сряда, 19 юни 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    835 прочитания

    Професионалното обучение ще бъде от ключово значение за посрещане на нарастващото търсене на квалифицирани работници

    Според последния доклад на ОИСР по-доброто и ранно кариерно ориентиране е от ключово значение
    12 септември 2023, 16:21 a+ a- a

    Снимка: iStock

    Увеличаването на достъпа до професионално обучение ще бъде от решаващо значение, за да се гарантира, че повече млади хора могат да отговорят на нарастващите изисквания за квалифицирани работници и да се адаптират към дълбоките промени, предизвикани от зелените и цифровите трансформации, и да се възползват от тях.

    Докладът на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) Education at a Glance 2023 казва, че 44% от всички ученици в гимназиален етап са записани в професионално образование и обучение (ПОО) в ОИСР. Въпреки този висок дял, програмите за професионално обучение все още се разглеждат като крайна мярка в твърде много страни.

    Професионалното обучение може да помогне за преодоляване на разделението между училищното образование и заетостта и да подобри резултатите от ученето чрез предоставяне на умения, придобити най-добре на работното място, се казва в доклада. Засилването на участието на индустрията в ПОО следва да бъде приоритет. По-малко от половината от всички ученици от гимназиалното ПОО са записани в програми, които включват елементи на учене в процеса на работа.

    Осигуряването на по-здрави връзки между ПОО и други нива на образование би помогнало. Средно в страните от ОИСР една четвърт от учениците в ПОО са записани в гимназиални програми без пряк достъп до висше образование. Професионалните програми трябва да предоставят необходимите квалификации за продължаване на обучението на висше ниво. Също така повече програми за висше образование трябва да бъдат проектирани така, че да се основават на уменията, които притежават завършилите професионално образование.
    По-доброто и ранно кариерно ориентиране е от ключово значение. Младите хора се нуждаят от достъп до ефективно кариерно ориентиране, което да ги насърчи да изследват повече възможности за заетост от ранна възраст. Учениците също трябва да могат да посещават работни места и да общуват с редица работници, преди да трябва да вземат окончателни решения.

    „Тазгодишното издание на Education at a Glance идентифицира възможностите за укрепване на ролята на образователните системи за овластяване на младите хора да успеят и осигуряване на равни възможности, основаващи се на заслуги. Броят на младите възрастни с квалификация гимназия в ОИСР се подобрява от 82% от 25 до 34-годишните през 2015 г. до 86% през 2022 г.“, каза генералният секретар на ОИСР Матиас Корман. „Младите хора от по-нисък социално-икономически произход обаче продължават да изостават. Държавите трябва да се съсредоточат върху премахването на пропуските в образованието и да осигурят повече подкрепа на ученици и училища в неравностойно положение, за да дадат на повече млади хора възможност за продуктивна кариера, заплащане и перспективи.“

    Според доклада добре квалифицираните и мотивирани учители са от съществено значение за силните образователни системи, но твърде много държави все още дават приоритет на по-малките класове пред повишаването на качеството на учителите и превръщането на учителските кариери в по-привлекателни, особено като се има предвид, че много страни от ОИСР са изправени пред недостиг на учители. Средните заплати в началното ниво са с 13% под тези на другите работници с висше образование. За учителите в гимназиалния етап разликата е 5%.

    В ОИСР средните законоустановени заплати за начални и средни учители са нараснали с по-малко от 1% годишно в реално изражение от 2015 г. насам. В почти половината от страните от ОИСР, за които има данни, реалните законоустановени заплати са намалели. В Люксембург, например, реалните заплати на учителите в гимназиален етап са намалели с 11% от 2015 г. насам, а в Унгария спадът е 7% за същия период. Ситуацията вероятно ще се влоши в много страни, като се вземе предвид инфлацията от последните 12 месеца, се казва в доклада.

    Страните трябва да увеличат възможностите за кариерно развитие, да намалят административното натоварване на учителите, да подобрят обществения имидж на учителите и да повишат заплащането, за да привлекат висококачествен преподавателски персонал.
    Education at a Glance предоставя сравнима национална статистика, измерваща състоянието на образованието в световен мащаб. Докладът анализира образователните системи на 38-те страни-членки на ОИСР, както и на Аржентина, Бразилия, България, Китай, Хърватия, Индия, Индонезия, Перу, Румъния, Саудитска Арабия и Южна Африка.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 8 часа
    PISA представи първата си оценка на творческото мислене при 15-годишните
    Българските ученици са с резултат по-нисък от средния за ОИСР
    преди 10 часа
    Хибридният модел на работа не влияе негативно върху продуктивността
    Вижте какво показва проучване, публикувано в сп. Nature
    преди 11 часа
    Платформата за инвестиране Freedom24 открива представителство в България
    Компанията обслужва повече от 250000 клиенти в Европейския съюз
    преди 13 часа
    МИР и ЕК сключиха Меморандум за сътрудничество в областта на зеления водород
    Чрез него ще се повиши участието на български предприятия и научни организации в конкурсите за финансиране на изследователски и демонстрационни проекти към Съвместното предприятие „Чист водород“
    преди 15 часа
    Възнагражденията на висшия мениджмънт в САЩ се увеличават рекордно
    Ръстът е 3 пъти по-голям от този при заплатите на служителите