Корпоративната социална отговорност набира популярност в България, а това извежда на преден план необходимостта от провеждането на социални одити. Това заяви Боян Гюзелев, мениджър „Бизнес развитие” в Intertek (международна компания, занимаваща се със социален одит) по време на дискусия по темата, организирана от Американската търговска камара.
Все повече компании у нас осъзнават, че социално отговорното поведение на една организация е важно условие за изграждането на нейния положителен образ в съзнанието на потребителите. „Думата репутация е ключова, защото наблюденията вече върху дейността на корпорациите се извършват във всички посоки: от производство на суровината до крайния продукт”, коментира Гюзелев.
По неговите думи с изнасянето на производството на големите компании към развиващи се държави необходимостта от извършването на социални одити нараства. Основната разлика между социалните одити и другите видове одити е участието на служителите. „Съществуват различни видове стандарти за социално одитиране, основното нещо, на което те стъпват, е местното законодателство. Няма изисквания, които съществено да се различават от това да се спазват законите на съответната страна”, посочи Гюзелев.
Какво обхваща един социален одит? Вижте какво сподели Боян Гюзелев по време на дискусия, организирана от Американската търговска камара.
Сред нещата, на които се обръща внимание при социален одит, са: детски труд, принудителен труд, дискриминация, възможност за свободно сдружаване, условия за безопасност на труда, заплащане, ефект от дейността на компанията върху околната среда и др.
„Изглежда на пръв поглед, че това са много силни социални изисквания, но те са заложени всъщност в законодателството и в документи, издадени от международната организация на труда, т.е. те са приети в международен план, не става дума за нещо, което просто някой си го е наумил”, сподели мениджърът „Бизнес развитие” на Intertek.
Според Гюзелев фирмите, опериращи на такива пазари, срещат затруднения най-вече със спазването на изискванията към условията за труд и изискванията за безопасност. Той даде за пример инцидент в текстилна фабрика в Бангладеш, при който 120 души са загинали, защото аварийните изходи били заключени. „Направен е одит на компанията, в който е посочено, че условията за безопасност не отговарят на изискванията. Но съответните мениджъри в тези корпорации не са взели отношение и ето това са последствията”, коментира Гюзелев. „Ползата от тези социални одити е в това да бъдат накарани съответните производители да се съобразяват, да мислят за своите работници”, добави той.
Силният фокус върху корпоративната социална отговорност крие и рискове. Потребителите не се доверяват лесно на твърдения на компаниите, че са социално отговорни. От друга страна, когато един бранд си изгради имидж на социално отговорен, потребителите проявяват по-голяма лоялност към него.
ИТ пазарът в момента е по-раздвижен, има доста повече кандидати, но борбата за най-висококвалифицираните остава ожесточена - Христо Борисов, съосновател и изп. директор на първия български еднорог, пред Economy.bg
За използването на изкуствен интелект при подбор на таланти, кредитиране и ценообразуване, вижте какво споделя адв. Миткова - старши мениджър в Адвокатско дружество „Делойт Лигъл“