сряда, 21 април 2021   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    909 прочитания

    Българите планират по-малко подаръци за Коледа тази година

    Тази година българите ще отделят близо 370 лева за коледни подаръци, сочи проучване
    02 декември 2020, 08:51 a+ a- a

    Като един от най-очевидните ефекти на пандемията, през 2020 българите планират да подарят по-малко подаръци за Коледа. Докато миналата година са подготвяли повече или по-малко изненади за средно 10 души, тази година този списък е ограничен само до най-тесния семеен кръг и близки приятели, т.е. приблизително до 5 души. Това сочи коледната анкета на Pazaruvaj.com.

    Въпреки че българските потребители се готвят да подарят подаръци на малцина от близките си, това не означава, че ще похарчат по-малко. Тази година сумата, предвидена за подаръци, ще бъде 369 лева, което е с 19 лева повече от тази за 2019. Предвид значителното стесняване на кръга на получаващите подаръци, рязко са се увеличили и разходите за един подарък, като те достигат до 76 лева. Решението на тези, които казват, че тази година ще похарчат по-малко за подаръци, е продиктувано от по-благоразумен, пестелив начин на живот поради епидемията (30%) или евентуално поради конкретни финансови затруднения (38%).

    Както и през предходната година, облеклото (48%), продуктите за грижи за красотата и козметиката (38%), играчките (36%) са трите най-популярни категории продукти за подаръци, които българите планират да подарят на техните близки. Закупуване на пътувания и различни билети се планира от далеч по-малко хора в сравнение с 2019 г., което най-вероятно се дължи на програмите и възможностите за пътуване, които са станали несигурни и непредсказуеми вследствие пандемията. Нараства обаче броят на тези, които се готвят да подарят някаква спортна екипировка, която може да се използва вкъщи (24%).

    За избора на конкретен продукт като най-важен критерий клиентите посочват съотношението цена-качество (46%). Възрастовата група от 18 до 24 години поставя по-голям от средния акцент върху качеството (35%) и по-малък върху цената (13%). Също така, при тях е най-висок делът (7%) на онези, които считат и марката, и престижа на продукта за важни.

    За коледното пазаруване все още е характерно това, че чрез следене на промоциите потребителите се опитват да уловят най-добрите предложения. Като се има предвид това, началото на коледните промоции отново е дадено с Черния петък (Black Friday), който от своя страна се откъсва все повече и повече от първоначалния си характер и вместо един петък вече е поредица от промоции през целия ноември с няколко пика. По време на промоциите на Черния петък през ноември мнозина от българите (56%) търсят и стоки за собствена употреба. Търговците също оцениха този двоен ефект, затова промоциите на Черния петък през последните години често дори не са фокусирани върху класическите видове подаръчни стоки.

    Вероятно всеки се е сблъсквал с проблема за избора на подаръците, събирането на идеи и в повечето случаи всеки има свой собствен трик за разрешаване на ситуацията. Една от най-често срещаните практики (66%) на българските интернет потребители е непрекъснато разглеждане на предложенията на онлайн магазините за идеи за подаръци, а всеки трети човек по-скоро пита директно получаващия подаръка за неговото желание, интересното е, че това е по-характерно за жените. Сайтовете за сравнение на цените могат да улеснят ориентирането сред продуктите и намирането на най-добрите оферти. Затова и при пазаруване за празничния сезон сред инструментите за предварително ориентиране интернет търсачките (65%), като например Google, който се нареждат на първо място, са този вид интернет страници. (59%).

    Няма съществена промяна в планирания начин и място за пазаруване. Продължава се тенденцията от предходните години, като и тази повечето потребители (82%) избрат онлайн поръчките и онлайн магазините, допълнително засилено от пандемията. Над половината от интернет потребителите (52%) планират да пазаруват повече онлайн в следствие на пандемията, а 47% планират да посещават по-малко привличащи тълпите молове, за да купят подаръци. Изборът на конкретен онлайн магазин е дълго обмислен процес. Купувачът взема предвид средно 5 или дори 6 аспекта, когато избира един от многото интернет магазини. Освен цената, сред критериите са и надеждността на търговеца, представянето на продукта по възможно най-подробния начин, ценообразуването на начините за доставка, както и отзивите и опита на предишни купувачи. Наред с това второто по популярност място за пазаруване продължава да бъде търговския център или т.нар. молове, които се очаква да бъдат посетени от близо половината от потребители. Те са последвани от традиционните и специализираните магазини. Тази година по-малко хора планират да купят подаръци от чужбина, но и в този случай стойността на един подарък ще бъде по-висока, средно за 89,80 лева.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 17 минути
    J&J продължава с разпространението на ваксината си в ЕС
    Решението на ЕМА може да окаже влияние върху решението на американския регулатор
    преди 23 минути
    EK предлага законови правила за изкуствения интелект
    ЕС предлага един от първите законопроекти в света за регулиране на употребата на ИИ. Вижте кои приложения ще бъдат забранени и кои строго регулирани:
    преди 55 минути
    преди 1 час
    В Китай ще тестват смесването на различни видове ваксини
    Китайски здравен експерт заяви, че ваксините са с ниска ефикасност
    преди 2 часа
    Австралия ще произвежда сама РНК ваксина
    Щатът Виктория отпуска финансиране в размер на 50 млн. долара за тази цел
    преди 3 часа
    Утвърдени са таксите за кандидатстване и обучение на студенти и докторанти за 2021/2022 г.
    Средната такса за обучение на студенти е 1090 лв, а на докторанти – 460 лв.