четвъртък, 28 март 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    13310 прочитания

    Готови за работа

    Какви са предимствата на дуалната образователна система за бизнеса и как тя може да бъде приложена в България, вижте какво сподели пред Economy.bg Паул Ангели, регионален мениджър на Австрийската икономическа камара
    12 март 2013, 11:01 a+ a- a

    Паул Ангели е регионален мениджър за Румъния и България в Австрийската икономическа камара. Той е част от Института за подпомагане на икономиката (WIFI) към Камарата. WIFI е един от най-големите обучителни институти в Европа. Институтът има представителства в 12 страни в Централна и Югоизточна Европа.

    Паул Ангели беше в София за международна конференция на тема „Двойната система на образование – ефективна мярка срещу младежката безработица”. Участие във форума взеха евродепутатът Ивайло Калфин, както и експерти от Европейската комисия, Австрия и Швейцария, където системата е въведена на практика.

    Кои са предимствата на дуалната система за бизнеса и за държавата?

    Г-н Ангели, кои са основните предимства на дуалната система на образование и обучение?
    Има много предимства. Едно от най-важните е, че ти придобиваш на практика необходимите умения, които ще са ти необходими на практика по нататък. От първия ден стажантите вече са заети в бизнеса и прекарват 80% от времето си в бизнеса и само 20% в професионално училище. Второто предимство е, че стажувайки във фирма, стажантът има по-голяма вероятност да работи с най-новите технологии, защото фирмите се конкурират, разчитайки и на нови технологии. Докато в училищата е доста скъпо да подновяваш техниката през цялото време. И третото много важно предимство е, че след като те приключат стажа и положат успешно изпит пред професионалисти, те вече са готови да работят. Няма нужда от допълнително време, за да се обучават. Ако сравним преминалите през тази система с тези, които се обучават по традиционния начин, колко много време отнема след завършване на университет те да бъдат обучени от бизнеса, за да бъдат напълно готови да работят по професията си.

    По данни на Евростат през 2011 почти половината младежи между 15 и 24-годишна възраст в България са били без работа. Според Eurofound страната ни е на първо място в ЕС по брой млади хора, които нито работят, нито учат - 317 хиляди или почти една четвърт от хората до 29 години. Това е струвало на обществото 2.5 млрд. лв. или 2.36% от БВП през 2011.

    Как тази система може да допринесе за ограничаване на младежката безработица? Това определено е ефективна мярка за борба с младежката безработица. Ако погледнете статистиката, ще видите, че страните с дуална система като Германия и Австрия имат най-ниското равнище на младежката безработица в Европа. Трябва да се отчита, че на компаниите трябва да се предложат допълнителни стимули за участие в тази система. И скоро те осъзнават предимствата й. В Австрия 40 хиляди компании участват в тази дуална система, като обучават стажанти. Това означава, че след като бизнесът е убеден, че това е най-добрата система, компаниите сами ще настояват за участие в системата.
    От друга страна, австрийското правителство прави много в подкрепа на тази система, като въвежда т.нар „гарантиран стаж до 18 години” за всички младежи, които не могат сами да си намерят стаж.

    В България много работодатели се оплакват от недостиг на квалифицирани кадри? Как тази система може да помогне за справяне с този проблем?
    До голяма степен гръбнакът на австрийската икономика е професионалното обучение. От една страна, имаме дуална система на обучение, а от друга – обучение изцяло в професионално училище. 80% от младите хора избират професионално училище и само 20% - общообразователно. Това е най-високото ниво в Европа. Компаниите разчитат на квалифициран персонал и когато стажантите започват стаж още на 15 години, те се обучават конкретно в професията, а не в създаването на някакви модели, както е в училище. Стажантите са интегрирани директно в производството. Така че това помага, от една страна, на компаниите, а от друга – стажантът допринася за производството и съответно за приходите на фирмите.

    Как дуалната система може да се приложи в България?

    Може ли дуалната система да бъде приложена в България?
    Съществува голям интерес от много страни за въвеждането на тази система. Към Австрийската икономическа камара например се обърнаха Словакия, Румъния и сега от България. При последното ми посещение тук много български бизнес организации проявиха интерес към системата. Аз считам, че никоя система не може да бъде копирана едно към едно. Има определени елементи, които задължително трябва да се вземат под внимание, защото в крайна сметка това си струва инвестицията за икономиката. Ако се върна отново към предимствата на дуалната система, компаниите имат много отговорности по отношение на тази система, но те са склонни да я въведат. Държавата финансира обучението на учителите в професионалните училища, където стажантите прекарват 20% от времето си. Останалата финансова тежест е за компаниите, които плащат за възнаграждението на стажантите. Но предимствата за компаниите са, че стажантите допринасят за приходите им, участвайки в производството. Така че в крайна сметка, това би спестило средства на страна като България. Вие обаче трябва много внимателно да изберете кои елементи от системата биха били интересни за вас, а не просто да копирате системата.

    Смятате ли, че бизнесът трябва да е активната страна в искането за въвеждане на дуалната система или инициативата трябва да дойде от държавата?
    Тайната на успеха в Австрия е сътрудничеството между държавата и бизнеса. Сътрудничество със социалните партньори, които играят важна роля в тази система. Те участват в законотворческия процес. Австрийската икономическа камара например проверява готовността на бизнеса за приемане на стажанти. Те регистрират всички стажантски договори. Така че това е система, въведена преди доста време, за чието развитие също беше необходимо време. Затова смятам, че това е средносрочен проект за България, по който определено трябва да се работи.

    В кои сектори според вас бизнесът най-често се сблъсква с недостиг на квалифицирани кадри?
    Това, което виждам от австрийските компании в България, е, че може да се постигне повече в сектора на услугите, в туризма, в металообработването, в мехатрониката и тн.

    Какво показва опита ви в Австрия и в други балкански страни, намалява ли младежката безработица в резултат на въвеждането на дуалната система?
    Всички страни, с които работим, са на прага на въвеждането на системата. Някои все още го обмислят. В Румъния например направиха доста усилия през последните две години. Различни министерства разработват концепции как определен вид дуална система да бъде въведена.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 6 часа
    ТИЗ започва паневропейски интермодален проект с италианската Gruppo UniRetiCon
    Целта е у нас да бъдат създадени различни интермодални платформи
    преди 7 часа
    Авиационният сектор у нас е достигнал на 92% нивото си от преди COVID пандемията
    85% от самолетите на българските авиокомпании са работили на пазари извън България
    преди 8 часа
    Български хляб достига до 10 европейски държави с Lidl
    Пловдивският производител „Хебър” инвестира близо 15 млн. евро в 2 нови производствени линии
    преди 10 часа
    Над 10% ръст на пътуванията на българи в чужбина през февруари
    Увеличават се и посещенията на чужденци у нас, показват данните на НСИ
    преди 12 часа
    Предлагат индустриалните паркове само за един вид производства
    С промените в закона ще бъде създаден нов тип специализиран парк