Предпочитанията на потребителите са насочени основно към кина и фитнес клубове, но има и други концепции, които ги привличат, показва проучване на Colliers
Colliers International публикува ново проучване, което разглежда сегмент Забавление в търговски центрове в 13 държави в Централна и Източна Евопа (ЦИЕ)*. Резултатите показват, че предпочитанията на потребителите са основно към кина и фитнес клубове, но има и други концепции, които привличат вниманието им.
Брой кина/мултиплекси, фитнес клубове, детски парти центрове, и центрове за забавление в търговските центрове (Източник: Colliers)
Динамичен ръст на индустрията, предлагаща забавления
Тази индустрия се развива особено динамично през последните няколко години. Собствениците на търговски центрове все повече осъзнават, че наличието на креативни и атрактивни забавления е задължително, независимо от географската локация.
Брой зрители в един киносалон/мултиплекс в търговски център (Източник: Colliers)
Мултиплекс кината и фитнес клубовете доминират в сегмент Забавление на търговските центрове
Данните показват, че в търговските центрове в държавите, включени в проучването на Colliers, има 452 кина и мултиплекси, като най-много са те в Полша (над 125). В повечето страни в региона доминират вериги, които са собственост на местни оператори. Такъв е полският Helios, който притежава най-големия брой мултиплекс кина в Полша.
Кевин Търпин, регионален директор проучвания, Colliers CEE, казва: „В много държави, например Чехия, Беларус, Унгария, България, Хърватска, Румъния функционират местни кино оператори, които са неизменна част от културата и традициите на региона. Дейността на някои от тях дори се подкрепя на държавно ниво.“
Брой деца на възраст 0-14 години за един детски парти център в търговски комплекс (Източник: Colliers)
Уникалните концепции се справят успешно
В някои от държавите има търговски центрове с уникални концепции, които не съществуват почти никъде другаде, като например:
- Полша – танцово училище;
- Чехия – уелнес център;
- Словакия, Латвия, Беларус, България – казино.
Доминика Йедрак от Colliers, споделя: „В Полша едни от успешно развиващите се концепции в търговските центрове са ескейп стаи и лабиринти. Най-много наематели от този тип има в Украйна – 121.“
Брой спортуващи на възраст над 15 години за един спортен център в търговски комплекс (Източник: Colliers)
Кой обича да се забавлява най-много?
От потребителите в ЦИЕ, чехите инвестират най-много в забавление и културни занимания - средно 38.23 евро на месец, следвани от латвийците (35.6 евро), словаците (22.46 евро) и поляците (17.89 евро).
Най-малко търговци от разглеждания сегмент, на базата на брой жители на наемател в търговски център, има в:
- Беларус – кина / мултиплекси;
- Албания – фитнес клубове;
- Чехия – детски центрове.
Любопитен детайл от изследването е отговорът на въпроса колко време трябва да работим, за да си купим един билет за кино. От участвалите страни най-много трябва да работят в Албания – 1 час и 48 минути, следвани от Беларус – 1 час и 36 минути и България – 1 час и 27 минути. Най-малко пък за билет за кино работят в Хърватия – 43 минути, Румъния – 48 минути и Унгария – 52 минути.
Брой хора в един център за забавления в търговски комплекс (Източник: Colliers)
* Албания, Беларус, България, Хърватска, Чехия, Естония, Унгария, Латвия, Литва, Полша, Румъния, Словакия, Украйна