петък, 24 май 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    7874 прочитания

    Equinix: Искаме да изградим комплекс от центрове за данни в България

    За отварянето на втория дейта център на Equinix в страната и бъдещето на колокационния бизнес разговаряме с двама от ръководителите на компанията - Здравко Николов и Владислав Янков
    14 февруари 2019, 10:39 a+ a- a

    През 2008 г. трима съученици – Здравко Николов, Владислав Янков и Стефан Стефанов, основават независим колокационен изчислителен център за данни в София с финансиране от фонда за рискови инвестиции NEVEQ. Компанията функционира под името 3DC до 2013 г., когато е придобита от английския оператор на центрове за данни TelecityGroup. През 2016 г. глобалният доставчик на взаимосвързаност и центрове за данни Equinix придобива TelecityGroup България и днес компанията функционира под името Equinix България. През пролетта на тази година компанията ще открие втори център за данни в страната ни.

    Какво ще се промени след старта му, как еволюира бизнесът с колокационни услуги през годините, пред какви предизвикателства е изправен днес и какво е бъдещето му? По тези и други въпроси разговаряме със Здравко Николов, изпълнителен директор на Equinix България, и с Владислав Янков, търговски директор на компанията.

    За зараждането на дейта център бизнеса и развитието му в България

    Как се ражда дейта център бизнесът и как се промени с времето?
    Здравко: Исторически колокационният бизнес се е развил от едно важно решение на американското правителство да започне т.нар. телеком дерегулация. Т.е. да раздели AT&T на различни регионални компании, които да осигуряват достъп до инфраструктурата си на техни конкуренти. В световен мащаб тази тенденция се развива и в Европа, включително и в България. Така са заражда този бизнес. Но много кратко след това са се намерили компании като Equinix, строго профилирани в създаването на неутрални съоръжения, които не са част от телеком. Подобни компании са фокусирани преди всичко върху изграждането на такива съоръжения и експлоатацията им. Понастоящем в топ 10 на операторите за този вид услуги няма нито един телеком, колкото и голям да е той. Дори преди 2 години Equinix придоби колокационния бизнес на Verizon – един от големите оператори в САЩ. 

    Каква е ситуацията в България и какви са перспективите за развитие?
    Здравко: Българският пазар е по-различен и на доста по-ранен етап от своето развитие. Въпреки това има неутрален оператор и това сме ние. Има и клиенти, които търсят неутрални комуникационни услуги. В миналото изчислителните центрове се мащабираха на базата на тяхната площ. В началото на 90-те години започна стандартизирането на оборудването в шкафове и към 2000-та година площта беше заместена от плътността, т.е. от киловатите на самите съоръжения. А последните 5 години са белязани във все по-голяма степен от индекса на взаимосвързаност. Т.е. всяко едно такова място е толкова интересно, колкото посоки може да хванеш в света директно към някои от ключовите доставчици. Както всички сериозни анализатори на ИТ пазара очакваха, облачните услуги се развиват постепенно, като дори и най-консервативните и най-големите започват с онези услуги, които не са чак толкова критично важни за тях, регулирани и ограничени. И постепенно, когато се убедят, че изборът им предполага висока информационна сигурност, надеждност, вярна цена, правилен път за миграция, скалируемост и т.н., започват да изваждат и много по-ключови неща. В този процес на преход от ключово значение е и взаимната свързаност. Т.е. до кого физически можеш да се закачиш и кои са онези оператори като брой, количество, скорост и т.н., които може да добиеш на съответно място.

    За глобалния бизнес на Equinix и ролята на България

    С колко дейта центъра разполага Equinix по света и какви са функциите на българския офис?
    Владислав: За своите 20 години, откакто съществува Equinix, тя присъства на 53 различни пазара. Към момента разполага с над 200 дейта центъра в цял свят – Северна Америка, Латинска Америка, Европа, Азия, Австралия и т.н. България е една от тези точки. 

    С годините страната ни се изгради като телекомуникационен хъб на целия регион. В софийския дейта център имаме телекоми от 16 различни държави около нас. От Близкия изток, през Кавказ, Северна Африка, до всичките ни съседни страни. Най-близкият европейски дейта център на Equinix се намира в Мюнхен, но това е страшно далеч от телекомуникационна гледна точка. Фактически ние покриваме регион от 270 милиона потребители заедно с нашите колеги от Турция. 

    Българският офис е един от най-малките в корпорацията, като към момента сме 15 души. Имаме основно инженерни специалисти, които отговарят за поддръжката и изграждането на инфраструктурата. 

    Какви са клиентите на Equinix?
    Владислав: Equinix е започнала своя генезис със свързването на телеком оператори. Но през годините това се промени. Вече големите доставчици на облачни услуги, hyperscaler-ите, както и корпорaтивният сектор са основен фокус. В България от старта на нашата дейност в ранната 2010 година ние сме фокусирани върху големите бизнес клиенти. 

    Здравко: Практически почти всички големи банки са при нас, повечето застрахователни компании, огромна част от фирмите за софтуерен развой, ютилити компании и др.

    За клиентите и ползите от един съвременен дейта център за компаниите

    Какво представлява един съвременен център за данни и какви са ползите от него за компаниите?
    Владислав: Изграждането на надеждна инфраструктура понякога е доста скъпо и отнемащо време мероприятие. В София и в страната се построиха много нови и красиви офис сгради, откриха се много нови производства. Но дейта центърът се превърна в сърцето на един бизнес. Спирането му дори и за минута означава спиране на цялата дейност на компанията. За да съхранява някъде своите ИТ ресурси, една компания трябва да направи големи капиталови инвестиции. Това, което ние успешно правим, е да разбием тази инвестиция в много по-дълъг период от време и на много по-голям мащаб. Напълно нормално е днес компаниите да изнасят част от дейностите си. И дейта център инфраструктурата е една от тези дейности. Ние сме горди, че вече 9 години не сме имали никакъв проблем с нея. 

    Здравко: Когато през 1998 г. се прибрах да живея отново в България, най-модерното нещо беше човек да започне работа в американска ИТ компания, която продава софтуер и хардуер в областта на информационните технологии – HP, Microsoft, Cisco, Oracle и т.н. Днес най-вълнуващото нещо, което човек, решил да се посвети на информационните технологии, може да направи, не е да започне в такава компания, а в иновативен, креативен и интересен стартиращ бизнес. Хората не знаят много за тях, тъй като те не са създадени с български пари и не работят за българския пазар. Те участват единствено на пазара на ток и на интернет. И хората, които работят в тях, започват да се учат на неща, които тепърва се създават. Това мен много ме радва, защото в България само няколко хиляди души работят в ИТ сектора, а всъщност 8-9% от БВП се създава от тези компании. Това е положителна тенденция и аз съм радостен, че бизнесът, който ние сме стартирали, по някакъв начин осигурява възможност на такива компании да се развиват успешно. Това, че те са избрали да си партнират с такива фирми като нас, ги прави глобални. 

    За предимствата на ориентираната към взаимосвързаност архитектура

    Какви са предимствата на ориентираната към взаимосвързаност архитектура спрямо традиционната ИТ архитектура?
    Владислав: С еволюцията на интернет еволюират и много от услугите. Едно време беше модерно компанията да е централизирана, всичко да ходи като интернет комуникации и вътрешни мрежи към една точка. В модерния свят обаче приложенията трябва да се намират максимално близо до крайните потребители. И времезакъснението до тях също е много важно. Например ако дейта центровете на един огромен доставчик на облачни услуги от ранга на Microsoft или Amazon се намират в Ирландия, то за българския потребител Ирландия е на 4,5 часа със самолет и повече от 3 хил. километра оптично разстояние. Т.е. времезакъснението за ползването на тези услуги е много голямо и невинаги българските потребители могат да ги ползват много добре. Това, което Equinix вижда като бъдеще на развитие на свързаността, е, че все повече клиенти започват да се свързват взаимно с други свои партньори, за да извършват своята дейност. И се опитват да правят това в максимално близко разстояние в рамките на една метромрежа на една география. Според нашите данни тези взаимовръзки между бизнесите и хората ще задминат съвсем скоро глобалната интернет свързаност като такава. Разбира се, че за вас е много по-удобно да имате достъп до Facebooк тук, локално, и да споделяте съдържание с други български потребители, отколкото за всяко нещо да ходите в Силициевата долина и да се връщате като потребител. Отнема време, ресурси и изживяването на потребителя не е същото. 

    Защо центровете за данни са важни за реализирането на стратегията за дигитална трансформация?
    Владислав: Мащабът определя всичко. В модерния свят вече е много трудно всеки да си е самодостатъчен. Повечето компании се опитват максимално да променят начина, по който правят бизнес, и да оптимизират своите дейности. В Equinix ние ползваме над 60 платформи за облачно базирани решения – от човешки ресурси, през предвиждане на продажбите, до автоматизация на фактурирането и всички финансови процеси. Ние сме аутсорснали тези неща в облачно базирани платформи на компании, които се намират в нашата инфраструктура. Модерният бизнес ще се промени и той трябва да се фокусира върху това, в което е най-силен. Било то върху маркетинга и продажбите или съответното производство. ИТ инфраструктурата става все по-сложна и е все по-трудно да бъде поддържана, тъй като защитата ѝ изисква много ресурси и ноу-хау. Това, с което ние можем да помогнем, е да съберем всички тези компании от една екосистема на едно място. Така например по-голяма част от компаниите от автомобилната индустрия живеят някъде в Equinix, лесно се свързват помежду си, оптимизират процесите си и времето, за което стигат до пазара. 

    Как гарантирате непрекъсваемост на услугата?
    Владислав: Equinix предоставя физическата инфраструктура и ние осигуряваме на нашите клиенти непрекъсваемост на техните услуги. Ние не предоставяме услуги, свързани с данните на нашите клиенти. Нашите клиенти предоставят тези услуги.

    Това, което можем да гарантираме, е, че прецизната климатизация и електрозахранването няма да спрат. Няма никакво значение колко скъпо оборудване някой ще си купи. Много по-важна е планираната и превантивна поддръжка на това оборудване. Нашият екип, който се запази същият след придобиването, влага ежедневни усилия да поддържа десетките системи, които позволяват на един дейта център да работи и клиентите да не разбират, че той съществува.  

    За втория дейта център на Equinix

    В края на миналата година обявихте, че ще отворите втори център за данни в София. На какъв етап е проектът и какво ще се промени след откриването му? 
    Владислав: Когато стартирахме нашата компания през 2008 г., имотният пазар се беше свил. Тогава имахме огромното желание да построим дейта център на зелено, да купим парцел и да изградим цялата инфраструктура. Но не ни стигна времето и тъй като ползвахме венчър финансиране, беше доста по-рисково. Затова закупихме стара телефонна централа, в която се намираме в момента. Но нашата мечта да построим дейта център на зелено остана и е на финала да се сбъдне. Equinix повярва в България и в екипа ни и в момента завършваме първата фаза от нов, изграден с най-модерни технологии дейта център. След откриването му ще имаме пет пъти по-голям мащаб от сегашния и ще може да обслужваме много по-голям брой клиенти от региона. И най-важното – ще свържем българските дейта центрове с дейта центровете на Equinix по цял свят. 

    Каква е инвестицията?
    Владислав: Инвестицията в първата фаза на дейта центъра, който ще бъде готов през пролетта, е 19 млн. долара. А в следващите фази – значително по-голяма. Ние сме една от големите американски инвестиции тук. 

    Какво ще се случи с първия център за данни?
    Владислав: Първата локация ще продължи да функционира, тя е на 95% заета с клиенти. А новата локация се намира на 900 метра от нея, което не е никак далеч. За Equinix това е един комплекс, който започваме да създаваме тук в страната. Ние вярваме, че нашият регион тепърва ще расте и ние ще успеем да спомогнем за този ръст в ИТ, като увеличаваме все повече нашите дейта центрове.

    За бъдещето на колокационните услуги

    Какво е бъдещето на колокационните услуги?
    Здравко: Колокационните центрове са бизнес с недвижими имоти. Т.е. със сигурност е много важно да има достъпно голямо количество енергия, резервиран достъп на оптичен сервитут, отсъствие на промишлени или естествени рискове като магистрали, релси, язовири, летища и т.н. Така че в дългосрочен план тези неща със сигурност ще се развиват. Предстои много голям ръст на данните, които всеки един от нас продуцира с колата си, мобилния си телефон, хладилника и т.н. Това колосално количество данни трябва някъде да се съхранява и обработва, за да предоставя услуги и решения. Така че ръст по отношение на обема със сигурност ще има. Друг е въпросът с възвръщаемостта на този ръст. Когато ние започвахме бизнеса си, сделки от порядъка на 50-80 киловата бяха много голяма възможност. Не само за България, но и в Европа. В момента на масата на старшите мениджъри в такива компании сделки под половин мегават въобще не се разглеждат. Този огромен ръст и голямата динамика в услугите предполагат и сериозен натиск. Защото тези, които купуват в такива количества, са наясно, че са големи и имат очаквания тяхната покупателна сила да се трансферира в по-изгодни цени. При всички положения това е дълга игра, която човек може да играе единствено и само ако е безкрайно фокусиран върху тази дейност. Ако това е част от портфолио от хиляди други неща и разчиташ, че нещото, което виждаш като незабавна възвръщаемост в рамките на година-две, ще се запази в следващото десетилетие, по-вероятно е съвсем скоро да продадеш бизнеса си или той да стане губещ.

    За предизвикателствата пред дейта център бизнеса

    Кои са най-големите предизвикателства пред дейта център бизнеса?
    Владислав: Дейта център бизнесът се промени много през последните 20 години. В миналото дейта центърът се мереше в квадратни метри и устройствата използваха много малко електроенергия. Когато през 2009 г. построихме нашия първи дейта център и го пуснахме през 2010 г., ние бяхме заложили максимално 10 киловата на шкаф плътност и външна околна среда от порядъка на 35 градуса през лятото. За тези близо 10 години наблюдаваме сериозна промяна на климата и температурите в глобален мащаб. Затова ние предвиждаме, че температурите в новия център ще са със 7.5 градуса по-високи. Това означава, че в България ще стане доста по-топло и климатът ще бъде много по-променлив с резки отклонения. Това изключително много влияе на дейта центъра, тъй като в сградата ние поддържаме прецизна температура и влажност. Да, влияем се от външните условия и те се променят неизбежно, колкото и да не ни се иска. 

    От обратната страна на монетата пък компаниите, които произвеждат хардуер, успяват във все по-малко място да сложат все по-големи мощности. И това, което ние виждаме в момента от 10-20 киловата на шкаф, в бъдеще с новите технологии ще може да стига до 30-50 киловата на шкаф. Т.е. най-големите предизвикателства ще бъдат на тема охлаждане, а не толкова захранване на техниката. Ток има достатъчно, ние дори ползваме зелена енергия и от нея тепърва ще има нови инсталирани мощности. Проблемът е с охлаждането. Да, задават се нови технологии, дали ще са квантови компютри или нещо друго, но охлаждането на хардуера, който става изключително високо производителен, ще бъде основен проблем в дейта центровете. И наличието на високоскоростни мрежи до крайния потребител прави възможно централизирането на цялата информация в рамките на един град да става в няколко дейта центъра. 

    Как тези тенденции ще се отразят на пазара?
    Владислав: В бъдеще всеки от нас ще произвежда ужасно много данни. Дрехите ни ще мерят нашата температура и физиологическо състояние, лещите ще снимат всичко в огромна разделителна способност... Всеки човек ще бъде движещ се терабайт, два, три... десет на ден и тази информация трябва да се съхранява и обработва някъде. И дейта центровете ще бъдат това място. Ние предвиждаме, че ще има все по-голямо окрупняване на този пазар и все по-малки играчи няма да могат да поддържат ръстовете на големите, тъй като мащабът е изключително важен в този бизнес. Големите компании имат собствени хардуерни платформи, собствени операционни системи и разработки в тази сфера и за тях е много по-лесно да пускат по 10-20 хиляди сървъра на месец. Нещо, което една локална българска компания, дори европейска, занимаваща се с облачни технологии или хостинг, е много трудно да прави.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 22 часа
    Eldrive започва да изгражда собствени зарядни паркове за електромобили
    Освен зарядните станции в парковете ще има кафенета и магазини
    преди 24 часа
    „Смарт Органик“ вече се търгува на основния базар на БФБ
    Тя е първата компания, преминала от малкия пазар beam на основния Standard на Борсата
    преди 1 ден
    JYSK открива още 2 нови магазина у нас
    От началото на 2024 до сега бяха открити обекти в Елин Пелин, Равда и Асеновград
    преди 1 ден
    Инфлацията във Великобритания с по-малък от очакваното спад
    През април показателят е с почти 1% по-нисък спрямо март
    22 май 2024, 13:06
    Пазарът на индустриални площи в София навлиза в нова фаза
    Пазарът на производствени и складови площи в София забавя темпото си в началото на годината, а наемните нива се стабилизират за първи път от края на 2021, сочи нов доклад на Cushman&Wakefield Forton