За предизвикателствата и потенциала на добавената реалност – Емил Цветков, съосновател на компанията за продукти с аугментирана реалност Duard, пред Economy.bg
Български пъзел с добавена реалност навлиза на британския пазар. Иновативното творение е дело на младата българска компания Duard, която произвежда продукти с аугментирана реалност. Очаква се българският продукт да е на пазара във Великобритания за Коледа.
Economy.bg разговаря със съоснователя на Duard Емил Цветков за потенциала и предизвикателства на новата технология.
За идеята
Началото „Стана съвсем случайно - гледах видео в YouTube, стана ми интересно и решихме да разучим тази технология. Когато започнахме, тя не беше на нивото в момента”, разказва Емил Цветков за интереса към технологията за добавена реалност. Duard стартира с детския пъзел с добавена реалност „Червената шапчица”, който предстои да дебютира на пазара във Великобритания. „Започнахме да се занимаваме с добавена реалност преди около две години. Мобилните устройства тогава не бяха достатъчно мощни и почти никой не знаеше какво е добавена реалност. Покрай приложението Pokemon GO технологията вече стана доста популярна. Като цяло обаче хората в чужбина са по-запознати, отколкото в България”, посочва Цветков.
Приказката става реалност „Събрахме екип, който от двама души в началото постепенно се разшири и сега сме четирима. Има много аспекти по създаването на подобен продукт – по него работят програмисти, 3D художници, графични дизайнери и т.н”, обяснява съоснователят на Duard. „Червената шапчица” комбинира традиционния пъзел с технологията „добавена реалност”. След като бъде нареден пъзелът, е нужно да се свали съответното смартфон приложение за Android или за iOS. Погледнат през приложението, пъзелът „оживява” под формата на триизмерна холограма и се превръща в игра.
Децата и новите технологии „Смятаме, че децата най-бързо се адаптират към новите технологии. Като цяло добавената реалност на световно ниво върви в тази посока – да се интегрира към детски продукти”, пояснява Цветков защо са се насочили към детска игра. „Нямаме лоши отзиви. Засега им е интересно. На българския пазар няма нещо подобно”, коментира той интереса на българските деца към пъзела, който се продава на сайта на компанията за 20 лева.
За очакванията за британския пазар
С поглед към Острова „Очакванията са ни във Великобритания да има по-голям интерес, отколкото тук. Защото там хората са по-запознати с технологията. Тук хората виждат пъзел с добавена реалност, но на много от тях не им е ясно какво е това”, обяснява мотивацията да стъпят на британския пазар Цветков. Друг фактор за решението бил, че партньорът на Емил в компанията живее през половината година на Острова. До момента в продукта са вложени 100 хил. лв. „Макар да е детска игра, разработката на пъзела изисква ресурси”, отбелязва Цветков. Финансирането е от лица, които желаят да останат анонимни, допълни той.
За инвестицията и бъдещия продукт
Перспективи „В момента работим над втори продукт, но няма да е пъзел. Ще е за деца, но малко по-големи. Отново ще е с добавена реалност, но няма да е приказка. Ще се фокусираме повече върху играта, защото това задържа вниманието на децата по-дълго време”, подчертава съоснователят на Duard.
Потенциал и предизвикателства на добавената реалност Като основно предизвикателство Цветков посочва факта, че трябва да запознаеш хората за какво става дума. „Правили сме доста опити в тази посока, вкл. с телевизионна реклама, кампания в моловете, чрез Facebook и т.н”.
За добавената реалност като възможности и предизвикателства
Що се отнася до потенциала на технологията, то според Цветков това е бъдещето. „До няколко години може би много от продуктите около нас ще имат някакъв вид добавена реалност. Сега освен в маркетинга технологията се ползва много при инструкции за сглобяване – насочваш смартфона с приложението към разглобен продукт и то ти посочва как да го сглобиш”, обяснява възможните приложения на добавената реалност младият предприемач. Компанията има зад гърба си и кампания за KFC Bulgaria, която използва технологията на добавената реалност. По думите на Цветков въпреки че сега повече се говори за виртуална реалност, тенденцията е добавената реалност да задмине виртуалната. Дали ще се окаже прав, предстои да видим.
Със сухопътния Шенген стоките ще пътуват по-бързо и с по-малко администрация, разходите за бизнеса ще са по-ниски, а хората ще получават по-свежи продукти – Вигинтас Шапокас, управител на BILLA България, пред Economy.bg