петък, 29 март 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    3518 прочитания

    Какво четат HR лидерите: Ралица Бояджиева-Цветанова, WINBET

    Една от книгите, които са ме е вдъхновили както в професионален, така и в личен план, е „Емоционалната интелигентност“ на Даниъл Голман, казва Ралица
    02 март 2023, 15:42 a+ a- a

    Ралица Бояджиева-Цветанова - HR Мениджър на WINBET

    Какво четат HR лидерите в България? Кои са книгите и авторите, от които черпят вдъхновение? Какви уроци и поуки си извличат от тях? Economy.bg попита HR професионалисти във водещи компании в България. Вижте какво отговори Ралица Бояджиева-Цветанова - HR Мениджър на WINBET.

    Една от книгите, които са ме е вдъхновили както в професионален, така и в личен план, е „Емоционалната интелигентност“ на Даниъл Голман. Заглавието не е ново, но определено е въздействащо и дава интересна перспектива и тема за размисъл.

    Все повече понятието емоционална интелигентност е част от корпоративната култура на водещи световни компании. Тя сама по себе си е неизменна част от лидерските умения, които водят бизнеса и екипите към постигане на резултати. 

    За какво служат емоциите? Какво представлява емоционалната интелигентност? Защо, за да бъдеш успешен лидер, е важно да я притежаваш като умение? 

    Хората сме подвластни на емоциите във всичките им изражения – положителни и отрицателни. Щастие, радост, вълнение, любов, съчувствие, страх, гняв, тревожност, мъка, апатия, омраза. Това, което ни отличава едни от други, е способността да дефинираме различните емоции и да ги овладяваме. Способността да действаме мъдро и рационално в човешките взаимоотношения, да разбираме другите, но да разбираме преди всичко себе си. 

    Защо емоционалната интелигентност е толкова важно личностно качество, придобита ли е, или е умение, което можем да усвоим и разгърнем? Специалисти по психология на развитието откриват, че още от невръстна детска възраст, малките деца я проявяват. Възпитанието е основополагащо за последващото ѝ развитие – когато детето отрасне в среда, в която проявата и опознаването на различните емоции се толерира, то доразвива способностите си. Обратното, когато се развива в среда, в която емоциите се пренебрегват, то се потиска и затваря в себе си. Същото наблюдаваме и в корпоративната среда: когато имаме лидер, който се интересува от чувствата и мнението ни, когато в трудни ситуации усещаме подкрепа и разбиране, ние сме мотивирани с желание за развитие и постигане на резултати. В ситуации, в които сме потиснати, неразбрани, не ни се предоставя възможност за лична изява, ангажираността и мотивацията рязко намаляват. Поради тази причина е толкова важно лидерът да бъде емоционално интелигентен. Да познава своите чувства, да ги овладява, да не позволява отрицателните да се проявяват неконтролируемо. Да познава екипа си и различните типове характер. Да успява да ги съчетае в ефективна симбиоза, която да движи работния процес и да води до постигане на заложените цели. 

    Как бизнесът съчетава процесите и постигането на резултати с емоционалната интелигентност? Защо е толкова важно за един лидер да бъде емоционално интелигентен?  Емоционалната интелигентност предполага лекота при общуването, ефективно овладяване на емоции, социална компетентност, успешно справяне със стреса на работното място. Всички тези фактори водят до ефективно менажиране на екипи и мотивиране на служители. Лидери, които са емоционално интелигентни, са по-ориентирани към хората, умело съчетават заложените бизнес цели с подходи за мотивация на служители, което води до по-устойчиви резултати и по-успешни екипи. Емоционалната интелигентност става все по-търсено качество на мениджъри и лидери на високи управленски позиции. 

    Според Даниъл Голман се отличават 5 компонента на емоционалната интелигентност:

    •Самоосъзнаване – правилно възприемане и тълкуване на личните емоции.

    •Самоуправление/саморегулиране – способността да управляваме и контролираме емоциите си.

    •Вътрешна мотивация – осъзнатост на избора и лично поставените цели.

    •Емпатия – разпознаване и разбиране на чуждите емоции, реакции и действия.

    •Умения за работа с хора - ефективно управляване на взаимоотношения и изграждане на връзки.

    От позицията си на експерт в сферата на човешките ресурси мога да споделя, че емоционалната интелигентност е качество, което се търси и ще се търси все по-активно занапред  като неизменна част от уменията, дефиниращи мениджърския и лидерски състав на компаниите. Както всяко друго умение емоционалната интелигентност също се развива, стига да бъдем мотивирани, осъзнати и с ясна цел. 

    За мен книгата беше предпоставка за много размисли по темата, за очертани нови хоризонти за личностно и професионално развитие. За всички, за които темата е интересна и вдъхновяваща, приятно четене! 

    Вижте профила и актуалните позиции за работа на WINBET в JOBS.bg

     

    ВИЖТЕ ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА КАКВО ЧЕТАТ HR ЛИДЕРИТЕ В БЪЛГАРИЯ:

    Михаела Георгиева, Progress
    Йорданка Манчева, Агенция за събиране на вземания
    Милена Хаджииванова, Булсатком
    Катерина Кабакова, Senior HR Consultant
    Цанислав Генчев, NOTO – 360 Fraud and Compliance
    Албена Паралингова, А3-ВД
    Илиян Бойчев, IBTrainings
    Петър Джугански, OpenTag
    Галина Георгиева, Дунапак Родина
    Ваня Колева, WePrevent Велико Търново
    Даниела Назим, Endava 
    Рада Йосифова, AG Capital
    Радослава Кроснева, Банка ДСК
    Никола Киров, Американски Университет в България
    Борислава Георгиева, DHL Freight ESS

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 45 минути
    БСК: От 2030 най-малко 30% от пластмасовите опаковки ще трябва да се рециклират
    Системи за връщане на бутилки и кенчета предвиждат регулации на ЕП
    преди 53 минути
    Mazda и Panasonic сключиха споразумение за доставка на батерии
    Panasonic Energy произвежда батерии и за Tesla
    преди 1 час
    Проучване: 1/3 от финансовите директори в ЦИЕ тестват решения с GenAI
    Намирането на служители с правилните компетентности е най-голямото предизвикателство при въвеждането на AI, показва анкета на Deloitte
    преди 1 час
    UBS продава активи на Credit Suisse на стойност $8 млрд.
    Сделката с Apollo е стартирала преди поглъщането на Credit Suisse от UBS
    преди 3 часа
    Очаква се пазарът на смартфони да се възстанови през 2024 г.
    Най-голям ръст се очаква в премиум сегмента, показват данни на Counterpoint Research