Научете повече за проекта-финалист в Годишните HR награди на БАУХ 2022 в категория „HR консултантски проект/инструмент на годината“ от Виктория Димитрова
Виктория Димитрова, PhD, Основател и сертифициран обучител. Снимка: Мартин Лишански
В съвременната динамична бизнес среда HR функцията в България се развива изключително бързо и заема своето важно стратегическо място в управлението на компаниите. HR професионалистите и HR екипите вече проектират и изпълняват комплексни проекти, които не просто подпомагат бизнес процесите, но и добавят стойност и изграждат работодателски имидж.
В рубриката „HR проектите в България“ разказваме за конкретните проекти, зад които стоят HR екипите тук, за да покажем, че в България може да имаш интересна и успешна HR кариера, както и че работодателите в България създават условия за такава.
Научете повече за проекта „Да обядваме знания“ на обучителната компания „Развий се“ от Виктория Димитрова, PhD, Основател, сертифициран обучител и автор на програмата.
„Развий се“ предлага широк спектър от обучения за личностно и бизнес развитие с фокус към развитието на младежи и млади специалисти от поколенията Z и Y. Виктория Димитрова има повече от 18 г. управленски опит в български и международни компании с различна големина и екипи от 10 до 4000 души.
Проектът „Да обядваме знания“ достигна до финала в категория „HR консултантски проект/инструмент на годината“ в Годишните HR награди на БАУХ 2022.
Разкажете ни за Вашия проект, с който кандидатствахте в наградите на БАУХ, категория „HR консултантски проект/инструмент на годината”.
За първа година кандидатстваме за наградите на БАУХ в категорията „HR консултантски проект/инструмент на годината” и избрахме да представим един от нашите утвърдени обучителни продукти, който предлагаме на бизнеса – програмата ни „Да обядваме знания“.
В нея се включват 3 ключови теми, по които служители от малки и средни компании могат да се обучават:
- Управление на времето
- Ефективно общуване
- Управленски умения за начинаещи мениджъри.
Обучението по всяка тема се провежда онлайн на обяд 30 мин., всеки ден в рамките на 1 – 2 седмици. Програмата спомага за получаване на фокусирана теоретична и практическа подготовка. В нея силно се набляга и на ученето чрез преживяване като основен обучителен подход.
Защо решихте да създадете инструмента?
След повече от 15г. опит в корпоративна среда и редица консултации на малки и средни компании осъзнахме, че нуждата от ефективно използване на работното време и добрата комуникация между екипите се задълбочава, особено със смяната на поколенията. Това налага допълнително стрес и напрежение на работното място и е един от ключовите фактори, поради които служителите напускат компанията, за която работят.
Започнахме да обследваме къде точно са местата, в които, ако има макар и малка промяна, тя ще има голямо влияние върху цялостния процес в компанията и така стигнахме до избраните три места за подобрение, а именно управление на времето, ефективно общуване и по-добри управленски умения сред начинаещите мениджъри.
Разкажете ни за приложението му при Вашия клиент.
През изминалата година една от компаниите, в които реализирахме обучение по управление на времето, беше „Ботаник Лаб“. В обучението се включи екип от 8 души, млади служители на компанията, както и двете основателки. Обучението се реализира в периода 25.07 – 29.07.2022 г. Компанията е лидер в България в областта на ландшафтната архитектура и тяхната натовареност е висока и в летния сезон. Форматът се оказа силно подходящ за тях и в летните месеци, тъй като служителите имаха възможността да участват дори да не са на работното си място и да развиват своите умения за приоритизиране, работа под стрес и напрежение и повишаване на продуктивността.
Как приеха служителите в компанията този проект?
Изключително сме удовлетворени от реализацията и обратната връзка, която получихме за този проект, тъй като той няма аналог на пазара и участниците се включиха в него с високи очаквания за различно, силно концентрирано и полезно обучение. Щастливи сме, че успяхме да отговорим на очакванията им и забелязвахме прогреса в участниците с изминаване на обучителните дни. Обучението се утвърди като своеобразна образователна обедна почивка за участниците, в която те се включваха с ентусиазъм и с очакване. Форматът се оказа много подходящ и за тези, които отсъстваха поради командировка или отпуск, защото те можеха да се включат дистанционно от всяка точка, а краткото ангажирано време през деня не ги натоварваше.
Какви резултати искахте да постигнете с проекта и какво реално постигнахте?
Нашите цели съгласно предварителните ни разговори с ръководството при стартиране на проекта в тази компания бяха няколко:
1.Да покажем на служителите работещи техники за по-добра организация на времето и изпълняване на задачите в срок.
2.Да разберем повече за факторите, които влияят за повишаване на напрежението в компанията и да предложим решения за справяне със стреса и напрежението на работното място.
Ето какво постигнахме според ръководството.
*Отговорите са получени единодушно от управителките на фирмата след направено проучване от наша страна чрез анкета до ръководството.
1) Доколко успя да отговори на очакванията Ви проведеното обучение – оценка 5 от 5 възможни.
2) Обучението помогна ли на служителите да завършват повече задачи, отколкото преди курса? – Да.
3) Обучението помогна ли на служителите да планират по-добре времето си? – Да.
4) Бихте ли препоръчали този курс на Ваши колеги/ бизнес партньори? – Да.
5) Напишете най-важните 3 неща в полза на бизнеса си, които бяха постигнати чрез обучението по управление на времето – „Приоритизиране на ежедневна оперативна дейност, опознаване на екипа и моделите на работа, възможност да видя пропуски в мениджмънта на компанията“.
Ето какво постигнахме според служителите.
*Отговорите са получени от служителите на фирмата, след направено проучване от наша страна чрез анкета до тях.
1) Обучението ми помогна да повиша ефективността си на работното място – 100% от служителите са дали максимална оценка 5 от 5.
2) Обучението ми помогна да планирам по-добре времето си – 100% от служителите са дали максимална оценка 5 от 5.
3) Обучението ми помогна да намаля стреса и напрежението в ежедневието си – оценка 5 от 5 при 84% от служителите; оценка 4 от 5 при 8%; оценка 3 от 5 при 8%.
4) Напиши най-важните 3 неща за теб, които постигна с участието си в курса по Управление на времето:
- Смисълът от това да приоритизирам, ползата от воденето на записки.
- Опознах още по-добре хората от екипа. Работих върху развитието си. Вече съм още една крачка напред – едно умение за усъвършенстване.
- Да отделям фокусирани слотове от време, които са предварително уточнени с екипа и в тях работя без прекъсване за въпроси от останалите членове. Приоритизиране на най-важните и обемни задачи. 15 мин разходка в следобедните часове.
- 1. Приоритизиране. 2. Писане на лист хартия. 3. Голямата Жаба.
Кои бяха най-големите предизвикателства и как ги преодоляхте?
Тази обучителна програма се проведе в летните месеци, които са едни от най-натоварените периоди за компанията. Наред с това в екипа имаше и служители, които са в летен годишен отпуск извън страната. Вярваме, че успяхме да се справим с предизвикателствата, които по-слабата интернет връзка на моменти ни предлагаше, като добавяхме и задача за прилагане на наученото по имейла веднага след срещата. Също така в забързаното ежедневие в някои обучения служителите се включваха в движение от колата, но превърнахме това предизвикателство в плюс, тъй като форматът на курса е особено подходящ за подобни онлайн срещи – кратък и практичен.
С какво най-много се гордеете с този проект?
За нас реализирането на този проект се явява своеобразна малка крачка към целта ни за подобряване на работната среда в организациите, чрез повишаване ефективността на служителите и намаляване стреса и напрежението на работното място. Вярваме, че заедно можем да постигнем много високи резултати, и сме горди, че този инструмент/ програма дава възможността на малки и средни компании да бъдат сред най-желаните работодатели в бранша си благодарение на микроклимата в компанията и резултатите на нейните служители.
След този успешен проект предвиждате ли промени/надграждане на инструмента?
Ние сме в непрекъснато търсене и изследване на пазарните нужди относно повишаване на ефективността на служителите и с времето надградихме този инструмент, като вече предлагаме последваща среща в рамките на 1 месец след обучението, в която проверяваме доколко използвани са от служителите техниките, които сме представили и при необходимост ги допълваме или адаптираме някои от тях.
Какви нови HR проекти планирате?
В „Развий се“ непрекъснато обмисляме нови възможности за подобряване на средата и ефективността в компаниите. В тази връзка обученията ни са практически насочени и се водят от водещи експерти в областта си, за да има възможност повече компании да получат работещи решения относно тези 2 области. В тази връзка през изминалата година стартирахме обучения в няколко направления, които към момента активно надграждаме.
1. Това, което ни отличава, е програмата за въвеждащо обучение (Onboarding) в работна среда, която сме разработили специално за поколения Z и Y, включваща игровизирани обучения с цел да направим тяхната адаптация много по-бърза и да повишим ефективността и продуктивността им.
2. Изграждаме програми за задържане на служителите. Обучаваме бизнес екипи на различни меки умения, ефективно общуване, работа в екип, както и специфични умения за управление на взаимоотношенията и управление на хора, процеси и проекти. В допълнение в тези проекти работим и с утвърдени психолози на теми, свързани с емоционална интелигентност, ментално здраве и burn out и work-life баланс.
3. Утвърден обучителен продукт, който предлагаме на бизнеса е и програмата ни „Да обядваме знания“. В нея обучаваме служители на time management; управленски умения за начинаещи мениджъри; ефективно бизнес общуване в обедните часове в една или две седмици в зависимост от темата и целите на курса. Това е и програмата ни, с която участвахме в конкурса на БАУХ и бяхме избрани сред финалистите.
Като заключение бихме споделили нашето име към всички развиващи се хора, без значение в кой сектор и на каква позиция са, защото смятаме, че това ни движи напред – Развий се!
ВИЖТЕ ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА HR ПРОЕКТИТЕ:
„Как да подбираме и задържаме средно и ниско квалифицирани кадри“, Gi Group
Подобряване и автоматизиране на процеса на въвеждане на новоназначени служители в Playtech
4-дневна работна седмица в Менпауър
Решения за управление на човешките ресурси, IBS
Синергия в HR екипа - най-добрата предпоставка за удовлетворени колеги, Kaufland България
Jira4PDR, Endava
Многообразни проекти за различни предизвикателства, bTV Media Group
Локалните и регионални проекти на Endava
Проекти за бизнес, HR и социална ефективност, „Вива Kредит“
Добротворчеството в „Ейч Пи Инк България“
Корпоративен уелнес, Playtech
Империум на CASH CREDIT
Employee Value Proposition = EVP на „Райфайзенбанк“
EVN Презареждане
Contipso Learning