четвъртък, 08 юни 2023   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    5477 прочитания

    Viber: България е един от пазарите, на които развиваме и първо пускаме нови решения

    Българите сме едни от най-интензивните потребители на приложението, казва Даниела Иванова, мениджър „Партньорства” за ЦИЕ в Rakuten Viber
    02 октомври 2018, 11:37 a+ a- a

    Даниела Иванова е експерт в сферата на бизнес развитието с над 6 години опит в start-up и технологичните индустрии. В момента е мениджър „Партньорства” за Централна и Източна Европа във Viber, където развива холистична екосистема от партньори в целия регион. Отговаря за повече от 15 държави, в т.ч. и за България, където е офисът на Viber за региона. Преди това работи като маркетинг мениджър в глобалния офис на SoundCloud в Берлин - там тя съставя и ръководи цялостни кампании за лансиране на нови продукти на дигиталния пазар. Междувременно развива силен нюх към предприемачеството, иновациите и технологиите, който я кара да се върне в България и да търси начин да подпомогне местния бизнес. Срещнахме се с Даниела, за да ни разкаже повече за плановете и проектите на Viber в България и региона. Какво се промени след придобиването на Viber от Rakuten? Как това рефлектира върху българския пазар и предстои ли разрастване на екипа от специалисти в софийския офис? 

    За историята на Viber

    Как Viber израсна и се промени през годините?
    Viber е замислен със съвсем друга концепция. Интересното е, че първоначално неговите създатели са искали да създадат приложение за пускане на музика онлайн. След това те преобръщат идеята и решават, че ще се впуснат в нещо много революционно за времето си, а именно – приложение за комуникация. В началото Viber се използва основно за обаждания, докато днес повечето хора го използват за изпращане на съобщения. И именно тази функционалност продължаваме да развиваме, като стартираме нови продукти, свързани конкретно със съобщенията. Например Communities - уникален по рода си продукт и единственият в приложение за съобщения, който може да акумулира 1 милиард потребители. Той дава възможност на хората да разговарят на различни интересни теми, да споделят експресивна комуникация под формата стикери и гифове и да стриймват видеа директно в приложението. 

    За какво най-често българите използват приложението? 
    Интересното е, че ние сме едни от най-интензивните потребители на приложението. И това е свързано с нашия начин на живот и култура. Знаете, че българите обичат да излизат, да комуникират и да си прекарват добре времето. Това рефлектира и върху  Viber. Българите активно комуникират, разменят снимки и видеа, но се интересуват и от локалното съдържание, което ние предлагаме в приложението. Като например следенето на общността на Владо Карамазов, Андреа Банда-Банда и т.н. Това са уникални аспекти на приложението в България, които не са достъпни никъде другаде и резонират с българския потребител. 

    Как Viber се промени след придобиването от Rakuten?

    Какво се промени след придобиването на Viber от Rakuten и как това рефлектира върху българския пазар? 
    Rakuten е едно голямо семейство с офиси в цял свят. И ние сме част от това глобално семейство. Нещата, които се промениха, са  по-скоро в насока нови знания и споделяне на опит между Rakuten и Viber. Промени се и нашето корпоративно име - Rakuten Viber. Интересното е, че Rakuten означава оптимизъм и това е нещо, което резонира в цялата култура на компанията и съответно в приложението. Ние вече се чувстваме част от това семейство, не само културно, но и от гледна точка на продукт и интеграция. Придобиваме знания и създаваме продукти, вдъхновени от Rakuten. В Азия например стикерите и експресивната комуникация са в много по-напреднало ниво, отколкото в други части на света и ние черпим от този опит. Освен това в бъдеще планираме да интегрираме още повече решения за Rakuten. Те имат финансови институции и онлайн магазин в цял свят, които могат да бъдат интегрирани с приложения за комуникация като Viber. 

    Обмисляте ли навлизане в сферата на търговията?
    Не е задължително. Viber е приложение за комуникация и нашият фокус е върху това. Идеята е чрез нови технологии, каквито например са чатботовете, които доста дълбоко развихме в нашата платформа, да предоставим възможност на бизнесите да си партнират с Viber, за да достигат до потребителите. Независимо дали става въпрос за това да си проверят времето, да си поръчат такси, или да намерят някакъв интересен продукт, който биха искали да споделят с приятели.

    Какво прави офисът на Viber в София?

    Какви са функциите на офиса на Viber в София? Какво прави Viber в България? 
    Аз съм вторият човек, който се присъедини в офиса ни в София и заедно с нашия генерален мениджър за региона Атанас Райков започнахме да развиваме заедно екипа. Пораснахме плавно през последните три години и по същия начин продължаваме да добавяме нови хора. 

    Офисът ни в София е едно страхотно място, на което работят много млади хора с богат международен опит. В момента сме 11 човека, като най-новият член на екипа ще се присъедини съвсем скоро. Продължаваме да растем като екип вече повече от 3 години тук, но и като знания, умения и партньорска екосистема. Основното, върху което сме фокусирани, е да развиваме бизнеса, т.е. партньорската си мрежа в целия регион. Нашият регион се състои от над 15 пазара вече, като само тази година добавихме два нови – Чехия и Словакия. На тези пазари се стремим да развиваме не само партньорската мрежа, но и иновативни решения, за които можем да черпим знания от локално ниво. Всеки пазар е уникален и това е ценното – възможността да вземем нещо местно и да го приложим на регионално или глобално ниво. 

    България е един от пазарите, на които много усилено развиваме новите технологии. Освен че е мястото, където е позициониран офисът ни за региона на ЦИЕ, е и пазар, на който много често развиваме нови решения и технологии. Тук много бързо получаваме обратна връзка – не само от потребителите, но и от бизнесите. Партнираме си с много компании от различни сектори и създаваме различни решения.

    Какви хора са добре дошли в българския офис на Viber? 
    Винаги ще имаме нужда от млад талант, от хора, които имат интерес към новите технологии и опит в дигиталния маркетинг и реклама. Но най-важното нещо е вътрешната мотивация и стремежът човек да расте и да не спира да се обогатява както лично, така и професионално. Но най-вече да успее да се впише в екипа, защото ние сме неразделни и като едно семейство. Всеки знае мястото си и как да помага на другите хора. Подборът на нов член на екипа при нас винаги изисква време, но накрая знаем, че сме избрали правилния човек.

    Как Viber подкрепя космическото образование в България?

    Работите ли с български програмисти?
    Ние имаме екосистема от партньори, които са програмисти. Независимо дали те са на специфични приложения, или имат знания в специфична сфера, както компанията за космически обучения EnduroSat, с която си партнираме. Те например бяха хората, които сами развиха техния собствен чатбот. Работим с различни разработчици в различни сфери, но по странични проекти. Или пък ги наемаме като фрийлансъри и развиват различен тип технологии като чатботове или изкуствен интелект. Ние улесняваме връзката между софтуерни инженери и компании с популярни брандове, с които работим. Свързваме ги и те развиват за тях различни решения във Viber. Като например с EnduroSat, които предлагат космическото обучение. 

    Какво правите с EnduroSat? 
    EnduroSat всъщност е много важен партньор за нас и връзката с тях започна по много интересен начин. Искахме да запознаем българската аудитория, че в България има космическо образование и EnduroSat, като основен инициатор на обучителната програма „Космически предизвикателства“, предоставя тази възможност тук. Това е нещо уникално както за света, така и за нашия пазар. И от друга страна, на обикновения човек му се струва доста недостъпно. Затова заедно с тях започнахме да обмисляме как по-лесно може да достигнем до българския потребител и да споделим с него тази прекрасна възможност. Особено до млади хора, които търсят развитие в момента. И поради големия брой потребители на Viber в България, най-лесното нещо беше да пуснем промоция в приложението за техния курс.  Създадохме и космически стикер пакет, който стана много популярен сред младите хора. Както и чатбот, чрез който хората могат да научат повече за програмата и да кандидатстват за курса. В резултат от нашето партньорство за 2 седмици имахме повече от 100 000 абоната за чатбота и над 3 000 кандидатури за курса. От тях EnduroSat избраха финална селекция от хора, които започнаха курса в края на август.

    Какво предстои?

    Какво предстои? Какви са целите и плановете ви за България? 
    Ще продължим да развиваме Communities, което е нашият най-нов продукт.  Ще се фокусираме и върху развитието на някои нови функционалности в посока преводи, директно в приложението. Както и интеграция на партньори в него чрез чатботове. Но най-интересното нещо за българския пазар, което ще продължи да бъде такова за нас, е стратегическата му роля. Той е важен за нас, за да тестваме нови продукти и функционалности. България е мястото, където най-често пускаме нови функционалности за Viber на глобално ниво. Тук е много лесно да ги тестваме и да съберем обратна връзка. И често нашите партньори в България винаги имат достъп до най-новите технологии, които приложението предоставя. Те са хората, които ни дават обратна връзка и която след това прилагаме директно в нашите продукти.

    Viber не спира да работи върху създаването на нови продукти и функционалности и винаги сме фокусирани върху потребителя и това, което търси като подобрение в приложението за комуникация. Предстои един голям редизайн на приложението, който съвсем скоро ще бъде показан и на българския потребител. Към края на годината вече ще започнем да го тестваме и съм сигурна, че ще изненада приятно потребителите. Ще е много иновативен и футуристичен, вдъхновен както от Rakuten, така и от нашите глобални операции в целия свят. 

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 19 минути
    преди 15 часа
    ЕК предлага бюджет за догодина от 189,3 млрд. евро
    Сред приоритетите му са икономическо възстановяване, стратегическа автономност и създаване на работни места
    преди 15 часа
    Melexis: Планираме до края на 2023 да разширим екипа си в България с още 70 души
    1.1 млрд. чипа е доставил българският екип на Melexis през 2022
    преди 17 часа
    ЕС отпуска 1.23 млрд. за подобряване на психичното здраве
    Около 84 млн. души в ЕС са били засегнати от проблеми, свързани с психичното здраве, още преди пандемията
    преди 18 часа
    Teva инвестира 15 млн. евро в ново производство в Троян
    То ще увеличи работещите в завода до 300 души
    преди 20 часа
    Мусала Софт откри офис в Кайро
    С близо 80 служители компанията позиционира Египет като следващия си голям технологичен център