Какво трябва да знаем при отменени или закъснели полети, влакове и автобуси?
В сезона на отпуските от Европейската комисия припомнят какви са правата ни, когато сме на път. В случай на закъснения или отменени пътувания, без значение дали ще пътуваме със самолет, влак, кораб или автобус, имаме право на компенсации, възстановяване на средства, насрочване на ново пътуване или настаняване в хотел. Това не важи в случаите, когато съответното неудобство е причинено от непредвидени обстоятелства като стачка на диспечерите, политическа нестабилност, наличие на рискове за сигурността или изключително лошо време. Във всички останали случаи на закъснение обаче правата ни са защитени, когато пътуваме от или в рамките на ЕС, както и към ЕС с авиокомпания от ЕС.
Ето някои конкретни примери на непредвидени ситуации, в които можете да изпаднете, и как да реагирате:
- Пристигнах на гарата и се оказа, че влакът ми ще закъснее с поне един час - какво да предприема? Положението не е толкова лошо - в подобни случаи според правилата на ЕС имам право или на незабавно възстановяване на средствата, ако се откажа да пътувам, или на осигуряване на алтернативен транспорт при първа възможност, ако не се откажа от пътуването. Ако закъснението е дълго, може дори да получа храна и напитки за освежаване.
-Блокиран съм на летището, чакайки закъснял полет? Ако самолетът стигне до крайната си дестинация с повече от 3 часа закъснение, тогава при определени условия може да имам право на компенсация в размер на 250, 400 или 600 евро в зависимост от дължината на маршрута.
Полети ≤ 1 500 км | Полети 1 500—3 500 км Полети в рамките на ЕС ≥ 1 500 км | Полети ≥ 3 500 км |
250 EUR (125 EUR, ако се осъществи промяна на маршрута с по-малко от 2 часа закъснение при пристигането) |
400 EUR (200 EUR, ако се осъществи промяна на маршрута с по-малко от 3 часа закъснение при пристигането) |
600 EUR (300 EUR, ако се осъществи промяна на маршрута с по-малко от 4 часа закъснение при пристигането) |
- Компенсацията няма да ми бъде предоставена автоматично - от мен зависи да я поискам! Трябва да подам жалба до моята авиокомпания, а ако не получа отговор, мога да отправя оплакването си до съответния национален орган за защита на потребителите. В някои случаи мога да се обърна към структури за алтернативно решаване на спорове или към съд за уреждане на спора.
-Ако пътуването ми бъде отложено за следващия ден, според правилата на ЕС превозвачът трябва да ми осигури хотел, храна и напитки.
- Ако полетът ми бъде отменен, ЕС може да задължи авиокомпанията да ми възстанови стойността на билета или да ми осигури друг полет без допълнителни разходи. Мога да пътувам и от друго летище - или ако вече съм на половината разстояние, да хвана полет обратно до летището, от което съм тръгнал, за да летя друг ден.
- Откраднаха ми портмонето и паспорта. Още по-лошото е, че моята държава няма посолство в тази част на света. Но като гражданин на ЕС мога да разчитам на помощ от посолство или консулство на която и да е друга държава от ЕС, ако моята държава няма дипломатическо представителство.
- 1300 евро е максималната стойност на компенсацията, която имам право да получа от моята авиокомпания при повреден багаж, ако подам оплакването си в рамките на 7 дни.