четвъртък, 18 април 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    82651 прочитания

    Кои са поколенията Z, Y, X и бейби бумърите?

    72% от населението на България попада в тези 4 поколения, но кои са характерните особености за всяко едно от тях?
    25 ноември 2019, 15:12 a+ a- a

    Напоследък все по-често се говори за различните поколения и как всяко от тях има различни изисквания, разбирания и начин на живот. Разликите в поколенията със сигурност влияят и върху икономиката, тъй като всяко поколение съставлява определен процент от работната сила на страната. Така например национално представително изследване на маркетингова агенция „Ноема“ показва, че 72% от населението на България попада в следните 4 поколения:
    - Поколение Z – 9% от населението на страната, хора, родени между 1996 и 2009;
    - Поколение Y (известно още като милениал*), 20% от населението, родени в периода 1980-1995;
    - Поколение X, 22%, родени между 1965 и 1979;
    - Поколение Бейби бумъри**, 21% от населението, родени между 1946 и 1964.

    Изречението, което може да опише в себе си поколението на Бейби бумърите, е „Ще работя докрай!“. Те са и най-малко претенциозни от 4-те изброени, но в същото време са и най-осигурени от гледна точка на имущество. 96% от тях притежават недвижимо имущество, а 20% имат втори имот. 62% от тях спестяват, а 68% смятат че финансовата осигуреност след пенсионирането е лична отговорност. 

    Поколението на бейби бумърите се справя само с управление на средства си (69%), ориентирани са към предприемачество, притежават собствен дом, а голяма част от тях и собствен бизнес. Те плащат сметките си навреме и отделят средства за времето, когато вече няма да работят.

    Половината от тях смятат, че здравето е първостепенна инвестиция, а 57% имат пълно доверие на лекаря си. Придържат се към сезонни плодове и зеленчуци (67%) и прясно приготвена храна (63%). Хобитата им са свързани основно с градинарство, пътувания в чужбина, почивки, събирания и гледане на телевизия.

    От какво не биха се лишили хората от поколението на Бейби бумърите?

    Поколението X се характеризира основно с това, че хората от него се чувстват по-млади от биологическата си възраст. В същото време мнозинството (65%) не правят сметка за разходите си за здраве, а почти половината (46%) пушат ежедневно. Придържат се към прясно приготвена храна (52%). От тях само 18% имат спестовни влогове, а за 34% пътуванията със семейството са основен приоритет.

    От какво не биха се лишили хората от поколението X

    Поколението Y, известни още като милениал, са на принципа „Аз заслужавам!“. Според данните на Ноема те основно отричат традициите, имат високо самочувствие и обичат да са в центъра на вниманието. Ценят технологиите, а мнозинството (66%) се интересуват от проблемите на човечеството. В същото време те ценят повече взаимоотношенията пред парите и за тях е по-важно как са прекарали времето си, а не колко пари изкарват. Огромното мнозинство от тези хора (84%) харесват динамичните дейности, повече от половината (53%) пътуват постоянно, а 60% харесват чуждестранните храни. Схващането им за парите се изразява в изречението „Парите са, за да се харчат!“

    От какво не биха се лишили хората от поколението Y?

    Поколението Z обича фразата „Бъди промяната!“ Те са креативни и предприемчиви, търсят удовлетворение в работата си и подбират внимателно храната си. Смятат, че са отговорни за своя живот и здраве – 72% от тях спортуват редовно, 71% подбират храната си внимателно. В същото време повече от половината мечтаят за собствен бизнес и връх в кариерата си (съответно 63 и 67%). 

    Спокойно може да се каже, че това е поколението, пристрастено към интернет и технологиите – 99% от тях сърфират в Мрежата всеки ден, а 78% заявяват, че не могат и ден без смартфон. Огромната част от тях са пристрастени към пазаруването. Половината (51%) обясняват, че известните лица влияят върху мнението им за покупка на даден продукт, 63% твърдят, че всякакъв вид пазаруване им доставя удоволствие, 57% купуват неща, от които не се нуждаят, а 50% обичат да са в крак с последните модни тенденции.

    От какво не биха се лишили хората от поколението Z
    *Милениал от английски език Millenial
    **Бейби бумъри от английски език Baby Boomers
     
    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 12 минути
    Сирма Академия открива своето четвърто издание
    То ще включва нови лектори, нова програма и методологии, с още повече добавена стойност за курсистите
    преди 32 минути
    BILLA България стартира своята лятна програма за ученици от цялата страна
    Всички желаещи могат да кандидатстват онлайн в новия кариерен сайт на компанията
    преди 7 часа
    Китайската икономика с по-висок от очакваното ръст
    Подпомогната от промишленото производство
    преди 8 часа
    България и Италия имат потенциал за разширяване на икономическите връзки и увеличаване на стокообмена и инвестициите
    Президентът на Италианската република Серджо Матарела е на официално посещение в България по покана на българския държавен глава
    преди 8 часа
    преди 24 часа
    Петя Димитрова, АББ: Няма основания да се очаква, че лихвите ще се повишат с въвеждането на еврото
    Между 300 и 400 млн. лв. се очаква да изразходват банките у нас за въвеждането на еврото