петък, 29 март 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    6618 прочитания

    Българи разработват иновативна технология за автомобили в американската фирма „Абалта Технолоджис“

    Повече за продукта WebLink, технологиите и какви хора търси компанията, научете от Павел Станкулов – СТО на Abalta Technologies
    18 ноември 2021, 15:22 a+ a- a

    Павел Станкулов – СТО на Abalta Technologies

    Павел Станкулов е Chief Technology Officer на американската компания разработчик на софтуер за автомобили – „Абалта Технолоджис“. Той живее в Сан Диего от началото на 2000 и работи в различни компании за разработка на софтуер, цифрови карти и GPS системи.

    През 2006 се присъединява към „Абалта Технолоджис“ и помага на компанията да организира и отвори офис в София.

    Колко души работят за компанията в София, какви продукти разработват, с какви технологии работят и какви са плановете на компанията, разказва Павел Станкулов – СТО на Abalta Technologies. С него поговорихме и къде е по-трудно да се намерят ИТ специалисти – в София или Калифорния, какви са заплатите и как се е развила ИТ индустрията за 20 години в България.

    Г-н Станкулов, разкажете ни за „Абалта Технолоджис“ – кои са основните Ви продукти и услуги?
    „Абалта Технолоджис“ е американска компания, която е водещ разработчик на софтуер за автомобили. Ние специализираме в инфотейнмънт системи. Това е основното устройство в колата, където са радиото, мултиплейърът, навигационната система, главният компютър. Също предлагаме решения за свързване в интернет и достъп до облачните услуги.
    През 2016 фирмата беше купена от Zenrin, която е най-голямата японска фирма за създаване и публикуване на цифрови карти за Япония. Техните карти се използват от всички автомобили, които се продават в Япония. Нашата фирма оперира като независима компания.

    Кои са Вашите клиенти?
    Разработваме софтуер по поръчка за други фирми, също така предлагаме и свои решения. През годините сме работили с над 100 различни компании, имаме над 800 успешни проекта. Работим с клиенти от целия свят. Имаме подписани договори за конфиденциалност, но мога да кажа, че нашите решения се ползват в aftermarket продукти от фирми като Pioneer, Sony, JVC, KENWOOD. Друг наш голям клиент е фирмата Sirius XM, която е доставчик на сателитно радио и продуцент на мултимедия за цялата Северна Америка.

    Откога Вашата компания има представителство в България и по какви проекти работят хората в София?
    Самата компания е създадена през 2003, а от 2006 имаме офис и в София. Основният продукт, по който работят нашите инженери в София, се казва WebLink. Той позволява автомобилните системи да се свързват с интернет и да ползват смарт телефона на потребителя. Този продукт има голям успех в развиващите се пазари – Азия, Латинска Америка, Близкия изток, където се предлага като опция в новите автомобили на Honda, Mitsubishi, Toyota, Subaru. Специално продуктът WebLink е разработен и се поддържа почти изцяло от българи. Нашите специалисти в София са тези, които разработват новата функционалност и поддържат клиентската интеграция на продукта.

    Колко души са в офиса в София и какъв тип специалисти са?
    Офисът ни в София е около 25 служители, като има почти всички позиции, както и в САЩ – програмисти, QA, мениджъри проекти, мениджъри на продукти, клиентски мениджъри и административни роли. Общо фирмата е 90 души, като болшинството от тях работят в Сан Диего – Калифорния.

    Колко са ИТ хората в софийския офис и с какви технологии работят?
    Основно хората в София са програмисти и QA специалисти. Технологиите, по които се работи основно, са мобилни приложения за Android и iOS, embedded development, C++, web и Flutter приложения, софтуер за Android Automotive OS. Едно от предимствата на нашата компания е, че ние работим по интересни технологии. Пример за това са свързаните автомобили (connected vehicles), които са следващият технологичен скок в областта на IoT. Модерните автомобили се смятат за IoT устройства и технологиите в тази област се развиват много бързо. От една страна, като хардуер автомобилните системи са малко по-консервативни, защото те трябва да могат да работят при екстремни ситуации – ниски температури, вибрации, шум и т.н. И в същото време темповете на развитие на софтуера за автомобили и свързаните с тях услуги са бързи. Това прави разработката на софтуер за такива системи по-предизвикателна. От друга страна, това прави нашата сфера интересна за инженерите, които работят в нея. За да помогнем на нашите служители в този процес, фирмата осигурява седмични тренировъчни сесии, в които те получават възможност да учат нови технологии.

    Имате ли планове да се разширявате в София?
    Да. Ние и в момента търсим хора. Сега искаме да назначим още 10 програмисти, хора с опит със C++, Android и iOS. Също търсим и проджект мениджъри. Основно търсим хора с поне 2-3 години опит, но сме готови да приемем и хора с потенциал, които скоро са завършили.

    Разкажете повече за WebLink – как работи?
    WebLink е разработен почти изцяло от българи и се развива от българския екип. Това е система за мобилни устройства, която позволява приложенията от смартфона да се прожектират и контролират от екрана на колата. За крайния потребител изглежда, че работи с приложението на самото устройство в колата, но то е на телефона. Така е, защото потребителят може да продължи да ползва екрана на телефона независимо от екрана на колата. По този начин, чрез нашето решение, коли с по-слаби системи могат да използват компютърната мощност на смартфона, както и връзката му с интернет. Така автомобили от по-нисък клас, с по-евтина инфотейнмънт система, може да изглеждат като скъпите модели. И както споменах, WebLink се предлага в aftermarket системите от компании като Pioneer, Sony, JVC, KENWOOD и се продава в целия сват. WebLink е популярна опция в новите автомобили в развиващите се пазари в Азия, Латинска Америка и Близкия изток, а колите са Honda, Mitsubishi, Toyota, Subaru.
    Една специфична функция, която прави този продукт популярен сред потребителите, е WebLink Cast. Това е режим, който позволява всяко приложение от телефона Android или iPhone да се дублира на екрана на колата. Това, което се вижда на дисплея на телефона, е същото, както и на този в колата. Нашата система е единствената на пазара, която поддържа видео плей. Потребителят може да гледа YouTube видео например, докато е паркирана колата, или да слуша YouTube аудио, докато колата е в движение. Предимството за нашите клиенти – автомобилните производители, е, че те могат да променят потребителския интерфейс, така че да отговаря на техните приложения, които те вече имат в колата, т.е. да изглежда като разширение на тяхната система.

    Всички казват, че е трудно да се намерят ИТ хора. Вие имате поглед на технологичния сектор в България и Калифорния и можете да сравните пазара на труда. Къде е по-трудно да се намерят хора?
    В България определено е по-трудно, защото пазарът е по-малък. В Калифорния има повече кандидати, защото е по-голяма като територия и също е привлекателна дестинация за цяла Америка, както и за специалисти от други държави. Но и в Калифорния е трудно да се намерят добри специалисти, защото и ИТ фирмите са много. Това, което е положително за България, е, че нивото на специалистите е високо. Ако в Америка е имало някакво предимство в достъпа до информация, то вече не съществува. Информацията е достъпна за всеки човек от всяка точка на света. Особено след промените във връзка с пандемията тази тенденция се засили. Например вече почти всички конференции са виртуални.

    Т.е. Вие продължавате да виждате потенциал за развитие в България въпреки ограниченията на по-малкия пазар?
    Да, определено. Специално в нашата фирма не правим разлика между екипите в САЩ и България. Нивото на служителите е много високо и на двете места. Българският екип се ползва с голямо уважение от американските си колеги. Като пример мога да дам ключовата конференция на Apple в Купертино, на която преди пандемията изпращахме колеги от София. Въпреки че е по-удобно и евтино да отидат хора от Сан Диего, дадохме шанс на представители на българския екип да се запознаят с новите Apple и Mac технологии.

    Бихте ли направили сравнение на заплатите в България и Калифорния.
    Като абсолютни числа в Калифорния заплатите определено са по-високи, но тук разходите за жилище (наем или ипотека), транспорт, електричество, храна, медицински осигуровки, почивки и т.н. са многократно по-високи от тези в България. Като се вземе това предвид, както и ниските данъци в България, според мен стандартът на живот за ИТ специалистите в България е съизмерим с този в Калифорния.

    В момента Вие как работите предвид ковид?
    В момента сме в хибриден режим и в България, и в САЩ. Комуникацията е много добра, използваме Slack, Jira, имейли. Имаме няколко часа, в които работното време на двата офиса се засичат. Засега планираме да запазим този режим на работа и след ковид.

    Каква е ситуацията в Сан Диего, животът връща ли се към нормалното?
    Да, тук вече е по-нормално, случаите намаляват и хората се връщат към нормален живот. В ИТ индустрията много от служителите предпочитат да работят от вкъщи. Нашите планове са да запазим хибридния модел – няколко дни в офиса, няколко дни вкъщи. Вие сте от 20 години в САЩ.

    Как се разви българската ИТ индустрия за това време според Вас?
    Всеки път, когато се прибирам в България, ми е много приятно да видя как расте българската ИТ индустрия – от новите и модерни офис сгради до навлизането на нови за пазара световни компании и такива, които разширяват дейността си. Колеги споделят, че има и силна стартъп среда, което ме радва. Когато през 2006 ние отворихме офис, беше началото на развитието на България като център за разработка на софтуер за автомобилната индустрия. Оттогава се разви и наложи като локация, което е много хубаво. Много ми е приятно, когато се срещам с други компании в САЩ и научавам, че и те имат екипи в България. За българските мащаби ИТ индустрията впечатлява с това, което е постигнала през последните 20 години.

    Повече информация за компанията и свободните позиции в момента вижте в профила на Абалта Технолоджис ЕООД в JOBS.bg тук

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 9 часа
    ТИЗ започва паневропейски интермодален проект с италианската Gruppo UniRetiCon
    Целта е у нас да бъдат създадени различни интермодални платформи
    преди 9 часа
    Авиационният сектор у нас е достигнал на 92% нивото си от преди COVID пандемията
    85% от самолетите на българските авиокомпании са работили на пазари извън България
    преди 11 часа
    Български хляб достига до 10 европейски държави с Lidl
    Пловдивският производител „Хебър” инвестира близо 15 млн. евро в 2 нови производствени линии
    преди 12 часа
    Над 10% ръст на пътуванията на българи в чужбина през февруари
    Увеличават се и посещенията на чужденци у нас, показват данните на НСИ
    преди 14 часа
    Предлагат индустриалните паркове само за един вид производства
    С промените в закона ще бъде създаден нов тип специализиран парк