четвъртък, 13 декември 2018  RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    1075 прочитания

    Колко важна е осъзнатостта и как да я постигнем?

    Най-хубавото е, че не е необходимо да седите върху възглавничка за медитация, да пеете или да слушате аудио записи, казва д-р Сухас Кширсагар
    09 ноември 2018, 16:16 a+ a- a

    Живеем в напрегнат, забързан и конкурентен свят, в който все повече губим връзката със себе си, не разчитаме знаците на тялото си и сме в плен на постоянна тревожност. Постигането на осъзнатост ни помага да забавим темпото, внесем хармония в живота си и да бъдем по-концентрирани в хода на деня. Постепенно започваме да спим по-добре и да изграждаме здравословни хранителни навици.

    „Най-хубавото е, че не е необходимо да седите върху възглавничка за медитация,  да пеете или да слушате аудио записи, освен ако самите вие не искате. Има много начини да постигнете ниво на осъзнатост, в зависимост от собствените ви предпочитания“, пише д-р Сухас Кширсагар в книгата „Промени режима си, подобри здравето си“ (ИК „Кръгозор“), която преди броени дни излезе в България.  Той предлага три лесни начина: 

    Статична медитация

    Това е най-традиционната форма, стъпките са лесни и може да извлечете голяма полза дори с няколко минути на ден. 

    1. Изберете своята мантра. Спрете се на дума или мантра, която да си повтаряте наум по време на медитацията. Така ще отклоните вниманието си от вашите мисли. Можете да използвате „ом“, което означава да бъдеш тук и сега, но и думи като „мир“, „радост“. Избягвайте думи, които са твърде значещи за вас. „Любов“, използване като мантра, понякога е предизвикателство, защото има твърде много измерения. Помнете, че мантрата е просто средство да се фокусирате и да успокоите мисълта. Някои хора не използват мантри, а броят вдишванията и издишванията си. 

    2. Настанете се удобно. Намерете тихо място, където никой няма да ви притеснява. Не е нужно да сядате с кръстосани крака на пода. Настанете се на дивана/стола или пода с гръб, опрян в стена. Използвайте възглавнички, одеяла. Целта е да сте с максимално изправен гръб, без това да създава дискомфорт. Всеки от нас е устроен различно; искате медитацията да бъде приятно изживяване, така че нека удобството е ваш приоритет. Помнете, че може да медитирате навсякъде. 

    3. Внимателно затворете очи и дишайте. Направете няколко дълбоки, пречистващи вдишвания.  Няколко пъти бавно си поемете дъх през носа и издишайте през устата. След това продължете да дишате нормално, със затворена уста. 

    4. Повтаряйте мантрата си. Може мълчаливо да повтаряте мантрата си, без да движите езика или устните си. Повтаряйте бавно думата. Позволете на дъха да следва естествения си ритъм. Би трябвало да повтаряте мантрата почти без усилия. В хода на практиката ще усетите, че забравяте за мантрата. Мислите ви ще започнат да блуждаят и няма да е необходимо да изпразвате съзнанието си или да се опитвате да ги спрете. Когато забележите, че сте се разсеяли, просто се върнете към мантрата си.

    5. След около 15-20 минути спрете да повтаряте мантрата и останете за няколко минути седнали, със затворени очи, преди да се изправите. 

    След приключване на медитацията, ще забележите, че състоянието на съзнанието ви е доста по-различно от обичайното. Мисълта ви ще се забави, а безпокойството и напрежението ще изчезнат.

    Динамична медитация

    На някои им е трудно да седят неподвижни, защото смятат, че от това няма никакъв ефект. Или не могат да усетят промяна в състоянието на ума си, докато седят и дишат.  Динамичната медитация е за тях и тя може да бъде: 

    1. Ходеща медитация. Ходещата медитация се различава от краченето, когато сте тревожни, но може би сте от хората, които медитират по-добре, докато ходят. При този вид медитация се разхождате навън, например сред природата, но вместо да връщате в съзнанието си проведени разговори или да размишлявате върху всичко, което имате да вършите, вървите и дишате. В Япония разходката сред природата понякога е наричана „горско къпане“. Както и при седящата медитация, целта не е да потиснете мислите, а да ги отчете и да ги пуснете. Задачата е да се фокусирате върху тялото и върху дишането си. Хората, които се борят с тревожността и перфекционизма си, често намират това откъсване като средство да намалят въздействието им. Други, заседнали в миналото си поради недоволство или скръб, успяват да се отпуснат в рамките на няколко минути. Този тип медитация има изключително лечебен ефект.

    2. Леки движения. Ако някога сте се изправяли по време на напрегнато заседание или работна среща, за да протегнете ръцете си или да раздвижите врата си, вече сте се сблъсквали с подобна практика за постигане на осъзнатост. Традиционната форма на тази медитация е тай чи – съвкупност от движения, синхронизирани с дишането, изпълнени в последователност, наречена „форма“. Всякакви плавни движения и леки разтягания биха свършили работа, ако обръщате внимание и вникнете в начина, по който се чувствате. Много хора използват йога като вид медитация. Йога е най-доброто средство за отместване на фокуса от съвременния свят. Да задържаш определена поза може да предизвика известна тревожност, но помага да концентрирате вниманието си изцяло върху онова, което правите, вместо върху мислите за минало и бъдеще. 

    Водете си дневник

    Записването на мислите е начин да ги запазите, но също така ви помага и да се освободите от тях. Водете си дневника в определено време от деня или го носете със себе си, периодично се вслушвайте в усещанията си и записвайте кратки бележки. Задавайте си въпроси: Щастлив ли съм? За какво мечтая? Каква е за мен идеалната работа?  Какви качества трябва да притежава съвършения партньор? Дневникът изпълнява ролята на доверен партньор без да съди и без да дава съвети. Воденето на дневник е чудесно средство да отговорите на важни въпроси относно стремежите си. Помага да се освободите от тревожните мисли и да си поставите нови житейски цели.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 9 часа
    Папа Франциск ще посети България през май
    От 5 до 7 май той ще посети градовете София и Раковски
    преди 13 часа
    Столична община пусна електронен калкулатор за данъка на колите
    Чрез калкулатора всеки собственик на автомобил в София може да се ориентира какъв данък МПС дължи
    преди 13 часа
    Две трети от младите българи до 29 години живеят в пренаселени домакинства
    България е на второ място в ЕС по този показател
    преди 14 часа
    Тереза Мей оцеля при вота на недоверие
    Тя се зарече да реализира Brexit