В София от 5 до 7% от колите са силно замърсяващи
В България над 13 хиляди души умират годишно заради усложнения, свързани със замърсяването на въздуха. Мръсният въздух се дължи в най-голяма степен на отоплението на твърди и течни горива и на личните превозни средства.
Това стана ясно по време на четвъртото издание на поредицата дискусии на Визия за София - Диалози за София 04: Въздух, печки и коли.
В София от 5 до 7% от колите са силно замърсяващи. Моторизацията на населението в столицата е 528 коли на 1000 жители, за сравнение, във Виена тя е значително по-малка - 386 на 1000 и е с продължаващо намаляване.
Анализи на изследване, проведено от инициативата Зелена София показва, че освен дизелът, традиционно възприеман като най-голям замърсител, други фактори, влияещи много негативно на качеството на въздуха, са високата средна възраст на колите в града, недостатъчния контрол на техническите характеристики на автопарка и лошата поддръжка на старите бензинови автомобили.
Според данните на Световната здравна организация (СЗО) и Европейската агенция за околна среда (ЕАОС) България се нарежда сред страните с най-замърсен въздух. И макар според замерванията на Изпълнителната агенция по околна среда (ИАОС) въздухът да е двойно по-чист в сравнение с минали години, обществената чувствителност по темата се увеличава постоянно. Според данните за битово отопление в града, изведени от последното преброяване на НСИ, на твърди и течни горива, които се определят като най-сериозните замърсители на въздуха, се отопляват хората в райони с предимно ниско застрояване в периферията на града, но отопление на дърва има и в центъра и то варира между 2.5 и 5%.
Целогодишно и най-вече през зимния сезон в София преобладават тихото време и мъглите, и географското разположение в котловина, комбинирано с липсата на вятър, повлияват сериозно върху отклоненията от нормите в замърсяването на въздуха, стана ясно още по време на дискусията. Статистически анализ на отклоненията от нормите от 2003 г. досега показва, че след пика на замърсяването през 2008 г., от 2009 г. то започва да спада и за последните години само около 15% от замерванията надвишават нормата.
Като мерки с оглед подобряване на качеството на въздуха бяха посочени забрана на отоплението на твърдо гориво в центъра, спиране от движение на колите, които пушат, контрол и спазване на забраните за изгаряне на дрехи и отпадъци и др. Както и да бъдат заложени цели, които да ограничават автомобилния трафик не само чрез подобряването на качеството на обществения транспорт, но и чрез контрол върху използването на автомобилите чрез зониране и други мерки.