Зададохме три въпроса към Аник ван Калстър - посланик на Белгия, и Дилян Павлов - основател и мениджър на „Netage Solutions”
Аник ван Калстър - посланик на Белгия, и Дилян Павлов - основател и мениджър на „Netage Solutions”
Думата „иновации” днес се чува все по-често. Присъства както в дневния ред на политиците, така и в плановете на бизнеса. Какво обаче е значението на иновациите? Решихме да попитаме един дипломат и един успешен мениджър предприемач, за да видим близки ли са в своето разбиране за иновации, а и в своите практики в тази област.
Вижте кратките блиц-интервюта с Аник ван Калстър - посланик на Белгия, и Дилян Павлов - режисьор, основател и мениджър на „Netage Solutions” и „Commetric”, специално за Economy.bg преди събитието INNOVATION TALKS на 19 март от 18:30 ч. в Клуба на архитектите, където двамата ще продължат с разговора на тема „Иновации и предприемачество отвъд границите”. Събитието се организира за трети пореден път от Магистърската програма по иновации, предприемачество и финанси на ВУЗФ и The Business Institute.
Какво разбирате под иновация?
Аник ван Калстър: Това е състояние на ума. Постоянно търсиш начини да подобриш своята работа, за да постигнеш по-добри резултати.
Дилян Павлов: Иновацията е реализиране на нова идея, която подобрява ефективността или качеството на един продукт или услуга и води до измерими резултати – било то по-добри продажби или печалба, увеличен пазарен дял или задоволство на клиентите.
Защо иновациите са важни за една компания/държава?
Аник ван Калстър: Живеем в постоянно променящ се свят. Иновациите ни дават възможност да се адаптираме и да се справяме добре в една динамична среда. Като дипломати ние представляваме нашата страна в райони, които много често са доста по-различни от нашия, и понякога се озоваваме в много конкурентна среда. А иновативният подход със сигурност фокусира вниманието върху страната ти и ти помага за постигането на поставените цели.
По време на INNOVATION TALKS, ще говоря например за моя опит като жена - посланик в района на Персийския залив, пристигайки горе-долу в началото на финансовата криза. Гледам назад към този момент с много мили спомени. Тъй като нямаше „модел” на поведение за жена посланик, това беше изключителна възможност за мен по нови начини да „поставя Белгия на картата”.
Дилян Павлов: Иновациите са основата на прогреса, чрез тях се подобряват съществуващите продукти или направо се създават нови. Ние живеем в конкурентен свят – компаниите се състезават за пазарен дял, а страните – за инвестиции. Дори ако една компания (или страна) е водеща, ако тя не иновира, ще бъде задмината от конкурентите си. В миналото това е отнемало повече време, понякога столетия. Днес обаче живеем в един много по-отворен, по-свързан свят, в които информацията се обменя светкавично и промените в конкурентното положение могат – и стават – много по-бързо, в рамките на месеци. Иновациите не са екстра, а задължително условие за оцеляването и просперитета.
Как ръководителите на една компания/държава могат да стимулират иновациите?
Аник ван Калстър: „Поставянето на мостове” е много важна част от моята работа като посланик. В широкия смисъл, разбирайте сближаването на две страни и култури. Но и в по-тесен – много е важно да свързваш хората, като създаваш среда, в която да се срещат личното и институционалното.
За да създадеш такава предпоставка, обикновено трябва да слушаш внимателно какво казват твоите събеседници. Като разбереш какво е важно за тях, с инструментите на дипломацията можеш да създадеш основа и предпоставки хората може да се срещнат и да предприемат стъпки, за да работят и иновират заедно.
Дилян Павлов: Като премахнат бюрокрацията, която забавя прилагането на нови идеи в практиката и като насърчи прилагането им чрез специална политика и фондове.