четвъртък, 25 април 2024   RSS

Небесно шоу: Най-ярката комета може да бъде видяна в небето над България

Новооткритата комета може да се наблюдава с невъоръжено око
    15 юли 2020, 09:59 a+ a- a

Невероятно небесно шоу предлага новооткрита комета, която може да се види с невъоръжено око и в България.

"От няколко дни насам имаме удоволствието да наблюдаваме с невъоръжено око на нощното небе кометата C/2020 F3 (NEOWISE). Това е най-ярката комета на небето от началото на този век, видима от северното полукълбо на Земята", обясняват от Института по астрономия с Национална Астрономическа Обсерватория, БАН.

Кометата C/2020 F3 (NEOWISE) е открита на 27 март 2020 от космическият астрономически телескоп WISE (Wide-field Infrared Survey Explorer). С телекопа са открити и множество други преминиващи близо до Земята обекти (NEO) – малки тела от Слъневата система, от където идва и името на кометата NEOWISE.

"Видими са две компоненти от опашката на кометата – йонна и прахова. Синята и по-тънка компонента, която е предимно съставена от йони е в направление на слънчевия вятър, а златистата прахова компонента се раполага по траекторията на движение на кометата. При всяко приближаване на една комета до Слънцето тя средно губи от 5 до 15 см от своята повърхност. Именно тези изпарения от повърхността на кометите съставят техни опашки и са основен обект на изследване от астрономите", отбелязват от Института по астрономия.

Те посочват, че кометата NEOWISE се е виждала сутрин преди изгрева на Слънцето на североизток след 03:40 местно време, но от 13 юли 2020 тя става видима привечер (след залез слънце) на северозапад.

Кометата сега е с видима звездна величина около 4, като на цялото нощно небе има едва 513 по-ярки от нея звезди. С всеки следващ ден яркостта на кометата ще намалява, но ще остане видима още десетина дни, допълват от Института.

преди 1 час