събота, 11 юли 2020   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    933 прочитания

    Как да се справим със стреса по време на пандемията COVID-19?

    Вижте насоки от специалистите от Психиатрия и военна психология на ВМА
    25 март 2020, 11:10 a+ a- a

    Разпространението на COVID-19 по целия свят създаде сред обществото стрес, несигурност, страх и паника.

    Събития като пандемии, природни бедствия и икономически катастрофи предизвикват кризи на дезадаптация у населението.

    Едни от първите симптоми на емоционален дистрес са безпричинна тревожност и паника, нарушения на съня, апетита, раздразнителност, потиснато настроение, плачливост, страх от неизвестното, натрапливи действия, презапасяване с храна, битови стоки и лекарства.

    Ето и някои препоръки, разработени от специалистите от Психиатрия и военна психология на ВМА:

    НАСОКИ КЪМ МЕДИЦИНСКИТЕ СПЕЦИАЛИСТИ ЗА СПРАВЯНЕ СЪС СТРЕСА ПО ВРЕМЕ НА ПАНДЕМИЯTA COVID 19

    Информирайте се за особеностите на инфекцията от сигурни източници. (данни от интернет сайтовете на СЗО и МЗ).

    Не се чувствайте длъжни да отговорите на всеки въпрос на пациент, особено ако не e от сферата на вашата компетентност.

    Опитвайте се да сте спокойни и сигурни в общуването с пациентите, те интуитивно долавят чувствата и реакциите ви.

    Насърчавайте приемането на фактите. Коригирайте грешните разбирания – насочвайте пациентите към достоверните информационни източници.

    Бъдете съпричастни и емпатични, информирайте пациентите относно реакциите на емоционален дистрес и ако се налага ги насочете към специалист в сферата на психичното здраве.

    Не стигматизирайте и не отхвърляйте пациентите, заразени с COVID19.

    Използвайте индивидуални подходи при различните пациенти:

    - при пациенти, неглижиращи проблема наблегнете на сериозността и мащаба на пандемията и значението на предприетите мерки от властите.

    - при прекомерно ангажирани с оплакванията си и склонни към апокалиптични интерпретации - разяснете спокойно и изчерпателно ирационалността на убежденията им и насочете вниманието им към дейности, подобряващи чувствата им за безопасност, спокойствие и оптимизъм.

    Спазвайте регулярен режим на натоварване и почивка. Грижете се за себе си. Oбщувайте често с близките и приятелите си чрез мобилни и онлайн платформи.

    НАСОКИ ЗА СПРАВЯНЕ СЪС СТРЕСА ПРИ ПРЕСТОЙ У ДОМА ПО ВРЕМЕ НА ПАНДЕМИЯТА COVID 19

    За конкретна информация по въпроса с диагностицирането, проявите на коронавирусната инфекция  и възможностите за предпазване и работа със стоки и пътувания от и към държави с регистрирани случаи на COVID 19 се обърнете към горещата телефонна линия на МЗ – 02/8078757 – денонощно!

    Информирайте се НЕ повече от два пъти в денонощието за актуалната обстановка в страната от медиите.

    Игнорирайте информацията, получена от недостоверни източници.

    Хранете се рационално и предимно с термично обработена храна, почивайте си при усещане на умора и се наспивайте добре. Това подобрява защитните Ви сили.

    Фокусирайте се върху дейностите, които можете да извършвате, а не върху невъзможните.

    Придържайте се до колкото е възможно към рутината си.

    Отделяйте достатъчно време за забавление и отмора. Налични са множество онлайн платформи, в които се споделят предавания на живо, концерти, пиеси, тренировки в домашни условия и др.

    Не се поддавайте на тревожни призиви за презапасяване с лекарства и храни.

    Независимо от изолацията поради наложената карантина поддържайте положителни емоции и мисли /разговаряйте по телефона по теми, различни от тази за Корона вирус, гледайте комедийни филми, четете книги и др./

    Ако сте родители, информирайте децата относно мерките за безопасност, използвайте времето за заздравяване на връзката с тях.

    Помнете, че стресът е навсякъде в нашия живот. Почти постоянно сме подложени на промени, умора, загуби, провали и др. Важно е да разпознаваме стреса и да се научим да го КОНТРОЛИРАМЕ.

    Избройте всички предпазни мерки, които сте взели, и за които се знае, че са ефикасни, и променете въпроса “Какво ако...?!” в “Какво от това!” – Вие сте направили каквото трябва.

    Ако изпитвате страх - това е физиологична реакция в отговор на въображаема или реална заплаха.

    Той мобилизира организма за справяне с предизвикателствата.

    Когато страхът възпрепятства нормалното Ви функциониране, той вероятно е прекомерен.

    В тези случаи е уместно да бъде контролиран.

    Когато се почувствате нервен, може да използвате лесни РЕЛАКСИРАЩИ МЕТОДИ за снемане на напрежението.

    Мускулна релаксация:

    Настанете се удобно в седнало или легнало положение:

    Стягайте и разпускайте мускулите на корема
    Стягайте и разпускайте мускулите на ръцете
    Стягайте и разпускайте мускулите на краката

    Методът се изпълнява последователно, около 8-10 пъти за всяка мускулна група.

    Упражнение за дишане:

    Издуйте корема си и бавно поемайте въздух през носа;
    Напълнете изцяло дробовете си с въздух и задръжте.
    Бавно издишайте въздуха, казвайки

            “р  е  л   а  а  а  к  с”

    Направете това поне 8 пъти или докато се почувствате по-добре.

    Метод на прогресивна релаксация:

    Настанете се удобно и затворете очи. Концентрирайте вниманието си върху дишането така, че с всяко вдишване да усещате как чувство на отпуснатост преминава през тялото ви, и как с всяко издишване напрежението намалява.

    Сега ще напрягате и отпускате 14 мускулни групи:

    Напрегнете и отпуснете дясна длан и ръка.
    Напрегнете и отпуснето лява длан и ръка.
    Напрегнете и отпуснете чело и очи.
    Напрегнете и отпуснете горната част на бузите и носа.
    Напрегнете и отпуснете долната челюст, долната част на лицето и шията.
    напрегнете и отпуснете рамене, горната част на гърба и гърдите.
    Напрегнете и отпуснете корема.
    Напрегнете и отпуснете седалищните мускули.
    Напрегнете и отпуснете бедрото на десния крак.
    Напрегнете и отпуснете десния крак.
    Напрегнете и отпуснете стъпалото на десния крак.
    Напрегнете и отпуснете бедрото на левия крак.
    Напрегнете и отпуснете левия крак.
    Напрегнете и отпуснете стъпалото на левия крак

    За около  5-7 секунди  трябва да се поддържа ниво на мускулно напрежение, което да не предизвиква болка, а после да последва мускулна релаксация с времетраене от 10 до 20 секунди. Това „напрягане-отпускане” се повтаря по 2 пъти за всяка мускулна група. Трябва да се опитвате да не напрягате автоматично същевременно и други мускули, а да се съсредоточите върху конкретната мускулна група.

    Метод „виртуална ваканция“:

    Представете си, че сте на прекрасна почивка на морския бряг, като се стараете да ПРЕДИЗВИКАТЕ КОЛКОТО СЕ МОЖЕ ПО-РЕАЛИСТИЧНО УСЕЩАНЕ ЗА пясъка между пръстите си, слънцето, шума на вълните, бриза върху кожата си.

    НАСОКИ ЗА СПРАВЯНЕ С ГНЕВА, СЪМНЕНИЯТА, БЕЗСИЛИЕТО И СКУКАТА ОТ ИЗОЛАЦИЯТА В УСЛОВИЯТА НА ПАНДЕМИЯТА COVID 19

    1. Приемете фактите такива каквито са, тъй като единственото, което може да промените е своето отношение към тях.

    2. При съмнения в необходимостта от наложените мерки отчетете факта,  че се сблъскваме с  нова и непозната заплаха. Логично е в такива случаи да се предприемат по-строги мерки вместо да претърпим тежки загуби.

    3. Помислете колко хубаво би било да се съберете отново ВСИЧКИ заедно У ДОМА след отминаване на опасността.

    4. Не забравяйте, че ограничителните мерки имат КОНКРЕТЕН срок и не са само за Вас, а се отнасят за ВСИЧКИ.

    5. Бъдете полезни за себе си и другите вкъщи, като свършите дълго отлагани дейности. Ангажирането с работа, както и физическа активност остава най-добрият метод за разсейване на тревогите и запълване на времето.

    Ето някои идеи:

    Пренаредете гардеробите си

    Измийте прозорците

    Разчистете бюрото и шкафовете

    Препрочетете любими книги или четете нови

    Аранжирайте дома си с подръчни материали

    Правете физически тренировки и упражнения 

    Кризата има и своите позитивни страни:

    Сплотява семействата

    Подобрява хигиенните ни навици

    Връща ни към по-здравословен начин на живот

    Въвежда домашно обучение на децата под контрола на родителите

    Повишава четенето на книги и самообразоването

    Създава грижа и внимание към възрастните

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 23 часа
    България бе приета във валутния механизъм ERM 2
    Централният курс на българския лев е фиксиран на 1 евро = 1,95583 лева
    преди 23 часа
    От 14 юли Гърция ще изисква отрицателен PCR тест за влизане през ГКПП „Кулата-Промахон“
    Тестът трябва да е направен не по-рано от 72 часа преди пристигането на границата
    преди 1 ден
    Министерството на туризма ще дава специален знак на спазващите мерките за безопасност
    Местата за хранене и настаняване ще получават специален печат
    преди 1 ден
    София ще тества иновативна практика за „зелен обществен транспорт при поискване“
    Проектът ще се изпълнява в рамките на 3 години и се очаква да започне през тази есен
    преди 1 ден
    Европейският съвет предложи по-малък бюджет на ЕС в сравнение с искането на ЕК
    Председателят на Съвета Шарл Мишел предложи отпускането на средства да бъде обвързано със върховенството на закона
    преди 1 ден
    Анализ на българския телекомуникационен пазар показва влошено ниво на конкуренция
    Страната ни е изпаднала от върха до дъното в класациите за интернет, показва анализ на ecta