Как се ражда идеята за компанията за производство на биоразградимо фолио, разказва Анджела Иванова, съосновател и изпълнителен директор
В новата рубрика Startups in BG на Economy.bg основателите на стартиращите компании в страната разказват как са направили първите си стъпки, какви специфични и/или иновативни продукти/услуги предлагат, какви са основните им конкурентни предимства и какво предстои оттук нататък.
Анджела Иванова, съосновател и изпълнителен директор на LAM'ON, разказва за идеята, за реализацията и трудностите.
Разкажете ни за Вашата компания – кой е основният Ви продукт и как се роди идеята?
Име: ЛАМ’ ОН ООД
Сектор: Търговия и производство
Създадена: 2018
Основна дейност на компанията, клиенти/продукти, услуги, пазари: Производство на биобазирани фолиа за опаковка и ламиниране
Брой служители: 10
Офис: София, Орландовци
Нашата бизнес идея възникна естествено – видяхме реален проблем, който беше и продължава да бъде все по-съществен, и започнахме да търсим начини да го решим. Става дума за замърсяването от печатната индустрия. Ламинирането на хартия с класическо петролно фолио я прави невъзможна за рециклиране. Това води не само до загуба на ценен ресурс, но и до допълнително замърсяване. Всяко списание, книга, рекламен или опаковъчен материал или друг продукт от тази индустрия се превръща във враг на природата, когато излезе от употреба.
Винаги сме искали да предлагаме отговорни решения и да не вредим на околната среда с действията си. Затова започнахме активно да търсим алтернатива със същите технически характеристики, но изцяло биобазирано и компостируемо.
Така започна нашата компания – с мисия към печатната индустрия. Разбира се, като всяко стартиращо начинание и нашето претърпя промяна.
Към момента имаме готови продукти за опаковъчната индустрия. В процес на разработка на ламиниращия филм ЛАМ’ ОН стъпихме на рецептата му и представихме на пазара ПАК’ ОН. Биобазирани и компостируеми фолиа за опаковане на редица продукти. От дрехи през стекове за вода и други напитки до свежи плодове и зеленчуци и други. Самите ние не си давахме сметка колко широко е приложението на тези така невидими фолиа.
Междувременно продължаваме да работим и по първоначалната си идея за замяна на ламиниращите филми в печатната индустрия, като планираме да представим и този продукт до средата на годината.
Колко време Ви отне реализацията от идея до работещ бизнес?
Всъщност, пътят ни не беше кратък. Идейно стартирахме през 2017, а реалното създаване на компанията стана година по-късно – в края на 2018. Сега сме на финалната права – имаме развоен център, собствено производство, готови продукти и няколко пилотни клиенти. Може да кажем, че макар и съвсем нови, сме работещ бизнес. Тези 7 години бяха посветени изцяло на разработки, валидиране на идеи и тяхното реално прилагане в производството.
Кои бяха най-големите предизвикателства и как ги преодоляхте?
Първото и огромно предизвикателство беше да намерим човек, който да може да създаде физически продуктите. В началото имахме само една валидирана идея и знаехме, че за да стане тя реалност ни трябва специалист, който да прегърне проекта и да поеме по дългия път на разработки и тестове до получаването на качествен краен продукт. Търсенето беше доста обезкуражаващо на моменти, но към днешна дата можем да оценим възможността, която се появи пред нас и ни срещна с доц. д-р Филип Ублеков, който се съгласи да бъде част от екипа ни. От този момент нататък започнаха всякакви премеждия. От сегашна гледна точка повечето изглеждат забавни, когато се разказват, но всяка от тях можеше да доведе до обезверяване на екипа ни и съответно до край на проекта. Преодоляхме ги благодарение на силната вяра на всеки от нас в идеята и на факта, че всички заедно сме чудесен екип. Определено това е рецептата за защита от провал на новите бизнеси – силен екип.
Как финансирахте стартирането на Вашата компания? Срещнахте ли трудности? Финансирането на бизнес е сложен процес, особено когато става въпрос за физически продукт, който тепърва трябва да се разработва. Благодарни сме, че в нас повярваха няколко бизнес ангели, както и на възможностите, които предоставят европейските програми за иновации, където доказахме, че идеята ни може да проработи и да се реализира.
Кои бяха първите ви клиенти и как те научиха за Вас?
Пилотните ни клиенти са български компании, които повярваха в идеята и искаха да бъдат част от промяната. В годините на разработки и участие в различни програми и семинари създадохме добра мрежа от контакти и доста желаещи, които биха сменили досегашните си решения с нашите продукти.
Кои са основните Ви клиенти и пазари в момента?
Към момента основно таргетираме пазарите в Централна и Северозападна Европа. Причината е че там са доста напред в разговорите за биопластмасите и по-лесно бихме могли да обясним защо произвеждаме такъв продукт. В нашите географски ширини може да разчитаме към момента само на компании, които сами са осъзнали нуждата от промяна, но те са по-малка част.
Като индустрии първоначално имаме насока към храни, напитки, козметика, мода, но също така имаме и гъвкавост за индивидуални решения за други продукти, тъй като сами произвеждаме продуктите си и може да варираме в рецептите на фолиото.
Кое е основното Ви конкурентно предимство и с какво смятате, че сте по-добри от други подобни решения?
Именно това, което споменахме в предходния въпрос - ние сме както R&D компания, така и производител. Това е рядко срещана комбинация в нашата сфера и позволява изключително много да иновираме, да виждаме къде има възможност и да създаваме решения, които да тестваме.
Също така важна разлика спрямо други подобни решения е нашият микс от съставки - всяка от тях е биобазирана и нямаме абсолютно никакви примеси с вещества, които биха оставили вреден отпечатък след употребата си.
Какво предстои оттук нататък?
В близък хоризонт от време е излизането на възможно най-голям пазар. Целта ни е производството ни да работи 24/7 до лятото на 2025, което би ни позволило да мащабираме бързо с още машини. Фокусът тук е с по-далечни перспективи, но целта ни е винаги да бъдем иноватори и да сме в крак с пазарните тенденции.
Можете ли да споделите най-големите грешки, които от днешна гледна точка считате, че сте допуснали от зараждането на идеята до днес?
В зараждането на бизнеса сме поемали рискове, които можеха да навредят на ентусиазма ни и да поведат бизнеса в друга посока. Все пак обаче при създаването на нещо толкова различно и иновационно този етап не може да се избегне. Фокусирали сме се върху неща, които изобщо не са сработвали за нас и сме губили време.
А кои са най-важните уроци, които научихте?
Определено, че сплотеният екип винаги намира начин да излезе и от най-голямата каша, която понякога сам е сътворил. Точно това е и хубавото - да можеш да имаш смелостта да вземаш решения, които, макар и рискови, биха могли да донесат огромни ползи не само за теб самия, но и за всички заинтересовани страни по веригата. Разбира се, помага и дозата хумор, за да може да погледнеш назад и да се посмееш на грешките си и ефектите от тях.
Какъв съвет бихте дали на тези, които се колебаят дали да стартират бизнес в момента?
Ако вярвате в идеята си и нейното въздействие, не позволявайте на съмненията да ви спрат. Всяко предизвикателство е възможност за растеж, а пътуването към създаването на нещо значимо си заслужава риска. Започнете с малко, останете фокусирани и се доверете на процеса.
Вижте профила и актуалните позиции за работа на ЛАМ'ОН ООД в JOBS.bg
Вижте още от рубриката „StartUps in BG:“
Startups in BG: Ice Pro
Startups in BG: Artavolo
Startups in BG: Cloud Office
Startups in BG: Varnapreneurs
Startups in BG: Идейници ООД
Startups in BG: The Blacks
Startups in BG: Swipe
Startups in BG: ПОС Фарма
Startups in BG: Foody
Startups in BG: Box from Bulgaria
Startups in BG: Daye
Startups in BG: Мелифера
Startups in BG: Founder Institute
Startups in BG: VODORASLO
Startups in BG: СмарТест
Startups in BG: Bee Smart Technologies
Startups in BG: tranzinno
Веско Колев, Icanpreneur
Петър Петров, БГК/Minimart
Крис Иванов, LegalTech
Христомир Христов, Фейритейлс ООД