събота, 06 юни 2020   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    604 прочитания

    Как и къде можем да върнем нежеланите подаръци?

    Вижте съветите на Европейски потребителски център за това в какви случаи имаме право да върнем подаръци
    07 януари 2020, 13:39 a+ a- a

    Коледа и Нова година минаха, настъпва време за връщане на нежеланите подаръци. Кога обаче имате право да върнете даден продукт, просто, защото не го харесвате?

    Вижте какво съветват от Европейски потребителски център: 

    Физическите магазини приемат обратно подаръците като добра практика
    Ако подаръкът е купен на място от магазин, в 27 от държавите в ЕС нямате право да го върнете. Само в Литва клиентите могат да занесат обратно неизползваните продукти, купени от магазин, в рамките на 14 дни, считано от датата на покупката и да поискат да им се възстанови цената. В същото време във всички държави в ЕС по-големите вериги магазини дават подобна възможност като жест на добра воля. Възможно е парите да се получат обратно, да се вземе ваучер или просто нежеланият продукт да се замени за друг. За повечето магазини има определен краен срок. В България най-често той е 1 месец.
    Съвет: Проверете общите условия на търговеца. Ако се колебаете, питайте в магазина!

    Онлайн търговците - задължени по закон
    При подаръците, купени онлайн, ситуацията е различна. Тези стоки могат да бъдат върнати във всички страни от ЕС в рамките на 14 дни и то без да се посочва конкретна причина. Продуктите обаче не трябва да бъдат използвани! Ако например защитната найлонова опаковка на видеоигра на CD е отстранена, то дискът се счита за използван и правото на отказ вече не важи. Има и други изключения за стоки, които не подлежат на връщане – например отворена козметика, книги, храни и напитки, или такива, направени по ваша поръчка и размери, както и продукти, които по някакъв начин влизат в контакт с тялото и по хигиенни причини няма как да бъдат продадени на друг клиент – например бельо, маша за коса, епилатор или самобръсначка.
    Съвет: Когато връщате стоката, уверете се, че опаковката е достатъчно стабилна и сигурна, за да не се повреди при транспорта. Използвайте оригиналната опаковка - ако е възможно. Ако стоките не са добре опаковани, в случай на транспортни щети, то ще е много трудно да ви бъде възстановена цялата сума.
    Уловки
    Може да се стигне до 2 капана, ако искате да смените или да върнете дефектни стоки. Първо: Трябва ви доказателство за покупката. Това може да бъде разписка, касова бележка, извлечение от кредитна или дебитна карта. Това означава, че трябва да помолите човека, който ви е направил подаръка, за такова доказателство – и постъпката ви може да се окаже малко неловка. Второ: Обикновено коледните подаръци се купуват по-рано, поради което е възможно срокът за връщане да е много кратък или дори изобщо да нямате шанс да го направите.
    Съвет: Ако пуловерът определено е твърде малък и няма шанс да го върнете или замените, може да го дадете за благотворителност, да го продадете в интернет или да участвате в събитие за размяна на подобни нежелани стоки.

    Дефектни продукти
    Какво се случва, когато подаръкът е дефектен? В много страни от ЕС законният гаранционен срок е 2 години. В Швеция е 3, а в Исландия и Норвегия е 5 години за продукти, които по принцип се употребяват и по-дълго. Ако сте купили стока от търговец от Нидерландия или Финландия, гаранционният срок зависи от очаквания живот на продукта.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 16 часа
    Съдът потвърди избора на концесионер на летище София
    Консорциум „Соф кънект“ с летищен оператор „Мюнхен“ остава концесионер
    преди 16 часа
    Спад на безработицата в САЩ през май
    Икономиката е добавила 2,5 млн. работни места за месец
    преди 16 часа
    Външните граници на ЕС остават затворени поне до 1 юли
    Повечето държави в ЕС ще премахнат проверките по вътрешните граници до 15 юни, а останалите - до края на месеца
    преди 16 часа
    Проверяваме за фишове за нарушения по пътя електронно
    Агенцията за електронно управление с 2 нови услуги
    преди 17 часа
    СЗО: Пандемията от Covid-19 продължава да се разраства
    Втора вълна на заболяването не е неизбежна, заяви говорител на организацията