„Тенденция за отдалечена работа отвори добър хоризонт пред пазара на къщи“, казва Изабела Клисарска, изпълнителен директор на „Явлена“
Изабела Клисарска е главен изпълнителен директор на агенцията за недвижими имоти „Явлена“. Има над 7 години опит в сферата. В компанията стартира като стажант през 2013, след това работи като брокер, а през 2017 става ръководител на собствен екип. От 2020 е начело на „Явлена“.
Г-жо Клисарска, заставате начело на „Явлена“ в интересен период. Как се чувствате и кои ще са приоритетите, които сте си поставили?
Да бъда начело на „Явлена“ за мен е предизвикателство и същевременно с това голяма отговорност! Периодът, в който това се случва, е наистина интересен. Ситуацията, създала се в средата на март в страната ни, няма аналог, а изходът от нея все още не е ясен. Това беше едно голямо изпитание като за такова отговорно начало, но за сметка на това човек успява да натрупа повече опит в трудни моменти – трудностите каляват – и развива качества и усет.
Основен приоритет за мен е да запазя ценностите на „Явлена“ и доверието към марката, градено десетилетия, като същевременно намеря баланса между традиции, новости, предизвикателства и моето виждане за развитие.
За 7 години от стажант израствате до изпълнителен директор. На какво отдавате този успех? Каква е Вашата рецепта за пътя до върха?
За мен движеща сила винаги е било и продължава да бъде желанието да уча и да мога повече! Моята рецепта се основава на стремеж към усъвършенстване, повишаване на ниво и компетенции и много упорита работа! Постоянството е в основата на прогресa според философията, която следвам. Същевременно имах невероятната възможност и късмет да се уча от най-добрите в бранша и да работя редом до изключителни професионалисти в сферата на недвижимите имоти в България!
Какъв беше пазарът на имоти преди обявяване на извънредно положение, какво се промени през последните 3 месеца и каква е ситуацията в момента?
През последните няколко години пазарът беше в непрестанен подем – и като брой сделки, и като ценови нива, на които се реализираха имотите. С въвеждането на извънредното положение ситуацията мигновено, наистина мигновено, се промени. През първите две седмици активността на всички участници на пазара беше изключително ниска и това е обяснимо. Хората бяха, от една страна, силно уплашени от всичко, което се случи в рамките на няколко дни, и изчакваха да видят накъде ще се развият нещата – какви мерки ще се вземат, как ще се приложат и всъщност какво следва от това, което ни сполетя.
Пазарът на недвижими имоти обаче никога не спира напълно. Това, от една страна, се определя от технологията и продължителността на процесите при недвижимите имоти – имаше немалко сделки, започнати преди кризата, които предстоеше да бъдат приключени. От друга страна, психологията и културата на българина продължава да е ориентирана към притежаване на собствено жилище и това даде своето отражение върху продължаваща активност на купувачите в кризисните месеци и затова този пазар не спря.
В момента пазарът се движи основно от жилищните нужди на купувачите или от необходимостта на собствениците на имоти от свободни парични средства. Не липсват и сделки със спекулативна цел при възможност за договаряне на добри отстъпки, което отново стъпва върху мотивите на продавачите, но пазарът вече е „на купувача“, казано на наш жаргон, и в момента той диктува правилата.
Има ли раздвижване в момента и какво се търси?
Раздвижване се усети още с първото затопляне на времето. Имаше клиенти, които много бързо се ориентираха към излизане под наем в околностите на гр. София и дори в по-отдалечени вилни/ курортни места. Продължаването на изолацията във времето след наложените мерки на правителството във връзка със здравната криза като че ли катализира още повече тези процеси и голяма част от хората започнаха да премислят и преосмилят живота между четири стени. С все по-осъзнатата необходимост от лично пространство отвъд стените на жилището и настанилата се тенденция за отдалечена работа се отвори добър хоризонт пред пазара на къщи. На преден план се появиха повече мотивирани купувачи за имоти със собствен двор на по-уединени и отдалечени от други хора територии както в сателитните на големите населени места – до 50 км, а така също за София и в близката периферия на града. Очакваме още повече да се увеличи интересът и към ваканционни имоти по морето и в планината за ваканционно, отдалечено от други хора, ползване.
Какви са цените в момента и претърпяха ли корекции?
В общ план промяна в цените на недвижимите имоти не се отчете – по-скоро наблюдавахме разлика в поведението на участниците в сделките. От една страна, бяха купувачите, които за момент преустановиха активното си търсене, а от друга страна, се появиха продавачи, които с цел бързо получаване на налични средства направиха немалки отстъпки от първоначалните си искания.
В средносрочен и дългосрочен план все още е рано да се правят прогнози особено в контекста на неясната обстановка около възможността за повторно затягане на мерките в случай на неблагоприятно развитие на здравната ситуация в страната. Промяната в цените на имотите ще бъде в голяма степен определена както от потенциалното възобновяване на здравната криза, така и от времето, в което останалите бизнеси ще останат „затихнали“. Това ще окаже пряко влияние върху доходите на хората, а оттам и върху намеренията им относно по-високостойностни покупки, възможностите за теглене на ипотечни кредити, както и за издължаването им в бъдеще – особено в контекста на изтичащата към края на годината „кредитна ваканция“.
Промени ли се профилът на клиентите?
В основната си част пазарът продължи да се движи от жилищни нужди – хората винаги имат потребност от място за обитаване. От друга страна, имотите се приемат и за относително сигурна инвестиция на личните спестявания и налични средства. На преден план излязоха все повече търсения на „изгодни“ имоти. Профилът на купувача може да се разгледа в две категории: купувачи със спешна нужда от имот и купувачи инвеститори, които оценяват изгодния имот и правят понякога неприлични предложения към продавачите на няколко имота и ако те се съгласят – постигат сделка.
Как ситуацията се отрази на пазара на наеми?
С въвеждането на извънредното положение и ограничаването на дейността на определени сектори от бизнеса на пазара на наеми се забелязаха някои промени. Много търговски помещения останаха празни, а и търсенето на такива площи в началото на кризата секна. Голяма част от наемателите на пазара още в първите седмици поискаха предоговаряне на условията си по вече сключените договори, като исканията бяха основно за намаляване на наемната цена с определен процент за срок от няколко месеца или за гратисен период за времето на извънредно положение – като това се регистрира най-вече в силно засегнатите отрасли. За сметка на това започна да се отчита засилващ се интерес към наемане на къщи, включително и по-високоценови, в периферията на София. Ако някой ми поиска съвет, бих казала, че сега е времето за сделки с магазини!
Какви са прогнозите Ви за тази година?
В общи линии това, което очакваме до края на годината, е един интересен пазар, силно променен – от пазар на продавача към пазар на купувача. Очаквам също и отпадане на голям брой агенции за имоти и брокери.
Същевременно този пазар претърпя значително развитие в последните месеци, което в голяма степен ще облекчи и оптимизира работата на всички участници в сделките – заради навлизането на различни дистанционни технологии, осигуряващи възможност за отдалечено подписване на документи и договори, провеждане на виртуални огледи и срещи. Вече всички искат и все повече ще изискват от държавата и общините необходимите по една сделка документи да могат да бъдат получавани от гражданите онлайн, което е добре и за облекчаване на администрацията, а защо не – и за нейното съкращаване.