четвъртък, 28 март 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    2436 прочитания

    Проучване: Спестените пари от ресторанти и почивки българите са похарчили за комфорт у дома

    До 2030 година пазарът на доставки с роботи и дронове ще достигне 33 милиарда евро, сочи прогноза на BNP Paribas
    23 юли 2021, 10:10 a+ a- a

    По време на ограниченията, свързани с Ковид-19, българите преструктурираха семейните си бюджети и парите, спестени от ресторанти или почивки, бяха инвестирани в по-скъпи и по-висок клас стоки за повишаване на комфорта у дома. Например, през първата половина на 2021 най-търсеното обзавеждане за спалня струваше 800-850 лева, което е с 30% повече в сравнение с периода януари-юни 2020. Най-популярният телевизор е по-скъп с 23% и достигна средна цена от 750-800 лева, докато година по-рано струваше 600-650 лева. Това показва новото издание на популярната класация „Топ 10 на изплащане“ за периода януари-юни 2021 от БНП Париба Лични Финанси.

    Последната изпълнена с предизвикателства година сериозно повлия и на начина, по който хората купуваха стоки на изплащане. В категория, в която търговията по традиция е основно офлайн, броят на заявките за покупки на стоки на изплащане с потребителски кредит изцяло онлайн остава стабилно висок. Тази тенденция се обяснява от една страна със социалната дистанция, а от друга – с навлизането на удобни и сигурни инструменти за пазаруване и отпускане на потребителски заеми.

    Бъдещето на прехода от офлайн към онлайн пазаруване на изплащане се потвърждава и от обзора „Търговията: Презареждане 2021“ на L’Echangeur – центърът за технологични и маркетингови иновации на BNP Paribas Personal Finance. Според експертите само за няколко месеца Ковид-19 изстреля с години напред процеса на дигитализация на търговията на дребно и на потреблението. Пандемията трансформира традиционния начин на работа в тези сектори в завладяваща свързана екосистема. В света след Ковид-19 ще бъдем свидетели на безусловна свързаност, управляваща както икономиката, така и нуждите и очакванията на хората. Това са част от основните изводи в новото 22-о издание на класацията „Топ 10 на изплащане“, която се издава редовно от БНП Париба Лични Финанси в България от 2011. Нейната цел е да представи ясна картина на потребителското търсене като класира най-търсените модели сред 10-е най-търсени групи продукти на базата на заявленията, подадени към компанията. Новото издание е базирано на заявленията за финансиране на покупката на стоки на изплащане, получени в периода януари-юни 2021. Около 50% от тях бяха за най-търсените стоки.

    Харчим 1 250 лева за по-големи спалня и матрак и 800 за „умен“ свързан телевизор
    През първата половина на 2021 година хората инвестираха повече пари в повишаване на жизнения си комфорт. В същото време подходът към някои покупки става доста по-прагматичен и така стоки, в които българите инвестираха повече преди година, сега заемат по-скромно място в семейния бюджет. Това се доказва от факта, че в новото издание на класацията „Топ 10 на изплащане“ 5 от 10-те най-търсени стоки са с по-високи средни цени. Това са телевизорите, лаптопите, обзавеждането за спалня, матраците и климатиците. Всички тези продукти предоставят на хората повече комфорт – по-добър сън, по-приятна среда, по-лесна отдалечена работа и образование и по-добро домашно забавление. Например, средната цена на комплект от обзавеждане за спалня и матрак нарасна с 29% до 1 250 лева. Очевидно българите искат повече удобство при спане и харчиха повече пари за по-висок клас обзавеждане. Хората повишаваха комфорта си и с по-модерни климатици. С това се обяснява и ръстът на средната цена на тези уреди с 12% до 1 050-1 100 лева и изкачването им в класацията от 10-а на 7-а позиция.
    Средната цена на телевизорите също отбеляза впечатляващ ръст от 23% до 750-800 лева. Според експертите на БНП Париба Лични Финанси в България двигатели на този ръст са два основни фактора. Първият е технологичното развитие на тези устройства и промяната в използването им. Това не са вече само телевизори, а центрове за забавление, които ни позволяват да гледаме предавания и филми онлайн през стрийминг платформи, да слушаме музика от YouTube, да играем игри с HD качество и така нататък. Вторият фактор е Европейското първенство по футбол – българските фенове на футбола искаха да гледат мачовете на по-големи екрани със страхотно качество на картината.

     

    „Топ 10 на изплащане” за първата половина на 2021 г.

    „Топ 10 на изплащане” за първата половина на 2020 г.

    1.      Смартфони: 600-650 лв.;

    2.      Телевизори: 750-800 лв.;

    3.      Перални: 450-500 лв.;

    4.      Дивани: 1 100-1 150 лв.;

    5.      Лаптопи: 900-950 лв.;

    6.      Обзавеждане за спалня: 800-850 лв.;

    7.      Климатици: 1 050-1 100 лв.

    8.      Матраци: 350-400 лв.;

    9.      Готварски печки: 600-650 лв.;

    10.  Хладилници: 600-650 лв.

    1.      Смартфони: 1550-1600 лв.;

    2.      Телевизори: 600-650 лв.;

    3.      Перални: 590-640 лв.;

    4.      Лаптопи: 650-700 лв.;

    5.      Дивани: 1100-1150 лв.;

    6.      Обзавеждане за спалня: 600-650 лв.;

    7.      Матраци: 180-220 лв.;

    8.      Хладилници: 600-650 лв.;

    9.      Готварски печки: 700-750 лв.;

    10.  Климатици: 930-980 лв.

     

     

    Най-значителен ръст в средните цени беше отбелязан в категория „Преносими компютри“. Обяснението за това е в дългия период на „хоум офис“ и дистанционно обучение – хората се нуждаеха от по-мощни машини, с които да изпълняват ежедневните си задачи и да останат свързани с колегите си. Затова и средната цена на лаптопите нарасна с 35,7% и достигна 900-950 лева, докато година по-рано беше 650-700 лева.

    В новото издание на класацията "Топ 10 на изплащане" се отчита спад на средните цени на стоки като смартфони - с 60% спрямо януари-юни 2020 година, перални - спад от 22% и готварски печки, където понижението е от 13%. При смартфоните през последните години се наблюдава отчетлива тенденция да се редуват флагмани от премиум брандове с бюджетни модели. Освен това, заради кризата българите подхождат по-разумно към покупки на стоки, които ще ползват година-две и затова пренасочват бюджетите си към покупка на по-висок клас продукти за дълготрайна употреба.

    Пандемията доведе до значителна промяна в начина, по който хората пазаруват на изплащане. Традиционно този сегмент в търговията се доминира от офлайн покупките, тъй като клиентите желаят да докоснат и тестват продуктите. Заради новата ситуация броят на заявките за потребителски кредит за покупки на изплащане изцяло онлайн остава стабилно висок в първата половина на 2021 година.

    До 2030 година пазарът на доставки с роботи и дронове ще достигне 33 милиарда евро Изцяло онлайн пазаруването на изплащане е само първата стъпка към огромната промяна в света на търговията, на която ще станем свидетели в следващите години. Според обзора „Търговията: Презареждане 2021“ на L’Echangeur – центърът за технологични и маркетингови иновации на BNP Paribas Personal Finance, секторът на търговията на дребно трябва да се ангажира да налага отговорното потребителско поведение, като следи за благосъстоянието на хората, а оттам и за бъдещето им. Според проучването, сме изправени пред нова ера, в която крайъгълният камък е кръговата икономика. Например, към 2030 година роботизираните доставки се очаква да бъдат пазар на стойност 33 милиарда евро, което ще отговори на търсенето на хората за бърза доставка до входната им врата.

    Според проучване на „Евромонитор“, цитирано в проучването, за 55% от потребителите роботизираната доставка не би трябвало да отнема повече от два часа, докато към момента само 19% от ритейлърите могат да доставят стоките за по-малко от 48 часа. Друга промяна ще бъде движена от усилията за по-отговорно потребление. Това ще засегне дизайна на опаковките и веригите на доставка. Стартъп наречен “Repack” вече предлага отстъпки при еднократна употреба на опаковките на онлайн поръчки. След като пратката е достигнала крайната си дестинация, куриерът може да вземе опаковката и безплатно да я върне към онлайн търговеца за рециклиране.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 3 часа
    ТИЗ започва паневропейски интермодален проект с италианската Gruppo UniRetiCon
    Целта е у нас да бъдат създадени различни интермодални платформи
    преди 4 часа
    Авиационният сектор у нас е достигнал на 92% нивото си от преди COVID пандемията
    85% от самолетите на българските авиокомпании са работили на пазари извън България
    преди 5 часа
    Български хляб достига до 10 европейски държави с Lidl
    Пловдивският производител „Хебър” инвестира близо 15 млн. евро в 2 нови производствени линии
    преди 7 часа
    Над 10% ръст на пътуванията на българи в чужбина през февруари
    Увеличават се и посещенията на чужденци у нас, показват данните на НСИ
    преди 9 часа
    Предлагат индустриалните паркове само за един вид производства
    С промените в закона ще бъде създаден нов тип специализиран парк