събота, 11 юли 2020   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    4928 прочитания

    Как да се погрижим за емоционалното си здраве при кризата с коронавируса?

    Вижте препоръките на кризисния психолог Десислава Георгиева пред Economy.bg
    17 март 2020, 10:11 a+ a- a

    „Най-сериозната епидемия от 100 години“. Така преди дни историкът Ювал Харари определи кризата с коронавируса. Според председателя на Европейския парламент Давид Сасоли това е „най-драматичната криза от Втората световна война“. „В състояние на война сме“, заяви снощи френският президент Еманюел Макрон. Коронавирусът поразява не само нашето тяло. Кризата с COVID-19 се отразява и нашата психика.

    Как да се справим с тревожността и със самотата от изолацията, как да останем ефективни, докато работим вкъщи – отговор на тези и други въпроси потърсихме от психолога Десислава Георгиева, която е член на Дружеството на психолозите в България и част от групата му за кризисна интервенция.

    Заради кризата с коронавируса от Секцията по кризисна интервенция към Дружеството на психолозите предлагат помощ на хора, които се нуждаят от подкрепа. „Всеки, който има нужда, може да се обърне за безвъзмездна помощ към координаторите на групата за психосоциална подкрепа на тел. 0889357960, 0886440981, или да пише на e-mail ihuman_factor@abv.bg".

    Десислава, какво поведение може да отключат у хората подобни отдавна невиждани кризи като тази с коронавируса?
    Критичното събитие е всяко събитие, което е свързано с преживяване на заплаха за собственото ни оцеляване или оцеляването на близките ни. Свързва се с преживяване на интензивни емоции, негативни мисли, телесни и поведенчески изяви. Животозастрашаващата ситуация с пандемията ни кара да бъдем гневни, да се чувстваме безсилни и неспособни да контролираме ситуацията, да сме свръхзагрижени за здравето си и това на близките си, да проявяваме рисково поведение, да посягаме към употреба на медикаменти, алкохол, субстанции, да изпитваме физиологични симптоми като повишено кръвно налягане, ускорен пулс, учестено дишане, мускулно напрежение или слабост. Всъщност всички ние реагираме съвсем нормално на ситуация, която излиза извън рамките на нормалното.

    Как ни се отразява невъзможността да излизаме от вкъщи и да се срещаме с други хора?
    Социалното свързване е важна част от механизмите ни за справяне със стреса. За щастие, ние сме облагодетелствани, защото имаме социалните мрежи, телефоните, приложенията. Те ни помагат бързо да обменяме информация и да останем във връзка с нашите близки, приятели, колеги. За някои оставането вкъщи може да се свързва с блокиране и обездвижване, ограничаване. Но е и предимство – да сложим в ред вещите си, да направим пролетно почистване, да се разделим с дрехи, които не са ни нужни, да освободим пространство да дишаме. Подреждането на физическото пространство има силата да подрежда и емоционалния ни свят. Прави ми впечатление, че вече започнаха онлайн тренировки, уроци по танци. А и всеки от нас може да практикува физически упражнения, тай-чи практики. Оказва се, че у дома може да правим много неща, за които досега не ни е оставало време. Всеки може да излезе на терасата, на двора, да отиде извън града, да се върне към родните места на предците си.

    Как хората могат да се справят с тревожността, съпътстваща подобни кризи?
    Най-адекватното е да се придържат към ежедневните дейности. Да уплътняват времето си, да дават работа на умовете си – помнете мозъкът е мускул, който изисква тренировки. Ако не му давате работа, той е способен да се отдава на фантазии – в случай на криза те обикновено са негативни до катастрофични. Нека всеки помисли какво би направил за другите, за общността.

    Как хората могат да се справят със самотата при изолация?
    Ние може да бъдем самотни без да сме изолирани физически от другите. Понякога самотата е избор. Ще се повторя, че е и възможност – да разширите знанията и уменията си, да научите нов език, да прочетете книгите, които не сте имали възможност, да изгледате хубав филм. В днешно време човек трудно може да бъде изолиран. Ние сме свързани чрез социалните мрежи, телефоните. По-скоро е трудно да останем насаме със себе си, а понякога ни е и страх. Това обаче е различен страх от този, съпътстващ настоящата ситуация.

    Все по-често чуваме за случаи на хора с паник атаки. Какъв съвет бихте дали за овладяване на подобни ситуации?
    В последните години все повече стават хората, които се „справят“ с житейските си предизвикателствата чрез панически атаки. Те се превръщат в модел на поведение. Прави ми впечатление, че по-голяма част са млади хора. Ако приемем, че паническата атака е спирала, която постепенно се превръща в омагьосан кръг със засилване интензивността и надграждане на симптомите, то колкото по-рано се прекъсне, толкова по-малко усилия ще бъдат нужни. Има различни техники, които могат да намалят нивото на напрежение и да предотвратят пълното развитие на паническата атака. Предлагам една от тях, която е много лесна за прилагане. Когато напрежението започва да се покачва, стиснете колкото се може по-силно ръцете си в юмруци и бройте до 30. Направете кратка пауза. Повторете няколко пъти. Ще усетите разликата. Има и обяснение – не е възможно в един и същи момент да бъдем под напрежение и релаксирани.

    Има ли увеличение на броя на хората, които Ви търсят за съвети и подкрепа?
    Искам да отбележа, че е добре хората да се научат да се грижат за себе си, за да са полезни за своите близки. Това е един от уроците, които трябва да научим от това предизвикателство. Да потърсиш помощ е зрялост и осъзната потребност, а не слабост и несправяне. Психосоциалната подкрепа има над 100-годишна история, която доказва необходимостта и мястото и в осъзнатите общества.

    С какви въпроси най-често се обръщат към Вас и кризисната група за психосоциална подкрепа?
    Всеки има различни въпроси, които са в контекста на житейските му проблеми, които се агравират от пандемията. Но за хората най-важно е да бъдат изслушани с внимание, грижа, съпричастност.

    Какви съвети бихте дали за хората, които работят вкъщи – как да останат ефективни и за какво да се внимава?
    Независимо дали работим вкъщи, или на работното си място, трябва да спазваме хигиена на труда. За да бъдем продуктивни, е необходимо да се фокусираме върху 5-те най-важни задачи, да ги запишем и когато започнем да ги изпълняваме, да разпределим времето за изпълнение на блокове от около 40-45 мин. След всеки период на интензивна работа е необходимо да правим 10 мин. паузи, да сменяме дейността. Доброто управление на времето ще ни предпази от излишно разсейване и непродуктивност.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 1 ден
    България бе приета във валутния механизъм ERM 2
    Централният курс на българския лев е фиксиран на 1 евро = 1,95583 лева
    преди 1 ден
    От 14 юли Гърция ще изисква отрицателен PCR тест за влизане през ГКПП „Кулата-Промахон“
    Тестът трябва да е направен не по-рано от 72 часа преди пристигането на границата
    преди 1 ден
    Министерството на туризма ще дава специален знак на спазващите мерките за безопасност
    Местата за хранене и настаняване ще получават специален печат
    преди 1 ден
    София ще тества иновативна практика за „зелен обществен транспорт при поискване“
    Проектът ще се изпълнява в рамките на 3 години и се очаква да започне през тази есен
    преди 1 ден
    Европейският съвет предложи по-малък бюджет на ЕС в сравнение с искането на ЕК
    Председателят на Съвета Шарл Мишел предложи отпускането на средства да бъде обвързано със върховенството на закона
    преди 1 ден
    Анализ на българския телекомуникационен пазар показва влошено ниво на конкуренция
    Страната ни е изпаднала от върха до дъното в класациите за интернет, показва анализ на ecta