събота, 27 април 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    2048 прочитания

    Има ли място за AI в коучинга?

    Прилагат ли го и за какво може да бъде полезен, попитахме водещи коучинг специалисти в България
    09 ноември 2023, 16:15 a+ a- a

    Колаж: Economy.bg

    Изкуственият интелект все повече навлиза в ежедневието и в работата ни. Има ли място за AI в работата на коучинг специалистите, използват ли го вече и в какви направления може да бъде полезен? Попитахме водещи коучинг специалисти в България. Вижте какво коментираха пред Economy.bg.

    Боряна Бошнакова, PCC (ICF), ITCA (EMCC). Снимка: Личен архив

    Боряна Бошнакова, Консултант развитие на лидери, екипи и организации, Сертифициран коуч – PCC at International Coaching Federation and ITCA at European Mentoring and Coaching Council

    Да, смятам, че алгоритмите и изкуственият интелект имат своето място в коучинга. Вече съществуват платформи, които свързват хората и технологиите, за да подкрепят развитието. Виждам възможностите както в организацията и чисто административните елементи, така и в развитието на практиките в коучинга, обучението и развитието, оценяването на ефекта от коучинга и т.н. 

    Аз експериментирам тази година с AI колега, който или която води записки, обобщава, систематизира задачите, и дори оценява емоционалния контекст на разговора. Това би било полезно за всички участници в процеса.  Все още сме в началото, има много въпроси, свързани с процеса на създаване на алгоритмите, етиката, законовите изисквания и т.н. Смятам, че трябва да се учим заедно с алгоритмите и да не се страхуваме от възможностите, които технологиите ни предоставят.  Да си представим как можем да работим заедно, за да подкрепяме хората в осъществяването на мечтите им. Другото е детайли. 

     

    Надежда Михайлова, Професионален коуч, сертифициран Leadership Circle® практик. Снимка: Личен архив

    Надежда Михайлова, професионален коуч, сертифициран Leadership Circle® практик

    Много от моите коучинг клиенти използват AI за бързо ориентиране в дадена тема, за учене, за генериране на идеи, за създаване на базов продукт (било то код, презентации, идеи за решения). И по този начин АI системите подпомагат и мен и клиентите ми, като освобождават време да се фокусираме върху същественото в разговорите, което не може да бъде аутсорснато на изкуствен интелект. Това най-често са взаимоотношенията с другите и връзката със себе си. 

    Като коуч, виждам как AI решения вече са полезни за оптимизиране на мрежите от контакти и свързване на клиентите с правилните коучове и обратно. AI ще поеме онази част от работата, която много коучове не харесват, а именно търговската част. 

    Аз като коуч бих разчитала на системи от AI естество:

    - да ме свързват с клиентите, за които аз съм правилният коуч; 

    - да подготвят клиентите ми за коучинг срещите ни по персонализиран начин, така че те да могат да си вземат максимума от времето ни заедно; 

    - да обобщават и анализират срещите, така че да дават на мен и клиентите ми визуализирана представа къде сме с коучинг целите и какво може би изпускаме да адресираме;

    - а защо не и на база на коучинг срещите да генерират персонализирано съдържание за клиентите, което да им напомня, да ги провокира и да ги държи ангажирани с целите, към които се стремят. 

    АI може да замести коучинга като процес, но не може да замести коуча, защото само човешко същество може да даде човешкото присъствие, което е същността на коучинга. 

     

    Валентина Долмова, Основател на Immersive Leadership Catalyst (ILC) International. Снимка: Личен архив

    Валентина Долмова, Основател на Immersive Leadership Catalyst (ILC) International 

    ΑΙ има място в коучинга и не само това, но в последните 5 години виждаме експоненциален растеж на броя апликации и платформи, които стават все по-добри в това да автоматизират разговори в стил „самопомощ“. Алгоритмите успешно задават провокативни, дълбоки, отворени въпроси и могат да предизвикат размисъл и саморефлексия. 

    Казвайки това, тъй като при тях не присъства емоционална интелигентност или дълбочинна интерпретация на значението на думи, фрази и контекст, е важно да има съпровод от жив професионалист. Мисля, че човек, който няма опит в работата с коуч или терапевт, по-лесно би могъл да НЕ получи адекватна подкрепа чрез ΑΙ, докато такъв, който се е научил на основните принципи и е устойчив в критичното, самостоятелно мислене, може да навигира разговора в полезна посока. С други думи, и в оптимален вариант, AI е добре да се използва като подкрепящ инструмент, а не като замяна на човека коуч, особено в случаи, където е необходимо разглеждане на сложни емоционални и лични въпроси. Необходимо е също да се следи и за етичните и безопасни аспекти на използването на AI в коучинга. 

    Фактът обаче остава, че поради икономически причини, достъпност и удобство, AI има място и в нашата сфера на работа. Важното е да контролираме страничните негативни ефекти, които са неизбежни, и да се говори отсега за това как хората да извлекат полза, а не вреда от технологията. 

     

    Иван Мирчев, Executive and Team Coach, ACC International Coaching Federation. Снимка: Личен архив

    Иван Мирчев, Executive and Team Coach, ACC International Coaching Federation

    Неизбежно е все по-широкото навлизане на AI в коучинга, но не се притеснявам, че той може да измести напълно човешката роля и „да изяде хляба“ на хората коучове.

    Вече има AI платформи с виртуален коуч, който е „захранен“ със стотици казуси и възможни пътища за търсене на решение, коучинг инструменти и процеси. Тези платформи ще стават все по-умни, „интуитивни“ и дори „емпатични“ в известен смисъл. Това е възможност за компаниите да получат коучинг по-бързо, по всяко време, по-евтино. За решаването на текущи оперативни въпроси това със сигурност може да е полезно.

    Все пак силата на коучинга се състои най-вече в свързването с друга личност, в изграждането на доверие, в присъствието на коуча и неговото умение да следи и разбира динамиката на преживяването на клиента. А това може да се случи само между две реални личности. 

    AI може да е много ценен партньор на самия коуч. С помощта на AI създавам или адаптирам коучинг процеси или коучинг инструменти. AI може да е се използва в комбинация с коучинга. Между сесиите клиентът може да го използва, за да генерира идеи, за да обсъжда решения и да стимулира своята креативност.

     

    Теодора Каменова, Обучител и Професионален коуч МСС, ConnecTedy EOOD. Снимка: Личен архив

    Теодора Каменова, Обучител и Професионален коуч МСС, ConnecTedy EOOD

    Изкуственият интелект никога няма да замести високите нива на професионализъм на коуча. Макар да следваме структура в разговорите, там определено няма еднопосочен алгоритъм и повторяемост на въпросите. Човешката свързаност с клиента, емоционалната подкрепа, както и спазването на професионалната етика няма как да бъдат заменени от ИИ. Или поне на този етап не мога да си представя етични алгоритми или емпатичен чатбот. Но вярвам, че ИИ има място и би бил в подкрепа на коучовете в няколко направления:

    -да помага на клиента да развива конкретни умения чрез симулации и виртуална реалност; 

    -да играе ролята на асистент на коуча като чатбот за бързи отговори на често срещани общи въпроси или на виртуален асистент, който помага в административната част от работата; 

    -може да даде достъп на коучовете до голямо количество ресурси и информация, изследвания и тенденции в професията; 

    -да персонализира програми за коучинг, като анализира данни или поведението на клиента и се адаптира спрямо нуждите му; 

    -да анализира резултатите и да подкрепя с даването на обратна връзка, да проследява напредъка и да насочва към области за развитие и към целеполагане;

    -да направи коучинга по-достъпен за повече хора, макар на много базово ниво.

     

    Веселка Цочева-Донкова, Управляващ съружник „Алайнд Акшън”, МСС (Master Certified Coach). Снимка: Личен архив

    Веселка Цочева-Донкова, Управляващ съружник „Алайнд Акшън”, МСС (Master Certified Coach)

    Присъствието на AI се усеща във все повече области на бизнеса и обществения живот. В контекста на коучинга, особено на този етап, неговата стойност е най-очевидна в процеса на обучение и развитие на коуч практиците. Едно от приложенията е генериране на набори от въпроси чрез AI платформа с цел обогатяване на инструментариума на коуча за адресиране на различни теми при адаптиране на въпросите, така че да съответстват на специфичните предпочитания на коучинг клиентите за стил на учене, модел на възприемане и възпроизвеждане на реалността, източник и посока на мотивация и др.

    Освен това за коучове, които избират да записват сесиите си за целите на тяхната супервизия, AI може да бъде мощен инструмент за самоподготовка и анализ. Анализът, задвижван от изкуствения интелект, подкрепя коучовете в това систематично да оценяват представянето си спрямо основните коучинг компетенции, като по този начин получават ценна информация за усъвършенстване в процеса на практикуване. Пресечната точка на коучинг и AI технологиите обещава разнообразие от инструменти за повишаване на ефективността и въздействието на коучинг интервенциите.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 1 ден
    ОИСР: 15-годишните у нас с по-ниски очаквания за завършване на висше от връстниците си по света
    Социално-емоционалните умения са решаващи за академичния успех, професионалната реализация и качеството на живот на младежите, сочи проучване на ОИСР
    преди 1 ден
    Метрото ще се разшири с 2 станции в "Люлин"
    Прогнозната цена е 147 млн. лева, ще се търси финансиране и от ЕС
    преди 1 ден
    За първи път: Пускат 7 двуетажни влака у нас
    Полска фирма ще достави на България влаковете за над 300 милиона лева
    преди 1 ден
    Българските иновативни училища влизат в мрежата на ОИСР
    Създателят на изследването PISA е у нас, за да представи резултатите от социално-емоционалните умения на учениците по света
    преди 1 ден
    Делойт Централна Европа откри нов хъб в София
    Екипът в София в момента се състои от 50 професионалисти, амбицията е да се увеличи до 500 през следващите няколко години