събота, 27 април 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    4341 прочитания

    Какво е Specialty Coffee и как една българска семейна компания променя пазара на кафе?

    Йордан Дъбов – Основател и Собственик на Dabov Specialty Coffee, пред Economy.bg
    07 декември 2023, 17:32 a+ a- a

    Йордан Дъбов – Основател и Собственик на Dabov Specialty Coffee. Снимка: Economy.bg

    Знаете ли, че т.нар. „Специално кафе“ (Specialty Coffee) не е просто нарицателно, а отделна категория кафе на пазара? Това кафе не се произвежда за масова употреба и не може да бъде открито в големите търговски мрежи. Производството му изисква по-особени усилия, което е и основната причина да се отглежда в по-малки партиди – по-малко от 5% от общото производство на кафе в световен мащаб. В повечето случаи Specialty Coffee се пече в по-малки семейни пекарни, а за разлика от масовото кафе, изпичането се извършва лично от пекаря, а не от машина, след което се пакетира на ръка. Колкото по-специално е кафето, в толкова по-малка разфасовка то достига до потребителя, което го прави и толкова ценно за истинските любители на напитката.

    Тази категория кафе на нашия пазар налага и популяризира българската семейна компания Dabov, която оперира под бранда Dabov Specialty Coffee. За 15 години от своето съществуване, основаната от Йордан Дъбов компания е единственият производител и вносител на Specialty Coffee у нас. Разполага със собствена фабрика за изпичане на кафе, в която е инвестирала над 1 млн. лева. Как започва всичко, какво представлява т.нар. Specialty Coffee, по какво се отличава и как е най-добре да го консумираме? Какви са амбициите за развитие на Dabov Specialty Coffee в България и по света? Стои ли дилемата за продажба на компанията, или за привличане на инвеститор? Не угасва ли страстта, когато превърнеш хобито си в бизнес?  И още – колко и какво кафе пие самият Дъбов, как си го приготвя вкъщи и какво мисли по въпроса полезно или вредно е кафето? 


    „Срещнах се със „Специално кафе“ (Specialty Coffee) през 2006 в началото на тази нова вълна, която с най-голяма вероятност ще залее целия свят. Specialty Coffee не е нарицателно, а категория. Създадено е през 1999 в Бразилия с цел да помогне на индустрията как да различи по-вкусно и класно кафе, да научи фермерите какво е и да им помогне година след година да създават все по-добро и по-добро кафе...“  Как стартира Dabov Specialty Coffee и как започва пътят на Йордан Дъбов в сферата на кафето? Кое кафе е „Специално“ (Specialty), с какво се отличава и по какви критерии се оценява? Как Dabov Specialty Coffee променя кафеения бизнес, през какви предизвикателства и периоди на развитие преминава през дългогодишната си история? Вижте във видеото:
     

    „Не повече от 5% от опроизведеното кафе на нашата планета може да попадне в категорията Specialty Coffee. Много рядко може да откриете ферма, която да произвежда 100% Specialty Coffee. При някои ферми този дял заема около 20%, при други може да достигне 50 или 70%, но това е много рядко. Някои сортове са по-предпочитани при производството на Specialty Coffee, но такова кафе може да се постигне и не с екстремно класни сортове. Ние например търговаме със сорт „Арабика“...“ Какъв е делът на специалното кафе от произведеното кафе на планетата? Как и къде се произвежда, има ли значение сортът? Имаме ли културата като потребители да различим и оценим специалното кафе от конвенционалното, какъв е делът на консумираното специално кафе на пазара в България и какви са тенденциите? Вижте във видеото: 
     
     
     
    „Помагаме на клиентите да различат отделните видове Specialty кафета, като оцветяваме малка част от опаковката в различен цвят. Имаме кафяви, червени, черни и златни кафета, които се отличават по вкуса и клас.“ Какви типове Specialty кафета има и с какво се отличават вкусовите им качества? Как потребителят може да се ориентира по опаковката? Вижте във видеото:
     
     
    „Количеството кафе, което може да изпиете на дневна база по най-голяма вероятност върви ръка за ръка с качеството. По-качествено – повече, по-нискокачествено – по-малко. Логично стресът, който оставя чашата нискокачествено кафе в организма, е огромен. Ние често припознаваме този стрес като „събудих се“, но всъщност това са високи нива на адреналин, стрес и т.н. Модерните изследвания сочат, че консумацията на кафе е благоприятна за човешкия организъм...“ Полезно или вредно е кафето?  Има ли препоръчително количество кафе, което можем да пием всеки ден?  Как приготвянето на кафе влияе върху вкусовите качества? Как Йордан Дъбов пие кафето си и колко кафе изпива всеки ден? Вижте във видеото:
     
     
     
    „Аз не казвам, че е добре да пиете студено кафе или да пиете само горещо кафе. Но ако спрете да консумирате еспресо и започнете да си приготвяте кафето с хартиен филтър, то вие ще забележите, че е вкусно горещо, но продължава да бъде вкусно както хладко, така и студено. Това зависи от качеството на кафето, в което сте инвестирали, за да го приготвите...“ Топло или студено кафе? Късо, нормално или дълго? Влияе ли и как начинът, по който предпочитаме да пием кафето си на неговия вкус и качества? Вижте във видеото:
     
     
    Фокусът ни е кафе. Фокусът ни са онези, които еднозначно знаят какво искат, на каква цена го искат, как и кога го искат. И сме все по-успешни там. България е най-големият ни пазар все още, а чужбина е много любопитна за нас като истински голям пазар. Знаем, че нашето име има тежест там, където искаме да има и трябва да има тежест. И тя е в средите, които консумират Specialty Coffee вече не само в България, но и в чужбина...“ Каква са приоритетите на Dabov Specialty Coffee и какво ново предстои? Как компанията се развива зад граница и къде по света можем да изпием чаша кафе с този български кафеен бранд? Вижте във видеото:
     
     
    „Ние се радваме, че купуваме кафе, повече, отколкото когато го продадем. Знаем, че нашият пазар се развива бавно и не можем да очакваме страшно много. Аз и моята съпруга сме доволни от всичко, което имаме. Често харчим всичко, което имаме за кафе с надеждата, че ще го продадем. Целта ни е да бъдем стабилни и да продължим да правим Specialty Coffee. Приемаме, че сме много успешни, защото правим това, което искаме да правим и съумяваме не само да го съхраним, но и да растем. Тази година с най-голяма вероятност ще пораснем с 30%...“ Кой е двигателят на дългогодишния успех на Dabov Specialty Coffee? Угасва ли страстта, когато превърнеш хобито си в бизнес?   Идва ли момент, в който се замисляш дали да продадеш собствената си семейна компания, след като вече е наистина успешна и какво те мотивира да не го правиш?  Вижте във видеото:
    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 23 часа
    ОИСР: 15-годишните у нас с по-ниски очаквания за завършване на висше от връстниците си по света
    Социално-емоционалните умения са решаващи за академичния успех, професионалната реализация и качеството на живот на младежите, сочи проучване на ОИСР
    преди 23 часа
    Метрото ще се разшири с 2 станции в "Люлин"
    Прогнозната цена е 147 млн. лева, ще се търси финансиране и от ЕС
    преди 23 часа
    За първи път: Пускат 7 двуетажни влака у нас
    Полска фирма ще достави на България влаковете за над 300 милиона лева
    преди 24 часа
    Българските иновативни училища влизат в мрежата на ОИСР
    Създателят на изследването PISA е у нас, за да представи резултатите от социално-емоционалните умения на учениците по света
    преди 1 ден
    Делойт Централна Европа откри нов хъб в София
    Екипът в София в момента се състои от 50 професионалисти, амбицията е да се увеличи до 500 през следващите няколко години