вторник, 19 ноември 2019   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    1351 прочитания

    Офис в бъдеще време

    Как ще изглежда офисът на бъдещето и кои са водещите тенденции, които трансформират работното пространство?
    06 ноември 2019, 16:08 a+ a- a

    Въпреки прогнозите, че технологиите и работата от вкъщи ще направят офиса излишен, той все още заема централно място в професионалния живот и хората продължават да се тълпят всяка сутрин към бюрата си.

    Една трета от работната сила или около 200 млн. души в 40 развити страни все още се труди зад бюра, пише Economist в своя статия. Броят на американците, които работят от вкъщи се е увеличил от 3.3% през 2000 до едва 5.2% през 2017, което означава, че 95% от тях все още пътуват до работата си. Макар малко хора да се съмняват, че офисът ще продължи да съществува и през 2050, той определено ще е доста по-различен от днешното ни разбиране за работно пространство, отбелязва Financial Times в статия, част от специален доклад за това как ще живеем през 2050.

    Офисът преди и днес
    Големият офис както и фабриката е измислен преди два века. И докато фабриката възниква от нуждата хората да са събрани на едно място, за да управляват машините, то идеята при големите офиси е да се обработва голяма количество документи, както и мениджърите да могат да инструктират служителите какво да правят.
    Технологиите и променящите се работни навици на сулжителите обаче започват да трансформират работното място. С интернет и моблините устройства, които позволяват комункиация от всякъде по всяко време, нуждата служителите да са на едно място драматично намалява.

    Нов модел офиси
    Ще отнеме време вероятно, докато се оформи напълно новият тип офиси. Ясно е обаче, че той ще трябва да балансира три фактора:
    - желанието на много служители за гъвкаво работно време;
    - високите разходи на фирмите да поддържат офис пространство;
    - желанието талантливите служители да са събрани на едно място с надеждата сътрудничеството между тях да роди иновативни решения.

    В опит да отговорят на първата тенденция все повече компании започнаха да въвеждат концепцията за „hot-desking”, която означава, че служителите вече нямат определено бюро, а вместо това могат да работят от различни места в различно време.

    В лондонския офис на Deloitte 12 500 души имат достъп до сградата, но има само 5500 работни места. За да оптимизира ползването на офиса, Goldmann Sachs пък дава възможност на служителите си в новата сграда в Лондон да избират между възможността да работят на различни бюра всеки ден, да работят в уединени помещения, или в по-неформална среда, дава пример Economist.  

    Служителите в Амстердам на Deloitte - наемател на сграда на Edge Technologies, управляват работното си пространство чрез мобилно приложение. То може да им намери място за паркиране и свободно бюро, както и да приспособи температурата и светлината спрямо нуждите им, отбелязва Financial Times. Според изданието персонализацията ще е една от водещите тенденции при развитието на офисите в бъдеще.

    Друг отговор на желанието за гъвкаво работно време и място са co-working пространствата. Компаниите, които предоставят споделени работни места, в момента заемат 5% от общото офис пространство в Лондно и Ню Йорк, като по-голямата част от клиентите им са малки бизнеси, посочва Economist.
    Американският co-working стартъп Knotel предлага подвижни мебели, включително телефонни кабинки, и модулни стени. Шефът на Knotel очаква, че в близко бъдеще големите компании ще поддържат само една централа и ще аутсорсват нуждите им от допълнително офис пространство.

    Оптимизацията на ползването на офиса е един от водещите фактори зад новите тенденции. Годишните разходи за наем на офис на служител възлизат според Economist на 5 хил. долара. Отсъствията или командировките на служителите водят до това, че едва 40-50% от бюрата са активно заети в работните часове.

    Предизвикателства
    Гъвкавите работни пространства пестят разходи на компаниите, но търсенето на бюро всеки ден може да е много изнервящо. Британско проучване е установило, че хората губят средно по 18 минути всяка сутрин или 66 часа годишно, за да намерят свободно бюро. Освен това всяка вечер служителите трябва да изтриват всякави дигитални следи от работата си. Отворените пространства обикновено са доста шумни и се налага хората да си слагат слушалки, за да могат да работят. Това трудно може да допринесе за екипната работа, а и се оказва доста демотивиращо. 

    Затова в противовес на hot-desking тенденцията се развива друга, в която високоплатените квалифицирани сулжители получават по-добри условия: по-тихи пространства, с по-добро осветление и въздух, с надеждата, че това ще ги направи по-щастливи и по-продуктивни.

    Financial Times дава пример с калифорнийска компания, която произвежда "умни" прозорци, които адаптират оцветяването си спрямо нужните нива на светлина и топлина в офиса. Фирмата разработва и прозоци, които могат да се превърнат в интерактивни екрани.

    Според изданието ежедневие ще станат и виртуалните работни срещи с превод в реално време, които ще заместят конферентните разговори.

    Ще се промени и офис мебелировката. Столовете ще останат в миналото, прогнозира FT. Заради желанието на служителите за по-здравословен живот, ще има повече движение и бюра без столове, само с няколко пейки.

    Как точно ще изглежда офисът на бъдещето, можем само да гадаем. Едно обаче е сигурно - той ще е доста по-различен от работните пространства днес. 



    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 58 минути
    Премиерът заяви, че предложението за болничните няма да се внася
    Проблемът с фалшивите болнични ще бъде разгледан в рамките Националния съвет за тристранно сътрудничество
    преди 1 час
    Калифорния прекратява покупката на автомобили от GM, Toyota и Fiat Chrysler
    Щатът се бори с президентската администрация за правото сам да определя нивото на вредни емисии, което да спазва
    преди 3 часа
    Япония одобри търговско споразумение със САЩ
    Предстои допълнително договаряне за премахване митата върху японските автомобили и частите за тях
    преди 3 часа
    Европейските институции се споразумяха за бюджета на ЕС за 2020
    Той възлиза на €322 милиарда и трябва да бъде гласуван от ЕП в рамките на 14 дни
    преди 21 часа
    Издръжката на 4-членно семейство възлиза на 2472 лв.
    За София тя е с над 30% по-висока, показва редовният анализ на КНСБ