сряда, 04 декември 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    1800 прочитания

    73% от професионалистите в България използват изкуствен интелект

    43% от компаниите потвърждават внедряването на инструменти за изкуствен интелект в работата, показва проучване на Телерик Академия
    24 януари 2024, 14:40 a+ a- a

    Снимка: Телерик Академия

    73% от професионалистите в България използват изкуствен интелект на дневна база или поне веднъж седмично, но 96% от тях не му се доверяват напълно. Това показва проучване на обучителната организация Телерик Академия за степента на навлизане на изкуствения интелект сред компании в България.

    Проучването е проведено сред общо 150 професионалисти с различен опит и позиции и има за цел да определи каква е степента на използване на инструментите за изкуствен интелект както на индивидуално ниво, така и на ниво компания, какви са най-честите им приложения, заплаха ли са за професиите в бъдеще или по-скоро помощник.  

    52% от анкетираните подчертават значението на това да разбират как ефективно биха могли да интегрират големи езикови модели (LLMs) в ежедневните си задачи. Интересен факт е, че въпреки широкото навлизане на LLMs в бизнеса, те се използват много повече в по-малки компании или от хора на по-високи позиции.

    83% от професионалистите разпознават LLMs като основни инструменти за повишаване на ефективността и креативността си, като най-честите техни ползватели отчитат, че спестяват средно по 4.39 часа на седмица. Сред силните страни на LLMs са признати генерирането на текстове и езиковите преводи, но хората са склонни да оценяват по-високо качеството на генерирани от ИИ резултати извън сферата на техните основни компетенции. 

    96% от респондентите посочват, че се налага да адаптират предложените от ИИ решения преди да ги приложат, а над 50% изразяват липса на увереност в ефективното използване на LLMs. Същевременно 85% от преминалите обучение отчитат по-голяма сигурност в знанията си относно инструментите за изкуствен интелект. В България все още много малко служители търсят активно обучение (~23%) или вече са били на такова (27%). 

    На ниво компания 43% потвърждават внедряването на инструменти за изкуствен интелект в работата, само 24% имат планове да започнат да прилагат LLMs и едва 18% отчитат високи инвестиции в посока ефективно използване на такива инструменти. Като основни предизвикателства са посочени сигурността и защитата на личните данни (54%), качеството на данните (44%) и липсата на служители с нужните умения (33%). 

    Служителите играят съществена роля в процесите по внедряване на инструменти за изкуствен интелект в компаниите. 44% гледат на тях по-скоро като възможност, а не като заплаха. LLMs представляват значителен потенциал за революционизиране на работните процеси, но, за да се възползват в пълна степен, компаниите следва да инвестират в инфраструктура и обучения, така че гарантират адаптивността на таланта към променящия се пазар на труда. 

    „Големите езикови модели (LLMs) постепенно ще се превърнат инструмент, който ще бъде повсеместен така както са Word, Excel и браузъра. За разлика от конвенционалните инструменти, LLMs могат да генерират, управляват и анализират всяка форма на данни – текст, звук, пиксели, произволен код, почти всичко. Те са универсални, а това ни кара да вярваме, че ще се разпространят още по-бързо и ще окажат влияние върху всяка професия. Най-важното обаче е да използваме инструментите за изкуствен интелект ефективно, така че те да работят заедно с нас, а не вместо нас.“ – сподели Александър Китов – Вицепрезидент Продукти в Телерик Академия, по време на представянето на резултатите от доклада. 

    „Като се има предвид това потенциално бъдеще, ние нямаме друг избор, освен да образоваме нашите курсисти за потенциала на тези инструменти и да гарантираме, че завършилите Телерик Академия продължават да изпреварват конкурентите си на пазара на таланти.“ – допълни още той.

    „Процесът по повишаване на уменията и преквалификация излиза на преден план в дневния ред на компаниите и е важен елемент за техния устойчив успех. Той се налага от бързо променящите се технологии, автоматизацията и навлизането на изкуствения интелект. (Почти) всяка професия ще бъде засегната и променена. Търсенето на „ръчни“ умения ще се намали с близо 60%, докато търсенето на технически умения ще се увеличи с 50%. Организациите ще се стремят да повишават уменията на служителите си, за да увеличат своята ефективност, а самите служители ще търсят нови знания, за да бъдат конкурентни и гъвкави на променящия се пазар на труда.“ – подчерта  Александра Мечкова – Главен Изпълнителен Директор на Телерик Академия. 

    „Във времена на икономическа несигурност и парадокси, в които циклите на бум и спад изглежда се случват с изключително бързи темпове, можем да бъдем много песимистични или много оптимистични за това какво ще се случи през 2024 г. - дали тя ще бъде година на задълбочаваща се рецесия или на нов положителен суперцикъл в икономиката. При всички положения повишената производителност на компаниите е единственият начин те да останат конкурентни на глобално ниво. Това може да се случи чрез промяна на начина на работа, повишаване на компетенциите на служителите и инвестиции в капитал, технологии и иновации, така че да бъдат компенсирани по-високите цени, заплати и лихви.“ - посочи Росен Иванов  - Съосновател и Управляващ Партньор на BlackPeak Capital.

     
    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 17 часа
    Стойността на глобалният пазар на Cloud ERP ще достигне $57,17 млрд. през 2024
    Сегментът на малките и средни предприятия се очаква да регистрира най-високият средногодишен темп на растеж, според Fortune Business Insights
    преди 18 часа
    Най-големият ритейл парк в Пловдив отвори врати
    Първите магазини в новия търговски комплекс „Парк Макс Ритейл Парк“ вече са отворени
    преди 18 часа
    Черният петък мина онлайн
    Потребителите в САЩ са похарчили $10,8 млрд. за онлайн покупки, което е над 10% ръст спрямо миналата година
    преди 20 часа
    3,7 млрд. лв. е дупката в бюджета в края на ноември
    Приходите за месеца превишават разходите с близо 300 млн. лв.
    преди 22 часа
    САЩ с нов кръг ограничения, свързани с производството на чипове в Китай
    Това е третият кръг мерки в рамките на 3 години
    преди 2 дни
    Канада обвини Google в създаване на рекламен монопол
    Делото прилича на заведеното в САЩ и цели разделяне на бизнесите на технологичния гигант