неделя, 16 май 2021   RSS

Учените разгадаха част от тайната на дълголетието в италианско градче Ачиароли

През последните 6 месеца екип от американски и италиански учени провежда подборни изследвания на какво се дължи дълголетието на местните жители
    12 септември 2016, 15:48 a+ a- a

Учените разгадаха част от тайната на дълголетието на жителите на италианско градче Ачиароли. Освен със столетниците си, Ачиароли е известен и с изключително ниските нива на сърдечни заболявания и Алцхаймер. През последните 6 месеца екип от американски и италиански учени провежда подборни изследвания на какво се дължи доброто здраве на местните жители. Начинът на живот и добрият хранителен режим определено имат значение, но учените откриват и друг фактор.

Кръвните проби показали, възрастните хора имат необичайно добра циркулация на кръвта. Учените откриват, че почти всички столетници имат изключително ниски нива на хормона адреномедуллин, които се свързват с добра микроциркулация на кръвта.

Адреномедуллинът се съдържа в много по-малко количество сред най-възрастните хора в градчето и действа като мощен защитен фактор, който подпомага оптималната микроциркулацията на кръвта (или т.нар. капилярна циркулация), се казва в становище на учените. Микроциркулацията на кръвта се влошава с напредъка на възрастта, но при възрастните хора в Ачиароли този процес не се наблюдава. Капилярите на столетниците не се различават от капиляри на много по-млади хора, включително от тези на 20-годишните.

Високите нива на този хормон затрудняват кръвообращението и водят до сериозни здравословни проблеми. Те се свързват и с повишен риск от инфаркт. Неотдавнашно проучване сред пациенти на университетската болница в град Малмьо установи, че много години преди човек да получи инфаркт, в организма започва да се повишава съдържанието на този хормон.

Учените предстои да изяснят от какво точно зависи пониженото или повишеното съдържание на този хормон. Те допускат обаче, че дълголетието на местните жители е резултат от комбинацията на здравословна диета (богата на зеленчуци, билки и риба), физическа активност и генетични фактори, които са се развили през вековете.

Що се касае до ежедневието и хранителните навици на дълголетниците, любопитното е, че всеки на този остров консумира аншоа и то по време на почти всички хранения през деня. Много от столетниците консумират домашно отгледани пилета и зайци.

Билките са широко употребявани, като задължителна съставка в ястията е розмаринът. Доказано е, че розмаринът предпазва от преждевременно стареене и оказва благоприятно въздействие върху работата на мозъка. Към формулата на дълголетието може да се добави чист въздух, чаша хубаво италиански вино и достатъчно време за добър и пълноценен отдих.

Въпреки че местните жители не спортуват активно, те редовно се разхождат и прекарват повече време на чист въздух сред природата или в грижи за домашното стопанство.

Освен кръвни проби, учените провеждат и кардиологични, неврологични и генетични тестове, които предстои да анализират подробно, за да разберат повече за формулата на дълголетието.

14 май 2021, 17:04
    Над 81 000 дози ваксини пристигнаха у нас
    В понеделник пристигат над 270 хил. дози от производителя Pfizer/BioNTech
    14 май 2021, 16:25
    В „Пирогов“ намаляват цената на PCR теста
    Ваксинационните зони в болницата ще работят без почивен ден, а в „Александровска“ и в събота
    14 май 2021, 16:13
    Отпада карантината при пътуване до щата Ню Йорк
    Остават в сила въведените на федерално ниво изисквания за пътуване до САЩ
    14 май 2021, 15:16
    Италия глоби Google
    €102 млн. за злоупотреба с господстващо положение
    14 май 2021, 13:03
    Ректорите искат отваряне на университетите
    В момента присъствено се провеждат само практически занятия, обучения и изпити по практика на студенти, специализанти и докторанти
    14 май 2021, 11:59
    НСИ: Средната заплата за първото 3-месечие у нас е 1454 лв.
    Тя бележи близо 2% ръст спрямо края на миналата година