Запознайте се с една от финалистките в категория „HR директор/мениджър на годината“ в Годишните HR награди на БАУХ 2022
Анна Панчева - Директор ЧР, Велея Глобал. Снимка: Личен архив
Кои са хората, които са в основата на успеха на компаниите в България? В рубриката „HR лидерите в България“ разказваме за лидерите – за хората, които мотивират останалите, споделяйки своя опит и възгледи. Какво са учили, каква е била първата им работа и как са стигнали до настоящата си позиция, с какви предизвикателства са се сблъсквали, какви са отговорностите им днес, какво ги мотивира и биха ли променили нещо, ако можеха да върнат времето назад.
Запознайте се с Анна Панчева - Директор ЧР, Велея Глобал („Мебели Виденов“), и финалист в Категория „HR директор/мениджър на годината“ в Годишните HR награди на БАУХ 2022.
Анна, какво означава за Вас достигането до финала в Годишните HR награди на БАУХ 2022?
Щастлива съм, че в Годишните HR награди на БАУХ за 2022, ние от Велея Глобал и брандът Мебели Виденов, достигнахме до финала в две категории – „ЧР Директор“ и „ЧР екип“. Това беше ценна възможност за анализ и оценка за мен, колегите, както и за целия екип. В този смисъл достигането до финалната фаза беше момент за рефлексия и празнуване на постигнатото, за който съм благодарна.
Разкажете ни за Вашето образование и първата Ви работа.
След Езиковата гимназия в Русе завърших история и география във Великотърновския университет „Св. св. Кирил и Методий“ с последвали магистратура финанси и CIPD сертифициране в човешки ресурси към Institute for personnel development, Лондон. Работя от 16-годишна през летните ваканции като преводач и сътрудник към малко печатно издание, а след това в студентските години като помощник-учител по английски език. Първата си работа започнах в София като офис сътрудник в компания за акредитирана сертификация и обучение. Спомням си това време с усмивка и вълнение.
Кои са моментите във Вашата кариера, за които имате най-живи спомени и намирате за най-важни?
Има няколко момента в кариерния ми път дотук, които мога да нарека определящи за това, което съм като професионалист и човек.
Първият такъв период е търговският ми опит като Key account търговец бизнес клиенти в Metro Cash&Carry и Мобилтел. Имах възможността да науча много и за себе си и за бизнеса в този период. Преминах целенасочени търговски обучения, научих се на динамика, гъвкавост и работа с цели и данни. Работата с широк спектър от клиенти в търговия, производство, услуги и общински структури ми помогна да развия разбиране и да търся дългосрочни партньорски отношения.
Следващият ключов момент, който ми донесе важни уроци, беше работата ми в Каолин АД на позиция Мениджър Снабдяване. От опита си като търговец преминах към усъвършенстване на преговорите, но вече от страната на купувача и клиента. В този период имах възможността да навляза в бизнес логика и взаимовръзки в производствена компания, да управлявам и развивам екип и да съм част от мениджмънт процеси в организацията. В същия период получих покана за развитие на регионален клон на агенция за подбор на персонал в Русе. Знаех, че решението ми е важно и доста рисково, защото то предполагаше да напусна престижна позиция и чудесен екип, за да последвам мечтата си, без каквито и да е гаранции за успех. За щастие, имах подкрепата на семейството си и се доверих на интуицията си, че избирам работата, която ще обичам цял живот. Развитието на този регионален бизнес беше успешно и помня с интересни проекти, обучения и срещата с чудесни професионалисти в сферата на човешките ресурси, които останаха мои приятели.
Изключително важен в професионалното ми развитие е периодът в Амета Холдинг, където след успешно сътрудничество като външен ЧР консултант за първи път получих шанса да се развивам като мениджър „Човешки ресурси“ при голям работодател. Винаги ще ценя високо тази възможност, защото успях да опозная силните си страни и целенасочено да избера развитие в човешки ресурси в ролята на стратегически партньор на бизнеса в организацията. Този избор определи и следващите стъпки по пътя ми в Булмаркет ДМ и Paysafe.
Как започнахте във Велея Глобал?
Със собствениците на Велея Глобал се срещнах през пролетта на 2018 след препоръка от мениджър в екипа им. В този момент точно бях завършила CIPD сертифицирането си и не търсех активно промяна от позицията си на Senior Business Partner в Paysafe. Спомням си, че влязох в срещата с вълнение и почти никакви очаквания заради липсата на информация за компанията като мащаб и работодателска марка. Бях повече от приятно изненадана, защото имах удоволствието да се запозная и да проведа съдържателен разговор с български предприемачи с ясна визия и фокус върху хората и тяхното развитие. Това отношение и потенциал за развитие ме спечелиха и до днес ме зареждат.
Какви са Вашите отговорности днес?
В ролята ми на директор „Хора и технологии“ отговарям за всички дейности, свързани с управление на човешкия капитал и технологично развитие на групово ниво за бранда Мебели Виденов, за повече от 1600 служители в 6 държави. Основните функции в направление „Човешки ресурси“ включват администриране на персонал, възнаграждения и придобивки, ЧР Бизнес партньори, обучение и развитие и работодателска марка. От началото на 2023, отговарям за развитието на софтуерните екипи, дигитализацията и оптимизацията на технологични процеси в компанията.
Кои бяха най-големите предизвикателства до този момент във Вашата кариера и какво научихте от тях?
Професионалният ми опит е комбинация от различни индустрии, включително финтех, биотехнологии, производство и услуги. Всяка една от тези сфери носи своите предизвикателства и уроци. Като общовалидно предизвикателство бих определила работата по управление на промяната в организацията. Независимо от бизнес спецификата управлението на промяната е ежедневна работа и път към устойчиво развитие.
Важен урок, който научих, е да избирам поканите и предизвикателствата, които идват към мен, защото няма нищо по-мощно от идея, чието време е дошло.
Сигурни сме, че Вашият екип е от съществено значение. Как го формирате? Какви хора се стремите да привличате в екипа си и какви качества цените в тях?
Вярвам силно в екипната идея като най-кратката формула за успех. Давам и получавам доверие от хората в екипа си. Стремежът ми е всеки да развие своя потенциал и пълна реализация. Оценявам високо това, че нашата компания създава условия за удовлетворяваща работна среда и стратегията за работодателска марка е насочена навътре, към служителите.Тази стратегия помага да градим силни екипи, базирани на висока принадлежност.
Когато става въпрос за привличане на нови хора в екипите, търсим онези, които споделят основните ни ценности – стремеж към развитие, грижа за хората и средата, отговорност и стабилност. Освен тях аз ценя качества като честност, проактивност, аналитичност и скромност.
С какво не бихте направили компромис?
Не бих направила компромис с открито неуважение и глупост.
Кои са ключовите умения, които считате, че трябва да притежава един мениджър, за да управлява днес служителите в голяма компания?
Като ключови мениджърски умения и маркери за успех днес бих определила две групи знание и опитност – за технологиите и за хората. Под технологична мениджърска грамотност имам предвид непрекъснато учене и свободно боравене с технологии, критично мислене и работа с аналитична информация и данни. В зоната на знанието за хората става все по-сложно и за да е успешен мениджърът, трябва да развива умения в психологията и емоционалната интелигентност. Успешните мениджъри днес управляват инвестициите в хора по устойчив начин и поддържат баланс между екипа си, клиентите и бизнеса.
За успешния лидер е важен балансът работа – почивка. Вие как релаксирате и какво Ви зарежда?
Зареждат ме български фолклор, йога (в офиса:)) и най-малко 12К крачки всеки ден. Почивам си със семейството и приятелите.
Кои са Вашите източници на вдъхновение?
Вдъхновявам се от нови теми, знание и технологии. Ежедневно вдъхновение е работата и комуникацията с колегите. Силен заряд и вдъхновение ми носят и всички инициативи, свързани с образование и социални проекти.
От позицията на днешния си опит бихте ли променили нещо по пътя на Вашата кариера?
Не бих направила промени в изминатия път. От настоящия момент само откривам потвърждения, че всяка от направените стъпки е била нужна и важна за следващите. С особена сила това важи за провалите и неуспехите, които също не бих променила.
Как си представяте развитието на HR функцията през следващите години?
Бъдещето е тук и технологичните промени се случват със скорост и ефективност, която хората не можем да догоним. Мисля, че първите промени за HR функцията в организациите вече са факт и все по-активно традиционните ЧР процеси остават на заден план пред запазване на ефективна комуникация и подкрепа за развитие на компетенции и умения.
Мисля, че в следващите години ще продължи и тенденцията за разширяване обхвата на ЧР и подобряване на действащи бизнес модели най-вече в посока скорост, гъвкавост и адаптивност. Ще трябва да работим активно, от една страна, по посока задържане на служителите в организациите, от друга – за идентифициране на пълния им потенциал в много по-кратки срокове и разширяване на обхвата на компетенциите им в съответствие с новите технологии.
Вижте профила и актуалните позиции за работа на Велея Глобал ЕАД на JOBS.bg
ВИЖТЕ ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА HR ЛИДЕРИТЕ НА БЪЛГАРИЯ:
Анелия Симеонова - Chief Strategy Officer and Head of HR, By Far
Тея Стоянова, Kей Би Си Глобал Сървисис Н.В. – Клон България
Стефка Танчева - Ръководител направление „Развитие“, „Адрес недвижими имоти“
Веселина Стайкова, People Lead, Commercial Unit BG в Монделийз България
Цветелина Данчева, Бизнес партньор ЧР, BILLA България
Мартин Димитров, Партньор Човешки ресурси за Декатлон България
Ангелина Иванова - Бизнес партньор ЧР, Coca-Cola HBC, BSO
Анна Костова, Brandwatch
Вяра Конакчиева, Skillo
Eлена Стоянова, „Латекоер България“
Лили Коевска, ITGix
Добринка Йорданова, Access Finance
Калин Стоянов, Бългериан пропертис
Марияна Броняр, VSG Bulgaria
Таня Иванова - Lead Recruiter в Coretech Bulgaria
Цветослав Йотов, мениджър „Човешки ресурси“, „Арома“ АД
Виолета Караначева- Цветанова, University Relations, Diversity and Learning Country Lead, IBM
Севастияна Христова, HR Recruiter, „Вюрт България
Ива Николова, „Анакатек“
Атанаска Николова, „Бошнаков“
Даниела Йорданова, VIVACOM
Магдалена Петракиева, „Силвър Стар Моторс“
Яна Папардова, Schwarz IT Bulgaria
Надя Михова, EY Bulgaria
Радослава Кроснева, ДСК