събота, 12 октомври 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    1332 прочитания

    Startups in BG: tranzinno

    Как се ражда идеята за oнлайн платформа за сухопътен, въздушен и морски транспорт, разказва Димитър Гошев, основател и CEO на компанията
    13 август 2024, 16:08 a+ a- a

    Димитър Гошев, основател на tranzinno. Снимка: личен архив

    В новата рубрика Startups in BG на Economy.bg основателите на стартиращите компании в страната разказват как са направили първите си стъпки, какви специфични и/или иновативни продукти/услуги предлагат, какви са основните им конкурентни предимства и какво предстои оттук нататък.

    Димитър Гошев, основател и CEO на tranzinno, разказва кой е основният продукт на компанията, как се ражда идеята, кои са най-големите предизвикателства и как са превъзмогнати, как е финансирана и кое е основното ѝ конкурентно предимство.

    Разкажете ни за Вашата компания – кой е основният Ви продукт/услуга и как се роди идеята?
    Онлайн платформата tranzinno е за сухопътен, въздушен и морски транспорт. Тя е полезна за всеки бизнес, който използва транспорт в дейността си, както и за всяка спедиторска компания. Ние свързваме бизнеса със спедициите по нов начин, който е бърз, сигурен и прозрачен. Чрез tranzinno компаниите могат да спестяват време и пари от транспорт, който става все по-скъп, а е съществена част от стойността на всяка стока, а спедициите да имат достъп до нови клиенти.

    Колко време Ви отне реализацията от идея до работещ бизнес?
    Около година. По принцип трябва да става доста по-бързо. Но при нас имаше обстоятелства.

    Кои бяха най-големите предизвикателства и как ги преодоляхте?
    Най-голямото предизвикателство е балансираното привличане на потребители от двете страни. Защото бизнесите очакват оферти за транспорт, а спедициите очакват голям брой запитвания. Кокошката или яйцето. Но това е напълно нормално да се случва в началото за подобен тип платформи. Иначе предизвикателства има страшно много, защото ние правим нещо ново за България и вървим по неотъпкана пътека. Правим го с ограничен ресурс, но с голямо желание.

    Как финансирахте стартирането на Вашата компания? Срещнахте ли трудности при намирането на финансиране?
    Първоначално със собствени средства. След това успяхме да вземем финансиране от Innovation Capital. Със сигурност имаше трудности, но не мисля че са били повече от на всеки друг стартъп, който се бори за финансиране, когато е в началната фаза. В крайна сметка всички правим нещо иновативно и се опитваме да убедим инвеститорите да повярват докъде можем да стигнем. В по-напреднал стадий става по-лесно. Тогава инвеститорите се надпреварват да инвестират. В България има доста фондове, стартъп екосистемата е много добра, има организации, които се борят да става все по-добра, например BESCO – Българската предприемаческа асоциация и самите фондове. Отделно има ангели инвеститори, това са физически лица, които инвестират в стартъпи. Така че възможности има и пари се намират, стига да имаш добър продукт или добра идея, която си валидирал, че ще сработи и можеш да го докажеш.

    Кои бяха първите Ви клиенти и как те научиха за Вас?
    Първите клиенти бяха наши познати и приятели. Също и известни фирми, които имат внос/износ. Свързахме се с тях директно по телефона.

    Кои са основните Ви клиенти и пазари в момента?
    Всеки бизнес в България, който използва транспорт в дейността си, може да се възползва от услугите ни. Това са предимно производителите. Също така прекупвачи, дилъри и търговци. От друга страна, платформата е подходяща и за всяка спедиторска компания. Има една общовалидна графика за типа клиенти в развитието на една компания. В най-ранния етап идват иноваторите и „най-ранните потребители“. Те са онези 15%, които биха пробвали нещо ново и биха заменили старите си навици с нови. Биха ползвали продукт или услуга дори несъвършена. Те по-скоро харесват компанията и мисията и нямат чак такива претенции към продукта. Като аналогия – това са тези, които си купиха първия телевизор с плосък екран за 15 000 $, без той да има дори стотна от възможностите на днешните телевизори.

    С какво смятате, че сте по-добри от други подобни решения?
    В България има няколко платформи за транспорт. Те са насочени да улеснят живота на спедициите и превозвачите. Ние сме се насочили да улесним живота на бизнесите, като им предоставяме възможността само с едно запитване да получат няколко оферти за транспорт от напълно проверени и легитимни спедиторски компании. Да поемем ангажимента за даване на обратна връзка към спедициите и да спестим много време в комуникация.

    Как се разви Вашата компания от създаването си досега?
    Разработихме допълнителни функционалности за товародатели и спедиции. Подобрихме значително клиентското преживяване, за да е лесно за всеки да използва платформата независимо от възраст и компютърна грамотност. Решихме проблем, който се оказа, че е доста сериозен при спедициите, а именно получаване на реална обратна връзка за всяка оферта. Това е информация, която се събира много трудно, отнема време и средства и никога не знаеш дали е истинска. Ние решаваме този проблем чрез седмични и месечни анализи. Анализите се сформират на база оферирането на дадена спедиция и дават статистическа информация относно представянето им по всяко запитване за транспорт. Също даваме доклад с обобщена месечна статистика. Обратната връзка от нашите спедиции е, че това им е изключително полезно. По този начин могат да видят къде са им силните страни и къде имат да подобряват. Ние сме бенчмарк в това отношение.

    Какво предстои оттук нататък?
    Основната ни цел е да ни повярват повече бизнеси и спедиции. Предстои да добавяме много нови функционалности и да подобряваме услугата. Искаме да започнем да генерираме и анализи за бизнесите. Предвид, че транспортът е със значителен дял от стойността на една стока и става все по-скъп, на годишна база могат да бъдат спестявани сериозни суми, ако се управлява правилно и се оптимизира. Генерирането на cost allocation анализи може да помогне на бизнеса да разбере как транспортните разходи към различни дестинации влияят на печалбата им. Създавайки една екосистема на свързаност и прозрачност между бизнеси и спедиции и улеснявайки процесите с истински ползи и за двете страни, искаме да докарваме все повече запитвания за транспорт към българските спедиции. Т.е. онези сделки, чиито транспортни разходи се плащат на чужда спедиция, която да организира транспорта, вместо парите да останат в България и да подпомагаме българските спедиции. Тук имаме страхотни професионалисти, които могат бързо, качествено и на добра цена да организират транспорта на една стока от и до всяка точка на света.

    Можете ли да споделите най-големите грешки, които от днешна гледна точка считате, че сте допуснали от зараждането на идеята до днес?
    Мислех, че ще стане доста по-бързо и лесно и това до някаква степен ми промени дългосрочните планове. За някои важни неща не послушахме мнението на по-опитни от нас, а си действахме самонадеяно и си понесохме последствията.

    Кои са най-важните уроци, които научихте?
    Когато вземам дадено решение, мнението на някой по-опитен да се взема предвид с по-голяма тежест от обикновено чуждо мнение. Да се доверявам повече на интуицията, когато се колебая, защото често впоследствие е излизало това, което първоначално съм си мислил. Винаги да си задавам въпроса дали има по-кратък път, който да води до същия резултат и може ли да е по-лесно и по-ефективно?

    Какъв съвет бихте дали на тези, които се колебаят дали да стартират бизнес в момента?
    Да тестват пазара и продукта и най-важното – дали ще могат да изкарват пари, преди да инвестират време и пари. Не е необходимо да е завършен продукт дори. Ако тестът е успешен, да скачат здраво, а проблемите ще си дойдат, няма какво да го мислят отсега. Обикновено нищо от това, което си мислим в началото, не се случва, така че трябва да се пробва, но умно.

    Как очаквате развитието на изкуствения интелект да повлияе върху професиите в сектора на спедицията? Очаквате ли някои от тях да изчезнат напълно през следващите 10 – 15 години? Ако да, кои и защо?
    Според мен отговорните професии в сектора, където има отношение и комуникация между хора, няма да изчезнат толкова лесно. По-скоро изкуственият интелект ще е в помощ на работещите в сектора. Например има огромна липса на шофьори в цяла Европа и тенденциите никак не са добри. В България е същият проблем. Има разработки на автономни камиони с изкуствен интелект, които се управляват без шофьор, но ще отнеме време да стане масово.

    Вижте още от рубриката StartUps in BG:

    Веско Колев, Icanpreneur
    Петър Петров, БГК/Minimart
    Крис Иванов, LegalTech
    Христомир Христов, Фейритейлс ООД

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 17 часа
    „Смарт Солар Технолоджис“ инвестира 240 млн. лв. в Стара Загора
    Новият завод на компанията ще създаде над 800 нови работни места
    преди 20 часа
    ЕЦБ ще намали лихвените проценти с по 0,25% през октомври и ноември
    Това показва проучване на „Ройтерс“ сред икономисти
    преди 22 часа
    Над 110 млн. са регистрираните електронни прегледи за по-малко от 2 години
    Общият брой на издадените електронни рецепти надхвърли 63 млн.
    преди 22 часа
    Франция разкри строг бюджет
    Страната се опитва да се справи с повишаващия се дълг и дефицит чрез орязване на разходите и по-високи данъци
    преди 23 часа
    AMD обяви нови AI чипове
    Според компанията AI пазарът ще нарасне до $500 млрд. в следващите 4 години
    преди 23 часа
    Заводът за лагери в Сопот се разраства с инвестиция за над 14 млн. лв.
    СКФ Бeрингс България получи сертификат за инвестиция клас A