Може би най-важното, което научихме тогава беше, че никой не бива да подценява възможностите за работа с уеб базирани приложения и мобилни устройства при служителите независимо на каква позиция работят. Видяхме как шофьори, склададжии и специалисти по качеството се справят не по-зле с приложението от техните мениджъри и ръководители.
Как приеха служителите в компанията TIMEOFF.GURU?
Много радушно, защото преди това процесът по заявяване и одобрение на отпуските вървеше изцяло на хартия и отнемаше много време. Нещо повече, за организация, в която хората работят от няколко локации в България, логистиката на документите допълнително усложняваше процеса. Внедряването на решение, при което с 3 клика служителите могат да си заявят отпуск, подобрява едновременно процесите, производителността, удовлетвореността и като краен резултат – ангажираността на служителите.
Кои бяха най-големите предизвикателства и как ги преодоляхте?
Най-голямото предизвикателство беше и продължава да бъде инерцията в организациите и наратива: „Винаги така сме го правили“. Същевременно нормативната уредба, макар и с бавни и плахи стъпки, е направила всичко необходимо, за да могат почти всички процеси, свързани с управлението на човешките ресурси, да бъдат дигитализирани. Преодоляването на този начин на мислене става в повечето случаи по естествен път: новите порядки, на които сме свидетели като резултат от отдалечената работа в условията на пандемията, както и очакванията на поколенията, които сега се включват на пазара на труда, неминуемо водят към все по-високи изисквания към HR функцията. И без необходимите инструменти и приложения тя няма как да отговори на предизвикателствата.
След тези четири специализирани решения с какво предвиждате да надградите портфолиото си?
Имаме доста идеи както за нови приложения, така и за развитие на текущите. Целта ни е една – с помощта на технологиите максимално да улесним работата на HR колегите. Натрупването на все по-големи обеми от информация отваря нови възможност за нови видове справки, откриване на корелации между наглед несвързани данни и дори експериментираме с алгоритми, които да дават прогнози за развитието на човешките ресурси в организацията.
Запознайте ни с Вашия екип – колко и какви са професионалистите в него, каква е тяхната експертиза?
От 2003 годинa разработваме и интегрираме ИТ решения, които носят стойност и улесняват ежедневната работа на десетки хиляди потребители в България. Цялото ни портфолио включва решения за управление на инфраструктурата (Smarter Infrastructure), обработка на данни (Data & AI), разработка и модернизация на приложения. Имаме честта да помагаме за оптимизация на процесите на клиенти от всякакъв размер в почти всички браншове, включително в банковия, производствения и държавния сектор. Екипът на компанията се състои от 90 души и всеки от нас ежедневно използва продуктите от GURU портфолиото. Всяка нова версия първо се тества вътрешно в компанията. Получаваме непрекъсната обратна връзка и предложения за подобрения, на първо място, от колегите ни, а след това и от всички клиенти. Опитът на екипа ни в обработка на големи масиви от данни, интеграция с най-различни информационни системи и гарантирането на сигурността на данните ни дава огромно предимство и увереност, че продуктите ни отговарят на най-високите стандарти в софтуерната индустрия.
ВИЖТЕ ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА HR ПРОЕКТИТЕ:
HR проектите в България: Синергия в HR екипа - най-добрата предпоставка за удовлетворени колеги, Kaufland България
HR проектите в България: Jira4PDR, Endava
HR проектите в България: Многообразни проекти за различни предизвикателства, bTV Media Group
HR проектите в България: Локалните и регионални проекти на Endava
HR проектите в България: Проекти за бизнес, HR и социална ефективност, „Вива Kредит“
HR проектите в България: Добротворчеството в „Ейч Пи Инк България“
HR проектите в България: Корпоративен уелнес, Playtech
HR проектите в България: Империум на CASH CREDIT
HR проектите в България: Employee Value Proposition = EVP на „Райфайзенбанк“
HR проектите в България: EVN Презареждане
HR проектите в България: Contipso Learning