Това е една от най-големите заплахи за индустрията след терористичните атаки от 11 септември, ТОРС епидемията и войната в Ирак
Глобалното разпространение на коронавируса, започнал своя поход от Китай, постави туристическият бизнес по света пред сериозни предизвикателства. Хората масово отменят почивки и екскурзии, а компаниите ограничиха командировките, за да намалят рисковете от заразяване.
Така например повече от половината от резервациите в хотелите в района на езерото Комо бяха отменени само за три дни през миналата седмица, след като вирусът се разпространи в Северна Италия. Там вече е най-голямото му огнище извън Азия. Сега хотелиерите се питат какво ли предстои през летните месеци, когато напливът на туристи е най-голям.
„В миналото сме имали своите спадове и ръстове, но не сме виждали нищо подобно“, казва Роберто Касани, президент на Асоциацията на хотелиерските оператори в Комо, цитиран от Bloomberg. Изданието посочва, че това е една от най-големите заплахи за индустрията след терористичните атаки от 11 септември, ТОРС епидемията и войната в Ирак.
Много от китайските туристи, които с пътуванията си по света стимулираха индустрията, си останаха у дома, след като правителството блокира десетки милиони хора и забрани продажбите на туристически пакети. Това доведе до затваряне на казината в Макао (китайската територия, която е най-големият хазартен център в света), обезлюди плажовете в Югоизточна Азия и разчисти опашките пред бутиците на Louis Vuitton в Париж.
На вече не само китайците си остават вкъщи. Германци и белгийци преосмислят ски пътуванията си до Италия. Японците отменят ваканциите на Бали. Залогът е 1,7 трилиона долара приходи, които международният туризъм генерира през 2018, според Световна организация по туризъм към ООН.
Големият брой бизнес пътници, които обикновено запълват празните места на туристическата индустрия през зимните месеци, също си остават вкъщи, тъй като все повече компании отменят командировките, използвайки различни технологични алтернативи на срещите лице в лице. Много търговски изложения, панаири и културни фестивали също бяха отменени. По данни на германското издание Spiegel страхът от новия коронавирус е довел до отмяна или отлагане на 230 изложения по света.
Асоциацията за глобални бизнес пътувания е изчислила, че коронавирусът може да струва на индустрията около 47,000 милиарда долара месечно. Авиокомпаниите и туроператорите рисуват не по-малко мрачна картина. Много авиокомпании вече отмениха редица полети, а италианският превозвач Alitalia SpA освободи временно 4000 служители. Финансовите щети ще се изчисляват тепърва, но Международната асоциация за въздушен транспорт очаква почти 30 милиарда долара загуби за авиоиндустрията.
Най-засегнати ще бъдат икономиките, зависими от туризма, а отзвукът от загубите за индустрията тепърва предстои да отеква в още много други сектори. Всяка отменена резервация е не само удар за хотели и авиокомпании, но и за безброй други бизнеси - от парижките луксозни бутици до азиатските щандове за улична храна, които разчитат на туристите.