събота, 21 май 2022   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    10643 прочитания

    Зелен рай или екоутопия: добре дошли във Вобан

    Вижте как в страната на автомобилните гиганти VW, BMW и Daimler един квартал забранява колите и проправя пътя на енергийната революция в Германия
    20 октомври 2017, 16:59 a+ a- a

    „Правим си света такъв, какъвто ни харесва“. Този надпис от „Пипи Дългото чорапче“ ни посреща във Вобан – квартал в германския град Фрайбург, близо границата с Франция и Швейцария. Хора от цял свят идват тук, за да видят „зеления рай“ на Германия.

    Кварталът си спечели световна слава с екосъобразния начин на живот, зелените улици без коли и с това, че жителите му сами си произвеждат енергия, която дори продават, когато имат в излишък. Посещаваме квартала като част от медийна обиколка по инициатива на Федералното министерство на околната среда, опазването на природата, строителството и ядрената безопасност и консултантската агенция adelphi.

    Журналистката Астрид Майер разказва за предимствата на живота във Вобан
    Това, което веднага прави впечатление на посетителите, е тишината – няма го шумът от автомобили, чуват се само пеенето на птиците, смехът на децата, играещи на воля по улиците, и подрънкването на велосипедните звънци. Автомобилите във Вобан не са забранени напълно. По-скоро кварталът се опитва да ограничи употребата им.
     
    Който иска да шофира тук, трябва да е готов да плати 18 хил. евро годишно за място в един от соларните гаражи в покрайнините на квартала. Освен това автомобилите не могат да преминават по определени жилищни улици, а там, където е позволено, трябва да спазват ограничение на скоростта до човешки ход. С тези ограничения много малко хора все още държат да притежават возило на четири колела.
     
    Най-честият заместител е велосипед. Жителите на квартала могат да разчитат също на удобни трамваи. Добър стимул за ползването на обществения транспорт е и месечната карта, която струва 54 евро и покрива площ от 2850 км. А когато се налага пътуване с автомобил – има и платформи за споделяне на коли (car sharing). „Срещу такса от 5 евро на месец, можеш да имаш гарантирано кола на разположение, когато поискаш“, обяснява Астрид Майер, журналистка от Франция, която живее във Вобан от осем години. Отбелязва, че почти във всеки блок има магазин, което улеснява хората при пазаруването.

    Вабан обаче е много повече от квартал без коли с много зелено пространство за детски игри. Построен върху терен на бивши френски казарми, днес тук кипи живот. Цветни къщи с градини са заменили военните сгради.

     

    Много от тях са плюс енергийни къщи. С други думи те генерират предостатъчно електричество, като продават излишъка на електрическите компании.

     

    Повечето домове си набавят енергия от соларни панели.

    Специални уплътнения на стените от близо 40 см изолират добре апартаментите, така че да няма нужда от почти никакво отопление през студените месеци. Тройни стъклопакети също допринасят за добрата топлоизолация. Сложна вентилационна система пък гарантира, че апартаментите непрекъснато ще имат свеж въздух със стайна температура, дори когато прозорците са затворени.

    „Животът тук има много предимства“, обяснява ми Майер, която живее под наем в един от блоковете в квартала. „Нямам нужда от кола, околността е много спокойна, безопасна и подходяща за отглеждането на деца. Зелено е и си много близо до природата“. Сред плюсовете френската журналистка отбелязва, че не плаща за отопление. „В сравнение с живота ми в Париж преди осем години сега разстоянията, които трябва да изминавам, са по-къси, защото в квартала имам всичко, от което се нуждая. Губя много по-малко време в придвижване. Децата ми са много самостоятелни, могат да ходят сами навсякъде из квартала, защото той е достатъчно сигурен. И е много по-спокойно. Няма стрес“, допълва тя.

    „Трябва да помисля доста, за да намеря някакви минуси“, посочва Майер. „Ще ми се наемите да не се увеличават, защото в противен случай ще стане скъпо да се живее тук. Надявам се също кварталът да остане така – без коли. Защото много ми харесва, че имаме толкова пространство“.

    Доколко обаче е приложим моделът на Вобан в други части на Германия? По думите на един от немските колеги в групата за момента Вобан е по-скоро е изключение и вероятно ще са необходими още доста години преди Германия да нарече себе си „зеленият рай“ на земята.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 22 часа
    Проучване: Първи признаци на консолидация на ритейл парковете у нас
    Споделените пространства се превръщат във все по-важен елемент от офис средата, отчитат от Cushman & Wakefield Forton
    преди 1 ден
    ЕК признава COVID-19 за професионално заболяване
    Вижте работници от кои сектори ще получават обезщетения
    преди 1 ден
    262 нови случая на Covid-19 у нас
    Общият брой потвърдени случаи на новия коронавирус у нас от началото на пандемията е 1 162 986
    преди 2 дни
    DHL Freight отваря нова логистична база в София
    Ще бъдат открити 100 нови работи места
    преди 2 дни
    Основаната от българин Leanplum е придобита от CleverTap
    Офисът в София става вторият най-голям развоен център в новата компания, броят на служителите в България ще се увеличи с 20% до края на годината.