Какви курсове за деца предлага образователната организация и как интегрира AI в обучението им – Николай Цонев, съосновател на веригата школи у нас, пред Economy.bg
Веригата школи по програмиране и креативни дейности Logiscool обяви наскоро, че разширява образователната си мрежа в България. След София и Пловдив, франчайз веригата сега стъпва и във Варна и Плевен.
Основаната през 2014 в Унгария обучителна верига отбеляза неотдавна своя 10-годишен юбилей. Днес организацията присъства в над 30 държави на всеки континент с подкрепа от над 200 франчайз локации. През програмите на Logiscool са преминали над 210 000 ученици, а целите на основателите на компанията са в рамките на няколко години 1 000 000 деца по целия свят да вземат участие в курсовете ѝ, които въвеждат младежите в дигиталния свят.
С колко школи и в кои градове присъства Logiscool у нас, какво отличава организацията от другите школи по програмиране за деца в България, как работи франчайз моделът, как привличате партньори и преподаватели, какви курсове предлага, как интегрира AI в обучението на децата, кои са уменията и професиите на бъдещето, кои работни места могат да бъдат заменени и кои са устойчиви на AI – тези и други въпроси коментирахме с Николай Цонев, съосновател на веригата школи у нас.
Г-н Цонев, отпразнувахте 10-и рожден ден наскоро. Каква е равносметката за този период?
Нови знания, много деца, променяне на бъдещето и нагласата им. Logiscool е основана през 2014 в Унгария. През 2019 ние започнахме с първата пилотна локация и образцов обект в „Лозенец“. Гордеем се с постиженията и че се превърнахме в пионер в дигиталното образование и програмирането за деца от 1. до 12. клас. Гордеем се с методологията и с темите, които засягаме, защото вярваме, че те са важните за децата и че те ще допринесат за тяхното развитие и реализация в бъдеще, независимо дали искат да се занимават с програмиране, или с нещо друго.
С колко школи и в кои градове присъствате?
В София имаме 5 франчайз партньора с 9 локации и в момента предстои отварянето на най-новата в „Овча купел“. Имаме партньори в Пловдив, във Варна и предстои отваряне в Плевен.
С какво Logiscool се отличава от останалите школи по програмиране за деца в България?
Отличаваме се с набора от инструменти, които използваме, и със собствените платформи. Scoolcode – международно наградена платформа за развитие на деца с блоково програмиране, след това трудният преход от блоково към текстово програмиране и навлизането в писмените текстови езици като Python, JavaScript, C#. Вярваме, че всяко дете е различно и нашата цел е да им дадем възможност да пробват и намерят своето. Защото не всяко дете трябва да стане програмист, но всяко трябва да има възможността да се реализира в бъдеще и знанията, които получи при нас, да му помогнат за тази цел. Точно затова наборът ни от инструменти – платформата Scoolcode, порталът MyLogiscool, който е педагогически издържан, така че децата да отделят време сами да се упражняват и да създадат нещо, е изключително важен. Тези инструменти, както и темите, които засягаме – програмиране на апликации за мобилни устройства, видео продукция, YouTube студио, работа с образователните програми Minecraft, Roblox, програмирането, 3D игрите, виртуалната реалност, изкуственият интелект, работата с бази данни и тяхното филтриране, обработване и анализиране – цялата тази комплексика ни прави различни. Както и педагогическият екип от над 23 души, който подготвя тези материали да са педагогически издържани и напаснати спрямо възрастта на децата. Освен тях имаме и ИТ специалисти, които следят тенденциите, за да може да задържим статуса ни на лидер и иноватор в дигиталното образование за деца от 1. до 12. клас.
Това ли са основните курсове, които предлагате?
Имаме 28 курса и 33 теми за летните ни лагери. Децата могат да пробват курсове по програмиране, изкуствен интелект, обработка на данни, апликации, както и работилници за 3D дизайн, който след това могат да принтират. Имаме и работилници по дигитална илюстрация, правене на Minecraft модове и др. Палитрата на Logiscool е голяма, защото всяко дете е различно. Не на всяко ще му хареса роботиката, дигиталната илюстрация или програмирането. Затова детето трябва да има основните знания, за да разбере как функционира дигиталният свят около него и съответно да може да избере това, което за него е най-важно и интересно.
Какви са Вашите наблюдения – увеличава ли се интересът на децата към програмиране и роботика?
Определено децата имат изключително голям интерес, но родителите играят огромна роля. Все още някои от тях имат стереотипи относно програмирането, че може да е скучно, да е свързано със седене на компютъра през целия ден. Те трябва да бъдат променени.
Как работи франчайз моделът? Как привличате партньори и преподаватели?
Младите ни инструктори в повечето случаи привличаме с препоръки и самопрепоръчване. Те са инспирирани от идеята да дадат нещо обратно на обществото. Изключително много им харесва да работят с деца, допада им обстановката за работа и комуникационните и социални умения, които развиват.
Що се отнася за франчайз партньорите, целим да намерим мотивиращи хора, които искат да интегрират дигиталното образование, вярват в него и искат да дадат нещо на обществото или на тяхната общност – било то квартал или град. Работим с партньори на място. Търсим хора от съответните градове, за да могат да интегрират по-добре и по правилния начин в тяхната общност или в техния град франчайз модела на Logiscool.
Това е същността – децата не просто да играят като консуматори, а да разберат как се случва всичко отзад. Как се програмира този актьор, да се завърти наляво или надясно, да отиде напред, да направи някакво действие. И когато го разберат, ние им променяме гледната точка – не просто да консумират съдържанието около тях, а да разберат как се случва, да станат създатели на тяхното време.
Как интегрирате AI в обучението на децата?
Изкуственият интелект е един актуален в момента инструмент, който интегрираме с мисълта, че е част от нашето ежедневие и трябва да научим децата как да го използват смислено и безопасно, за да извлекат полза от него. Всеки подобен инструмент е направен, за да улесни и промени нещо в някой процес. По този начин го обясняваме на децата – че те трябва да намерят начин да го използват смислено, а не просто, за да им пише вицове. Важно е те да разберат неговата същност. Той е навсякъде и вече ни заобикаля – като отивам на ново място, изкуственият интелект ми помага да стигна дотам с картата, помага ми да слушам моите любими песни. Вече е интегриран в нашето ежедневие. И стереотипът, че все още не е навлязъл или че е химера, не е коректен. Вярваме, че той ще допринесе за повече добри неща, отколкото обратното. Това е и принципът, по който го преподаваме на децата, разбира се, напаснат спрямо тяхната възраст: за по-малките – как да го използват, какви са неговите основи; за по-големите – как е структуриран, как да анализира данни. Това са важните неща, които им трябват, за да се реализират на стратегически позиции. Защото тенденцията е повтарящите се действия и работни места да намалеят и да се отиде повече в логическите и смислените неща, при които хората казват на изкуствения интелект какво да прави.
Кои са уменията и професиите на бъдещето?
В последните 30 години виждаме, че професиите продължават да се променят. Имаме промяна с навлизането на дигитализацията и дигиталните устройства – таблети, телефони и т.н. Сега имаме още една промяна с навлизането на изкуствения интелект. Както казах, тенденцията е повтарящите се дейности да намалеят, а стратегическите и смислените – логиката и креативността, които казват на изкуствения интелект какво да прави, да се увеличат. Определено децата трябва да имат един здравословен и смислен начин на работа с новите технологии, каквито и да са те – дигитализация, изкуствен интелект, за да могат изберат начина, по който да го интегрират, така че то да работи за тях, а не те за него.
Кои работни места могат да бъдат заменени и кои са устойчиви на AI?
Повтарящите се определено не са. Смятам, че програмисти ще продължи да има, защото това е нашумелият въпрос. Изкуственият интелект може би улеснява автоматизацията на някои процеси, но за сметка на това прави още по-важни мисловния процес и логиката зад тази автоматизация, крайния резултат, който трябва да мине през човешкия мозък и възприятие. Защото в крайна сметка, каквото и да се развива в света на програмирането, то се прави за хората. И когато се прави за тях, човешкият фактор е неизменен. Може да се автоматизира, но така ще се достигне количество, а качеството ще се определя от хората.
Вижте профила и актуалните позиции за работа на ГАЛАКТЕРА ООД / Logiscool в JOBS.bg