петък, 26 април 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    2071 прочитания

    Двата локдауна поставиха под натиск наемите в моловете и на търговските улици

    Сред най-пострадалите са заведенията, търговците на аксесоари за пътуване, официални облекла и всичко свързано с работата в офис
    08 февруари 2021, 08:30 a+ a- a

    Несигурната среда и увеличението на свободните търговски площи през изминалата година са поставили под натиск наемите в моловете и на търговските улици, показват данните на консултантската компания Cushman & Wakefield Forton.

    По данни на компанията делът на свободните площи в търговските центрове в София през втората половина на 2020 г. е варирал около 8-9% при средно 5% година по-рано. Данните са преди втория локдаун през декември.

    Негативният икономически тренд заедно с двата локдауна превърнаха 2020 в предизвикателство за пазара на търговски площи. Едва 38 600 кв. м са новите отворени магазини в търговските центрове за периода, което представлява 57% спад на годишна база. 

    След слабото си понижение към средата на годината офертните наеми в моловете са стабилни през последните месеци, но се наблюдава понижение на търговските улици. Към декември исканата цена за първокласна площ в софийските търговски центрове е била 36 евро/кв.м и 50-55 евро/кв.м на бул. „Витоша“. Заради намалелите обороти обаче някои търговци освобождават помещенията си, а други получават временни отстъпки от наемодателите.

    „Вторият локдаун през декември се отрази на пазара на търговски площи, като спря експанзията на част от наемателите и отложи отварянето на вече планирани, напълно оборудвани и заредени обекти. Същевременно нарастващият брой овакантени помещения представлява възможност за някои търговци да разширят присъствието си на локации, които не са били достъпни допреди година. Вече наблюдаваме редица подобни случаи”, казва Иван Граматиков, мениджър „Търговски площи“ в Cushman & Wakefield Forton.

    По негови наблюдения секторите на търговията са различно засегнати поради промененото ежедневие в пандемията. Сред най-пострадалите са заведенията, търговците на аксесоари за пътуване, официални облекла и всичко свързано с работата в офис. На другия полюс са спортните стоки, бързооборотните вериги, стоките за дома.   

    Ритейл парковете се радват на растяща популярност в София и големите областни градове. Само за последните няколко месеца, три средноголеми проекта отвориха в Шумен, Ямбол и Дупница, а други са процес на развитие или планиране. С тези откривания общият обем на ритейл парковете в цялата страна достига 184 800 кв. м. Този формат е предпочитан от магазините за бързооборотни стоки и от дисканут веригите като начин за експанзия извън големите градове. 

    Наемните нива в ритейл парковете остават без промяна – в София те са между 8 и 10 евро на кв. м, докато в останалите градове варират между 7 и 9 евро на кв. м.

     

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 11 часа
    Най-мащабната германска инвестиция в България: „Аурубис“ разширява производството си у нас
    Компанията откри инвестиция за 800 млн. лв. в медодобивния завод край Пирдоп и Златица
    преди 12 часа
    Shelly Group е първата компания на най-новия сегмент за двойно листване на БФБ
    Дружествата могат да търсят капитал едновременно и на двете борси в България и Германия
    преди 17 часа
    ЕК стартира Алианса за критично важните лекарства
    Целта е да се предотврати недостига на лекарства от критично значение
    преди 18 часа
    ЕС ограничава плащанията в брой до €10 000
    ЕП прие нови правила за борба с прането на пари и финансирането на терористични организации
    преди 18 часа
    Мъск обеща по-евтини електромобили
    След като компанията отчете най-големия спад на приходи от 2012 г. насам