Европейският потребителски център дава няколко съвета за по-добро потребителско изживяване
Тази година Черният петък е на 29 ноември, но за много търговци акциите вече са в разгара си. За какво да внимават потребителите, за да са спокойни, съветват от Европейския потребителски център (ЕПЦ) България.
Проверете търговеца
Възможно е да чакате любимата ви марка обувки да направи намаление и вече да сте пазарували от електронния магазин. Може обаче и тепърва да се сблъсквате с даден онлайн търговец. Ако е втората опция – проверете добре от къде ще направите поръчката. Вижте как може да се свържете с търговеца при евентуален проблем. Проверете дали други потребители са оставили отзиви за него. И още - ако адресът на сайта завършва на co.uk или .de , това не означава със сигурност, че търговецът е фирма от Великобритания или Германия.
Маркетплейс или физическо лице
Вече има различни възможности да пазарувате онлайн, включително и през т.нар. маркетплейс. Това е платформа с различни търговци и понякога потребителите не са сигурни от кого точно са направили своята поръчка. Ето защо е важно внимателно да прочетете кой в действителност е продавачът, преди да потвърдите с бутона „плати“. Ако се наложи да върнете продукта или да го ремонтирате, трябва да се обърнете към фирмата, от която сте го купили. Нищо чудно да си харесате и стока, която се предлага от физическо лице. В такъв случай обаче няма да се ползвате със същата потребителска защита, каквото право имате при покупка от фирма.
Ако размислите
Проверете условията за връщане на сайта. Така ще сте спокойни, че знаете какво да правите, ако случайно установите, че телевизорът не ви харесва, обувките ви стискат или роклята не ви стои добре. Търговците трябва да ви уведомят предварително дали очакват вие да платите куриерските разходи в този случай. Ако не са го направили, то именно фирмата трябва да поеме разходите за връщането.
Вашите права
Намалените стоки не означават намалени потребителски права. Може да върнете стоката, купена онлайн, на Черния петък в рамките на законовия срок от 14 дни (някои търговци дават и по-дълго време). Важно е да не сте я използвали. Търговецът обаче ще ви върне само стойността на намалението, а не редовната цена. Гаранцията за намалените стоки също е в рамките на 2 години, както и за всички останали продукти, купени от фирми в ЕС.
Запазено или закупено?
Повечето онлайн магазини позволяват да съберете желаните стоки в една обща виртуална кошница и след това да ги поръчате заедно. За разлика от реалната кошница в местния супермаркет, тези продукти не са „запазени“ докато разглеждате останалата част на страницата за други неща, а стоят „подготвени“ за улеснение. По своята природа Черният петък облагодетелства тези, които купуват веднага и наказва тези, които се колебаят и е много вероятно да не можете да завършите поръчката, ако прекалено дълго един продукт е стоял в кошницата. Понякога дори за минута.
Заредете се с търпение
Възможно е доставката да се забави, предвид многото поръчки, които ще направят и други потребители. Според Закона за защита на потребителите търговецът трябва да достави стоката, поръчана онлайн, до 30 дни, освен ако двете страни не са се договорили за друго. Ако и след това стоката не пристигне, потребителят може да даде допълнителен срок за доставка. В случай че и тогава поръчката не дойде, потребителят има право да развали договора.
Ако имате проблеми с търговец от друга страна в ЕС, Исландия или Норвегия, може да потърсите ЕПЦ за съвет или да подадете жалба на ecc.bg.